5 MD
EL
MEDI DIVÍ
(Comentaris)
Val
la pena que emprenguem el saludable exercici que consisteix a seguir, prenent
com a punt de partença les zones més personalitzades de la nostra consciència,
les prolongacions del nostre ésser a través del Món. Ens quedaríem corglaçats
en constatar l’extensió i la intimitat de les nostres relacions amb l’Univers.
Llegint Teilhard aprenem la diferència
que hi ha entre un mestre i un divulgador. És possible que, un i l’altre,
diguin coses semblants... ara bé, la diferència rau en que el divulgador diu
les coses des del nivell de la raó: el segon grau de consciència, mentre que el
mestre les diu des del tercer nivell, el nivell espiritual o de la fe. Panikkar
diria des del tercer ull. I afegiria: Aquestes
coses només es poden comprendre des del tercer ull. A partir d’aquest raonament veiem el
significat profund de la pregunta dels primers deixebles a Jesús: On vius? És a
dir: des de quin nivell de consciència ens parles i fas les coses? El context
vivencial és molt diferent, i per tant, el significat de les paraules també és
molt diferent. Vet aquí per què ens costa tant interpretar correctament
l’Evangeli.
L’educació de la consciència hauria de
ser el tema més important de la catequesi ja que és el lloc des del qual prenem
contacte amb la realitat espiritual. Hi ha coses que ens queden amagades per
falta de consciència. I al fet de no conèixer-les, se segueix el fet de no
conèixer-nos.
Les
arrels del nostre ésser se submergeixen en el més insondable passat. Quin
misteri el de les primeres cèl·lules que un dia van animar l’alè de la nostra
ànima! Quina síntesi indesxifrable d’influències successives a la qual
nosaltres hem estat incorporats per sempre!
Es diu que Raimon Panikkar va contestar
al funcionari de l’aeroport que li va demanar la seva identitat, dient: sis mil anys. La meva identitat són sis mil anys. El funcionari
no sabia que Panikkar distingia entre identificació
i identitat. El
funcionari li hagués hagut de demanar la identificació, no la identitat. De la
identitat, el que en sap alguna cosa és la mare, el germà, l’amic... La feina
del funcionari és la de saber el nom, el domicili, el país, és a dir, les coses
externes. La identitat d’una persona ve de lluny, està formada per més de mil
anys d’història.
Hi ha pensadors que veuen la diferència
entre l’animal i l’home en el fet que si bé tots dos tenen una naturalesa,
només l’home té història. Els animals no tenen història. Es pot dir el mateix
d’un lleó que va viure fa mil anys que del lleó que viu avui dia. Els fets de
l’home a més de ser naturals, són també històrics. És un fet que hauríem de
tenir en compte perquè estem marcats per la nostra història. Una història que
és molt antiga en el temps.
Si ens limitem a la nostra cultura
cristiana d’uns dos mil anys de història (per concretar una mica la reflexió
sobre aquest tema) i volguéssim connectar amb el sentit original de les
paraules de l’Evangeli, hauríem de deixar, encara que sigui per un moment, diu
el mateix Panikkar, de ser allò que som ara: catalans, religiosos, laics o
capellans, cristians... fins i tot hauríem de deixar de ser homes. Però, ara
nosaltres no volem anar tan lluny. Però sí, mirem de despullar-nos, encara que
sigui per un moment, de totes aquelles coses que hem anar afegint amb el temps
a la nostre essència humana, de totes aquelles coses amb les quals hem carregat
la nostra consciència cristiana, i que no ens deixen veure clarament la
realitat espiritual que ha donat peu a tots els esdeveniments que han anat
sorgint després. La nostra història és com el nostre context humà. Sabem que el
text s’ha de llegir en el seu context, fora del qual les paraules (el text)
adquireixen un altre sentit. Aquest context històric que li hem posat nosaltres
ens fa entendre les paraules d’una manera diferent del que volien dir quan
foren dites.
Ara bé, el context que li hem de posar
a les paraules dites fa dos mil anys no és tampoc o solament el dels costums
d’aquell temps, sinó la consciència del profeta que les va dir. Si volem
connectar una mica amb el moll de les paraules del profeta o evangelista hem de
procurar connectar amb la seva consciència. En allò que és essencial tots som
iguals.
És
la història sencera del Món la que repercuteix parcialment en nosaltres, a
través de la matèria. Per autònoma que sigui la nostra ànima, és l’heretatge
d’una existència prodigiosament treballada, molt abans que ella, pel conjunt de
totes les energies terrenals.
Hem de ser conscients que portem en els
nostres gens una càrrega de cultura que ha anat formant una naturalesa que és
com la forma humana que cobreix el nucli de la nostra personalitat.
La
nostra ànima es troba i s’uneix amb la vida a un determinat nivell.
Depèn de nosaltres millorar i fer
créixer el nivell de consciència i de coneixement. Pensem que d’acord amb el
nivell que tinguem de consciència podrem viure la vida a mig gas o plenament. I
això depèn de nosaltres.
Ara
bé, tot just l’ànima es troba engatjada en l’Univers en el seu punt particular,
se sent assetjada i penetrada pel mar d’influències còsmiques que ha d’ordenar
i assimilar.
Hem de caminar per la vida desperts i
vigilants. La vigilància és una de les virtuts encomiades per Jesús: Estigueu alerta, vetlleu. Hem d’estar atents als signes dels temps... Si deixem perdre
l’ocasió que Déu ens depara, quedarem encara més ancorats i enfonsats en la
rutina de sempre.
Per
totes les escletxes el sensible ens inunda amb les seves riqueses: aliment per
al cos i nodriment per als ulls, harmonia de sons i plenitud del cor, fenòmens
desconeguts i veritats inèdites.
Déu sempre actua a través de la
naturalesa: D’ençà que el món va ser creat, diu sant Pau, el poder etern de Déu i la seva divinitat, que són
invisibles, s’han fet visibles a la intel·ligència a
través de les coses creades.
Però, també,
Déu actua a través dels homes. Les mateixes paraules de la Bíblia que en diem
paraula de Déu (com una expressió de respecte i dignitat) no les rebem
directament de Déu, sinó a través dels savis i profetes, és a dir, dels homes i
dones de fe. Les paraules de la Bíblia són tan humanes, ni més ni menys, que
les altres paraules dels savis i sants que Déu ens envia. Tota paraula bona és
paraula de Déu. Si en fem diferències és per motius pedagògics propis de la
institució religiosa que ha escollit la Bíblia com a norma de fe per als seus
fidels i com un punt de referència que els uneix en un mateix credo.
Enfront de
les paraules tan maques que ens diu Teilhard no ens hem d’acontentar amb una
actitud d’admiració i agraïment a Déu que ha fet possible les realitats de les
quals ens parla el nostre mestre. N’ hem de prendre consciència per poder
experimentar en la intimitat del nostre cor les mateixes realitats espirituals.
Hem d’intentar viure en el mateix context espiritual dels profetes.
Tots aquests tresors, totes aquestes crides, tots
aquests desvetllaments sortits dels quatre punts cardinals del Món, travessen a
cada instant la nostra consciència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada