CONCEPTES I PARAULES
Ja hem parlat d’aquest tema... En realitat el que ens
interessa és tenir idees clares sobre el coneixement espiritual; aquell
coneixement que no és fruit de l’estudi, sinó de la puresa de cor. La religió
–la veritable religió- no es pot entendre sense aquest coneixement espiritual
que sorgeix de la virtut i d’un alt nivell de consciència i és propi del cor,
més que del cap. Recordem la dita de Pascal: El cor té raons que la raó desconeix...
Panikkar volent posar les coses al seu lloc, va dir: El món d’Occident... quasi ha identificat la
paraula amb el seu concepte... s’ha arribat a considerar la paraula com
l’expressió d’un concepte i no d’una realitat... s’ha oblidat la diferència
fonamental entre concepte i paraula. Vegem
la diferència: El “concepte” és propi del llenguatge doctrinal, acadèmic... és
l’expressió d’una teoria. “La paraula”, en canvi, és una manifestació de l’essència
de la vida humana, d’un aspecte de la Realitat.
En la mesura en que hom és fidel a si mateix creix en
empatia amb aquesta Realitat de la qual nosaltres en som part. I qui tingui orelles que escolti, deia
Jesús. Mt 13,9. No
tothom té aquesta oïda espiritual. Aquesta s’obté a costa d’escoltar amb un cor
net; a costa de no posar obstacles a l’acció de Déu en nosaltres. I com deia el
Mestre Eckhart: en aquest món de l’esperit no
es tracta de fer, sinó de deixar fer. Es tracta de no impedir el creixement
de la vida de l’esperit a fi que pugui arribar a la mesura que Déu ha disposat
per a cadascú.
Hom ha de saber escoltar i parar l’orella a la veu que
ens ve del fons de la consciència... D’aquest
fons en parla sant Agustí amb la seva habitual profunditat. Escoltem-lo: Aquestes coses, significades pels sons (paraules), no les he vistes enlloc
més que dins el meu esperit... d’on han entrat en mi, que m’ho diguin elles, si
poden; perquè jo recorro totes les portes de la meva carn i no trobo per quina
d’elles entraren.
D’on i per on penetraren
aquestes coses en la meva memòria? (Hem de recordar i ho diu Bergson, que en aquest context espiritual
memòria i consciència són sinònims) No sé pas com; perquè, quan les vaig aprendre, no fou per haver donat
crèdit a l’esperit d’altri, sinó que les
vaig reconèixer en el meu propi esperit... hi eren, doncs, fins i tot abans
que les aprengués... i quan em van ésser explicades, les vaig reconèixer i vaig
afirmar: “Ben cert, això és veritat”. Per
tant, la “Veritat” no està en el llibres. Els llibres ens poden ajudar, però la
Veritat està dins nostre, amagada, esperant ser descoberta. És el “Déu amagat” de qui ens parla
l’Escriptura:
Abans que aprengués
la Veritat ja era a la meva memòria, diu Agustí, però tan allunyades i sebollides, en les
profunditats més recòndites, que, si no haguessin estat exhumades per un
mestre, mai potser jo no hauria pogut pensar-hi.
Les possibilitats de vida són dins nostre. Cal desenvolupar-les i ser-ne conscients. Hem de reconèixer que passem mitja vida adormits com a éssers humans complerts. Per això sant Pau ens diu: ja és hora de desvetllar-nos Rom 13,11. I també: Desvetlla’t, tu que dorms, aixeca’t d’entre els morts, i el Crist t’il·luminarà. Ef. 5,14.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada