LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
La presència de l’Etern no pot estar condicionada a res: ni a l’espai ni
al temps, ni al dogma, ni al sagrament... però, sabem on la podem trobar... allí
on hi ha amor. Diu el cant: On hi ha
veritable amor, allí hi ha Déu...
I, on hi ha veritable amor?
Algú ho sap? Normalment veiem les seves manifestacions... manifestacions d’un
amor, de l’autenticitat o la puresa del qual, només Déu en sap la mesura... Així
ho entenia sant Pau quan deia: La meva
consciència no m’acusa de res, però això no vol pas dir que jo sigui
irreprensible. El qui m’ha de judicar és el Senyor. 1 Co 4,4. Aquesta
actitud de l’apòstol, és la més adequada si volem tenir la seguretat de no
enganyar-nos a nosaltres mateixos.
La renovació autèntica de la
religió demana un canvi de mentalitat.
És la primera condició que va posar Jesús al començar l’Evangeli, o millor dit
el que s’anomena “El Nou Testament”: “convertiu-vos
i creieu”... Mc 1,15. Aquesta conversió com diuen els especialistes significa
un canvi de mentalitat.
I és que no es tracta tant
de fer unes altres coses diferents, que també, sinó més aviat el que
importa és veure les coses d’una altra manera, des d’una altra
perspectiva, des d’un altre nivell de consciència. Sovint fem servir uns
paràmetres, a l’hora de parlar de la religió, que no són els més adequats per al
moment històric que estem vivint.
Preguntem-nos doncs, què
entenem per “religió” i on l’ubiquem ¿Entenem per religió la pràctica
d’uns ritus?... (sóc o no sóc practicant, se sent dir).... ¿Limitem la religió a la creença en uns
dogmes, a unes cerimònies celebrades dins d’una església?... o a més d’això ¿entenem
per religió la dedicació d’una vida al servei del bé i de la humanitat, des de
la pròpia llibertat?
Escoltem què diu Panikkar
sobre la religió: Escriure és per a mi un
acte religiós. Per “religió” entenc aquella activitat mitjançant la qual els
homes alliberem l’univers, el deslliurem, en participem, l’embellim i el
perfeccionem. Ho fem en tant que alliberem, deslliurem o perfeccionem el
microcosmos que som nosaltres mateixos –alguns dirien “divinitzem”.
La religió és una actitud,
una virtut, un valor humà que dóna sentit a les accions que fem, no solament
les que celebrem dins de les esglésies, sinó a totes les accions humanes que
portem a terme en nom de Déu...
Què vol dir en “nom de Déu”?
Quan l’ésser humà fa les coses -per respondre a l’exigència infinita que ha
rebut amb la vida junt amb el cos i l’esperit- les fa en nom de Déu, tenint
present que la paraula “Déu” que ni tan
sols és necessària, no és un concepte, és un símbol... no cal ni anomenar-la,
basta tenir-ne consciència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada