19
AXIOLOGIA
Panikkar té un capítol,
en el seu llibre sobre la Saviesa, que presenta amb el títol: Filosofia com a estil de vida i en ell vol
donar raó de la seva manera de ser i d’escriure. En aquest capítol va
descrivint quin sentit dóna a la paraula: filosofia.
Seguint el contingut
del seu discurs veiem que no es tracta d’una investigació científica que
estudiï les formes i la manera d’actuar que tenen les coses i els éssers humans
i de com són des del punt de vista biològic o psicològic... Els seu raonament
no és una mera fenomenologia.
Tampoc es tracta de com actuen els éssers humans des del
punt de vista ètic o moral, és a dir: d’acord amb les lleis establertes per cultures
diverses que donen peu a una casuística concreta o segons el que alguns
anomenen: la llei natural.
I parlant d’ètica o
moral és significatiu el que va dir un conegut moralista sobre el tema i és que:
allò que en la Facultat de teologia, normalment s’anomena “teologia moral”,
sant Tomàs en el conjunt de la seva obra ho designa com a “Tractat de les
virtuts”. Títol que suggereix tot un context mental: el món de les actituds,
més semblant a allò que vol descriure Panikkar quan parla de filosofia...
Avui, més aviat es
parla de valors humans, i en aquest sentit nosaltres hem escollit la paraula “axiologia”
(altres també ho han fet) per designar la teoria dels valors... I entenem
l’axiologia com a sinònim de filosofia en el sentit que li dóna R. Panikkar...
Diu Panikkar: La filosofia és per a mi tant la saviesa de
l’amor com l’amor de la saviesa.
En el binomi subjecte-objecte
que forma l’ésser en la seva totalitat, posarem aquí l’accent en el subjecte,
d’acord amb el sentit que Panikkar dóna a la filosofia expressada amb paraules
que són fruit, no tant de l’estudi com de l’experiència. Veurem com es
manifesta l’ésser humà i com viu les seves relacions amb si mateix, amb els
altres i amb la naturalesa que l’envolta.
Parlant de si mateix
diu Panikkar: De totes maneres, puc fer
ressaltar algunes vivències que poden ser punts de referència per al
desenvolupament de les meves idees... Els més de deu anys de vida a la ribera
del Ganges, durant els quals vaig viure la condició humana en la seva forma més
nua, han influït profundament la meva vida, com és natural.
Vaig descobrir que la humanitat no és d’una sola
manera,.. Vaig experimentar com pot ser de plena una vida humana quan hi ha una
fe... la meva estada en va confirmar en el sentiment que la identitat humana és
transcultural i no pot tenir, per tant, un únic punt de referència.
Ve a dir que es pot
viure en dues o més cultures diferents des de la unitat de la vida interior, des d’un nivell alt de consciència.
Panikkar diu que el públic que té present a l’hora
d’escriure es pot definir com el caràcter
de tu de la realitat. També es refereix a la humanitat en general.
La persona és com un nus en la xarxa de les relacions. La
xarxa arriba fins als extrems més llunyans del món, i qui pugui prendre part en
l’extensió global de la xarxa depèn de la densitat (saviesa) del nus.
Cada una de les meves paraules inclou, indica, aporta,
simbolitza aquell abisme mistèric, aquella divinitat, aquella buidor que és
present en nosaltres i en tot el que és, per molt limitades i impotents que
puguin ser les meves paraules.
I continua dient
Panikkar sobre la filosofia: La filosofia
és una actitud primària, no secundària. Vol dir que forma part de la nostra
constitució humana. Quelcom semblant del que ha dit, en un altre indret,
referent a la fe. De la fe ha afirmat: La
fe és un constituent existencial de l’home. Tot home pel fet de ser home, té
fe, de la mateixa manera que tot home, pel fet de ser-ho, té ús de raó i
sentits. Sembla, doncs, que també podríem dir: “Tot home pel fet de ser
home, és filòsof”.
La filosofia no es
pot manipular, ni amb la voluntat ni amb la raó. La voluntat i l’intel·lecte
són els mitjans i les eines, però no pas els mestres. Podríem
dir, d’acord amb aquestes paraules, el següent: Un filòsof d’acadèmia, en el
context de la dimensió intel·lectual, pot inventar un sistema filosòfic... però
la filosofia de la qual ens parla Panikkar va més enllà, analitza la vida des
d’un nivell de consciència més alt, que no és el purament intel·lectual, sinó
l’espiritual, aquell nivell que dóna peu al llenguatge simbòlic. Diu Panikkar; la filosofia és saviesa, la saviesa de
l’amor, la saviesa que és continguda en l’amor... de l’amor primordial. És la
transparència i la resplendor original i que tot ho fa sorgir, de l’impuls,
empenta, de l’acte de la realitat. I ve a dir que no hi ha mite sense logos, ni logos sense mite.
I la saviesa sorgeix
quan s’uneixen l’amor del saber i el saber de l’amor.
La filosofia original cristal·litza aleshores en una
manera de ser; millor dit, és l’expressió de la vida mateixa, tal com és
inscrita en la realitat o més aviat escrita amb “l’stylus” (ploma), amb
l’estilet de la pròpia vida.
L’estil és allò que
ens defineix, allò que ens diu el que som en realitat. No ens defineixen tant
les paraules que emprem que poden ser buides de contingut o els actes que poden
amagar intencions dubtoses... L’estil
defineix l’home, s’ha dit. Panikkar pren la filosofia com estil de vida que
s’expressa amb paraules sapiencials.
Segueix dient
Panikkar: Per a mi, una filosofia que
només s’ocupi d’estructures, teories, idees i s’allunyi de la vida, que eviti
la praxi i reprimeixi les sensacions, és unilateral, perquè deixa de banda
altres aspectes de la realitat, i per això és una mala filosofia.
La realitat com a tal
no es pot copsar, entendre ni “realitzar” només amb un sol òrgan o a partir
només d’una de les seves dimensions.
Optem per una
filosofia com a saviesa i la seva expressió com a estil de vida. Per això en
totes les tradicions s’exigeix el cor pur, la vida autèntica com a fonament del
filosofar veritable. En la nostra tradició veiem
com Jesús va dir: Benaurats els nets de
cor, perquè veuran Déu. Mt
5,8. Un mestre zen va
dir: “només quan ets tu mateix –el teu tu pur- reconeixeràs les coses tal com
són”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada