31
LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Continuem... Recordem la frase de R.
Panikkar que volem comentar en aquests escrits: La distinció entre “essència i forma” és avui en dia vital per a tota
la consciència religiosa.
Per què és tan important distingir l’essència de les
formes? Pensem que és per clarificar el nostre inconscient (l’inconscient imprimeix a les accions lliures la seva identitat:
Schelling) i prendre consciència de la unitat del nostre desig fonamental que és el que ens fa
ser el que som com a éssers humans i ens fa capaços de viure la vida en
plenitud.
Perquè allà on hi
tenim el tresor hi tenim també el cor... Mt
6,23. I el cor, en llenguatge bíblic és la persona, és l’ésser
en la seva essència, és la vida. Recordem aquí la frase de sant Agustí: Si estimes terra ets terra, si estimes Déu
que haig de dir sinó que ets déu, ¿no diu l’Escriptura: vosaltres sou déus? Jo
10,34. Som allò que estimem, allò que desitgem des del racó més
pregon del nostre ésser.
Considerades les coses en el món de l’esperit, el pitjor
que ens pot passar és el fet de quedar-nos atrapats, encadenats o esclavitzats
en el món de les lleis, de les normes, dels ritus, de les doctrines... Ens pot
passar allò de “quedar-nos fixats mirant
el dit que assenyala la lluna”.
Parem esment a una cosa: en el temps de Jesús el pitjor
enemic de l’evangeli va ser el legalisme
de “la gent bona” i religiosa d’aquell temps: el fariseus i els mestres de la Llei.
És el mateix Jesús que en parla, i ho fa d’una manera contundent... En recordem
uns fragments: Els mestres de la Llei i els fariseus s’han assegut a la càtedra de
Moisès. Feu i observeu tot el que us diguin, però no actueu com ells, perquè
diuen i no fan.... Ai de vosaltres, mestres de la Llei i fariseus hipòcrites,
que pegueu el delme de la menta, del fonoll i del comí, però heu abandonat les
coses més fonamentals de la Llei: la justícia, la misericòrdia, la fidelitat! Calia complir això, sense deixar allò
altre. Mt 23.
Després de més de vint segles d’història cristiana, les
manifestacions i expressions religioses i culturals han canviat, però el fons
del missatge espiritual és el mateix. Tenint present ara la frase que hem
subratllat, podríem dir també: Cal posar l’atenció en el que és essencial,
sense deixar les formes d’expressió. Les formes d’expressió poden i han de
canviar amb el temps, però el que és essencial és sempre el mateix: la bondat,
la veritat, la justícia i és d’això que hem de viure.
El llenguatge que d’una manera sistemàtica fan servir les
institucions religioses, civils i polítiques (no jutgem nosaltres les intencions
conscients o inconscients de les autoritats respectives a l’hora de programar i
legalitzar les formes i les lleis...) és el d’absolutitzar les formes, els mitjans...
a l’hora de posar i fomentar l’ordre, de prescriure drets i obligacions, de
reglamentar les relacions... deixant per un temps indefinit o com un assumpte
privat, l’essència de la convivència humana...
No es parla de justícia, sinó de lleis que s’han de complir... Així en
relació a fomentar els drets de les diverses cultures d’un poble i de dir el que
és bo o el que és dolent, no és diu això és just o no ho és, sinó que es diu
això és legal o no és legal. Aquest fet indica el nivell de maduresa humana
d’una comunitat, d’un poble, d’una institució. I recordem el que diu Kant: tot consisteix en ser madur.
Fa més de vint segles que Jesús ens va advertir d’aquesta
anomalia vital i social i encara no ho hem après... Recordem quan va dir a les autoritats
religioses: No és l’home per a la llei,
sinó la llei per a l’home. I nosaltres podríem afegir: “no és la cultura al
servei dels drets polítics, sinó la política al servei de la cultura dels pobles”.
Sempre hi ha hagut grans pensadors que ens han advertit,
però, qui n’ha fet cas?
Posem un exemple: Sant Tomàs fa diferència entre formes
doctrinals i fe. Ho recorda el mateix Catecisme de l’Església Catòlica en el nº
170: No
creiem en les fórmules (els
dogmes), sinó en les realitats que s’hi
expressen i que la fe ens permet de “tocar”. “L’acte (de fe) del creient no
s’atura en l’anunci, sinó en la realitat (anunciada). Però arribem a trobar
aquestes realitats a través de les formulacions de la fe, que ens permeten
d’expressar-la... de celebrar-la en comunitat...
Personalitats espirituals com R. Panikkar o l’abat de
Montserrat Cassià Just, per exemple, han
destacat la importància d’aquest nº del Catecisme, la qual cosa és ben significativa...
No podem menystenir les fórmules: Ho diu el mateix
Panikkar: L’escriure em permet d’aprofundir
el misteri de la realitat i m’obliga a fer-ho. Això demana pensament,
contemplació, però al mateix temps hi he d’aportar la forma, la figura, la
bellesa, l’expressió, la revelació. Escriure és tenir en compte l’essència i la forma al mateix temps...
La educació del poble creient que s’ha dut a terme durant
segles, des del punt de vista intel·lectual i a través de l’estil o manera de
fer les coses, (no
ens fixem ara si s’ha fet d’una manera interessada, incoherent o superficial)
ha format una consciència col·lectiva que ha ajudat a posar el “pes”, la
seguretat de la salvació... en el compliment d’uns ritus, d’unes normes, a
l’adhesió a unes doctrines... i no tant
en la bondat, la sinceritat i l’autenticitat... això havíeu de fer sense deixar allò altre, va dir Jesús... De fet, l’única cosa que importa per
salvar-se és ser bo. El mot “pes” el fem servir aquí amb el significat que li
dóna sant Agustí quan parla del “pondus”= “pes”, diu així: “el meu amor és el meu pes”, allò que m’arrossega,
que m’implica totalment...
Es pot viure sense
una màquina, sense una llaminadura, sense un vestit especial... no es pot viure
sense desitjar, sense estimar... tal vegada podem vegetar, però no viure.
En l’educació espiritual no es tracta tant de
coneixements tècnics com de disposicions anímiques.
Continuarem
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada