7
– CONEIXEMENT
Les institucions religioses
tenen vida gràcies a les “formes”: rituals i doctrinals i altres activitats a
través de les quals se celebra la fe. Sovint, però, allò que és “essencial”
queda amagat i en segon terme i es deixa per al món dels especialistes i dels
“místics”.
I això essencial és
el que trobem a faltar en l’estil i maneres de fer de les activitats ordinàries
del món religiós. Tot és important, però, dins de l’escala de valors que
dinamitza l’ésser humà, cada cosa hauria de tenir el lloc que es mereix en l’interès
i en la dedicació que li donem.
El perill que pot
esdevenir en el món religiós és el fet d’absolutitzar les formes i quedar pobres del que és essencial: la vida espiritual, anomenada també vida interior, les
virtuts i la humanitat. Aquesta humanitat és el tresor amagat que hem de saber
descobrir i viure a fons. Tota altra cosa és comentari.
Hem de posar ordre en
les nostres prioritats. Diuen que un bisbe de Barcelona deia als seus
seminaristes: “Fills meus, primer sigueu
homes, després cristians i després catòlics”. I penso que això és així,
perquè ser cristià és una manera de ser home, i ser catòlic és una manera de
ser cristià. I aquí podríem recordar allò dels antics: “guarda l’ordre i l’ordre et guardarà a tu”.
Les “formes” que la Institució
religiosa ha escollit per celebrar els actes religiosos no depenen de
nosaltres. En canvi, el que és essencial, sí que depèn de cada creient, i això
ho podem i hem de viure, sense esperar la vènia de ningú.
Els anomenats laics
poden celebrar, d’una manera familiar i en formes que cadascú pot escollir, la
mateixa presència de l’Etern que celebra la Institució amb els seus sagraments
i amb els seus ministres. El que és essencial està “en les mans”, en el cor del
poble, de cada u dels creients.
La presència de l’Etern, la del Crist ressuscitat “és”. I
la seva presència no depèn de ningú. La manera com es pot “celebrar” aquesta
presència és múltiple.
Seria d’una incoherència total, des del punt de vista
filosòfic–teològic, dir que el Crist ressuscitat és més present en una determinada celebració que en una altra.
L’Eternitat no està sotmesa a les categories temporals
d’espai, temps i matèria. Alguns textos bíblics insinuen aquesta realitat quan,
per exemple, un text diu que Jesús ressuscitat es presentava a on estaven
reunits els seus deixebles estant les
portes tancades. Jo 20,19.
Crist es fa present com amic i company de camí allí on hi
ha bondat i amor. Això és actuar en el seu nom, tal com ens va dir el mateix
Jesús. On n’hi ha dos o tres de reunits
en el meu nom, jo sóc allí enmig d’ells. Mt
18,20.
La història ens mostra que “el poble creient” “els laics” han tingut un paper important en la configuració de l’Església. Recordem només el testimoni d’Alcuí que va proclamar: La veu del poble és la veu de Déu. I el del Papa sant Gregori el Gran que es qualificava a si mateix com el: servidor dels servidors de Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada