24
EL TERCER ULL
Així parla el nostre
amic Panikkar: Les coses de l’esperit només
es poden percebre amb el “tercer ull”. Sense puresa de cor no només és
impossible “veure” Déu, sinó que també resulta impossible entreveure de què es
tracta.
Sense el silenci de l’intel·lecte i de la voluntat, sense
el silenci dels sentits, sense l’obertura de l’anomenat “tercer ull” –del qual
parlen no només els tibetans sinó també els victorins- no és possible
acostar-se a l’àmbit de sentit de la paraula “Déu”. Podríem
afegir: no és possible acostar-se al sentit simbòlic, anagògic, espiritual de
les paraules.
Necessitem fer
silenci: El silenci és la matriu de tota
paraula autèntica. Del silenci primordial va sorgir el logos, va escriure Sant
Ireneu. En el silenci concorren el temps i l’eternitat. Silenci no és
negació de res ni tampoc no s’identifica amb un cert agnosticisme.
L’anomenat “tercer ull” és l’òrgan de la facultat que ens
distingeix de la resta d’ésser vius i ens permet l’accés a una dimensió de la
realitat que transcendeix, sense negar-ho, tot el que capten la intel·ligència
i els sentits.
L’expressió: “tercer
ull” correspon al llenguatge de l’esperit. L’esperit és com una presència
amagada: Així ho diu Pau: La vostra vida
està amagada en Déu...
Col 3,3. I per la seva banda Isaïes parlant
de Déu, diu: Realment ets un Déu que
s’amaga. Is
45,15.
Déu és presència amagada
però és, si no fos segurament ni tan sols podria ser objecte de
negació. Escoltem què diu Panikkar sobre la transcendència i la divinitat: La divinitat, en el context des del qual
estem parlant, és contemplada com una realitat
meta-ontològica. El tret predominant d’aquesta realitat és la interrelació
mútua entre immanència i transcendència. Una transcendència sense la seva
corresponent immanència seria contradictòria i irracional. Una pura
transcendència no podria ni tan sols ser esmentada sense destruir-la. El tret
predominant d’aquest horitzó en l’ésser humà és la llibertat.
Posem ara una
comparació treta de la Bíblia. (Els
comentaris que es fan, no volen ser una interpretació del text, sinó allò que la
lectura del text em suggereix). El foc és un element
singular, necessita alguna cosa de la qual s’alimenta per poder existir. Quan
ha cremat allò del que s’alimentava s’extingeix, deixa de ser. Déu però, és com
un foc que no s’apaga mai i no crema ningú. Al contrari, dóna vida.
Aquesta va ser
l’experiència de Moisès. Diu el text bíblic: Mentre Moisès pasturava el ramat se li va aparèixer l’àngel del Senyor
en una flama enmig d’una bardissa. Moisès va mirar i veié que la bardissa
cremava però no es consumia. Déu no és un Déu que necessita destruir res.
Així Déu per poder ser Déu no necessita destruir la llibertat de l’ésser humà.
Per la seva banda l’home arriba a la seva
plenitud quan pren consciència del seu lligam amb la transcendència. Un
lligam que no destrueix la seva llibertat.
D’aquí pot néixer una idea de Déu com la que descriu Panikkar quan diu: Ni l’Home és sense Déu, ni Déu sense l’Home.
I Joan recorda la pregària de Jesús que diu: Que tots siguin u, com tu, Pare, estàs en mi i jo en tu. Jo
17,21. Una
unitat, però, que no destrueix la personalitat de cadascú.
Moisès va dir: M’atansaré a contemplar aquest espectacle
extraordinari: que ho fa que la bardissa no es consumeixi? Moisés
vol conèixer el Misteri de Déu. Vol fer de filòsof i de teòleg. Però, Déu li digué No t’acostis. Treu-te les
sandàlies, que el lloc que trepitges és sagrat
Ex 3,1-5.
Moisés si vol
conèixer Déu s’ha de buidar d’ell mateix, del seu “jo”: qui no es nega a si mateix no pot ser deixeble meu, va dir Jesús. I
més: l’home ha de renunciar al seu
afany de voler dominar orgullosament la terra: el lloc que trepitges és sagrat. La Trinitat no és tan sols un
dogma, és la mateixa realitat. La realitat és trinitària diu Panikkar: La Realitat en la seva totalitat consta
d’una dimensió divina, una altra d’humana i una altra de còsmica.
La terra forma part
de la nostra identitat última. Tornem a escoltar Panikkar que diu: Mentre jo no contempli cada tros de pura
terra com el meu cos, no menyspreo només la terra, sinó que menyspreo també el meu cos.
Déu es relaciona amb
l’ésser humà i amb la terra d’una manera amigable. Hi ha una relació d’amistat.
I la vida es manifesta en la relació. L’home és un ser relacional. La vida
és relació. Així també ho entenien els
antics quan en parlar de la divinitat esmentaven el terme: circuminsessió per
referir-se al dinamisme vital de la divinitat.
Seguim ara amb el
text bíblic i veiem que Déu no té nom. Moisès va dir a Déu:- Quan aniré a trobar
els israelites... si ells em pregunten: “Quin és el seu nom?”, què els he de
respondre? El Senyor va dir: –Jo sóc
el qui sóc. I afegí: -Digues als israelites: “Jo sóc” m’envia a vosaltres.
Panikkar en les seves
reflexions sobre Déu, diu: Quan es tracta
de parlar de l’experiència suprema, la mateixa paraula “Déu” ja és tendenciosa
–tot i que bé cal fer servir un mot o altre. L’origen sànscrit de la paraula
“Déu” (dia), suggereix brillantor, llum, divinitat... Una moratòria sobre aquest nom podria ser
saludable, però no disposem de prou poder per proposar-ho... L’experiència de
Déu no és experiència de res... I torna a dir: La paraula “Déu” no és necessària. Déu no pot ser objecte de
coneixement ni de cap mena de creença. La paraula Déu és un símbol que es vela
i es revela en el mateix símbol de què es parla.
Acceptem el Misteri. Aquest
és el paper de la fe. Però, acceptem-lo d’una manera activa, és a dir, respectant el que diuen la ciència i la
tradició, però partint, no per imposició de l’enteniment, sinó d’un origen propi
ubicat dins nostre que jo no puc voler, sinó que partint d’ell vull, sóc i sé. Jaspers
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada