16
EL PENSAMENT I LA VIDA
Continua dient
Panikkar sobre si mateix: ... Cada
paràgraf que escric, en el possible, cada frase, hauria de reflectir la meva
vida sencera i ser una expressió del meu ésser. A partir d’una sola frase
caldria poder reconèixer tota la meva vida, igual com es pot reconstruir
l’esquelet complet d’un animal prehistòric a partir d’un sol os. Es tracta de
la interdependència simbòlica de tot el vivent.
Es tracta, penso, de
viure la unitat essencial i de no estar dividit, com sovint ho solem estar, els
humans que no hem arribat a aquest grau de perfecció o de maduresa humana. Aquesta
unitat de pensament reflectida en la diversitat d’expressió de la qual ens
parla Panikkar només es pot fer realitat en el context personal d’un nivell alt
de consciència.
Una sola paraula, “el logos” expressa tot l’univers. Cada
paraula meva hauria de ser, de la mateix manera, un símbol de tota la meva
vida. Les vinculacions d’aquest símbol són de tipus vital. És
a dir, un símbol que és fruit de la vida, de l’experiència, no merament de
l’estudi.
Escriure és per a mi vida intel·lectual, que vol dir
també existència espiritual. La culminació de la vida és, per a mi, la
participació en la vida de l’univers, prendre part en la simfonia còsmica i
divina a què també som convidats els mortals.
No es tracta només de viure, sinó també de permetre a la
vida, al do de la vida que ens és donat. De sostenir-se i d’aprofundir-se. Per
això, escriure és per a mi un acte religiós. Per “religió” entenc aquella
activitat mitjançant la qual els homes alliberem l’univers, el deslliurem, en
participem, l’embellim i el perfeccionem. Ho fem en tant que alliberem,
deslliurem o perfeccionem el microcosmos que som nosaltres mateixos –alguns
dirien “divinitzem”.
Veiem que aquí es
considera la religió com una actitud que s’expressa a través d’uns actes humans
i espirituals.
Veiem una actitud
semblant en les paraules que segueixen de Teilhard de Chardin en les quals
parla de descobrir la força espiritual de la Matèria. Escoltem-lo:
Pel fet de la nostra inserció en l’Univers, cadascú de
nosaltres està col·locat en un punt particular de la Matèria determinat alhora
per l’instant present del Món, el lloc humà del nostre naixement i la pròpia
vocació individual.
I a partir d’aquest punt, en situació i elevació diversa,
la tasca assignada a la nostra vida consisteix a pujar cap a la llum,
flanquejant, per a arribar a Déu, una sèrie donada de criatures, que no són pas
precisament obstacles, sinó punt de suport a depassar, intermediaris a utilitzar,
aliments a prendre, saba que cal depurar, elements que ens hem d’associar i ens
hem d’emportat darrere nostre.
Cap ànima no s’uneix amb Déu sense haver recorregut, al
llarg de l’itinerari de la Matèria, un trajecte determinat... No hi ha ningú que
visqui tal com Déu el desitja si no arriba a determinades possessions i a
determinades conquestes.
Sapiguem orientar el nostre ésser dintre el flux de les
coses. I aleshores, en comptes de la pesantor que ens aboca cap a l’abisme de
l’egoisme, sentirem que es desprèn de les criatures una “virtualitat” que,
seguint un procés, ens dilatarà, ens arravatarà de les nostres petiteses, ens
empenyerà imperiosament vers un eixamplament de perspectives, vers la mateixa
renúncia de la joia assaborida, vers el gust per les belleses cada vegada més
espirituals.
Immersió i emersió, participació en les coses i
sublimació, possessió i renúncia, travessia i arrossegament, vet aquí el doble
i únic moviment que és capaç de respondre, si volem salvar-la, a les
provocacions de la Matèria.
Matèria encisadora i forta, Matèria que acarones i
virilitzes, Matèria que enriqueixes i destrosses –jo que confio en les
celestials influències que han perfumat i purificat les teves aigües,
m’abandono als teus braços poderosos. Arrossega’m amb el teu encís. Alimenta’m
amb la teva saba. Endureix-me amb la
teva resistència. Allibera’m amb les teves embranzides. I, en fi, per tota tu
mateixa, divinitza’m.
Seguim ara amb les
reflexions personals de Panikkar: L’escriure
em permet d’aprofundir el misteri de la realitat i m’obliga a fer-ho. Això
demana pensament, contemplació, però al mateix temps hi he d’aportar la forma,
la figura, la bellesa, l’expressió, la revelació.
Escriure implica pensar, però també forjar pensaments,
polir-los, guarnir-los... donar-los força i moviment. És un procés d’encarnació
de “la paraula, que esdevé carn”.
Per al creient es tracta de realitzar allò a què estic
cridat, la vocació que em porta a la plenitud de la meva existència.
L’autèntic pensament
no segueix els camins, sinó que els fa.
Al cim de la muntanya
del Carmel sant Joan de la Creu diu: per
aquí no hi ha camí... i Pau diu:
L’home que es deixa guiar per l’Esperit pot jutjar-ho tot, mentre que a ell no
el jutja ningú. 1C 2,15.l
El pensament sobre el
món no és fruit d’una doctrina, sinó d’una
vivència, de com el cosmos em parla a mi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada