( 4 ) - L’ALFORJA
DELS PENSAMENTS
La saviesa s’ha
edificat una llar. Proverbis. Una llar no és un garatge. Panikkar.
És quelcom que
forma part de la mateixa saviesa.
La consciència és la llar de la saviesa, és el lloc que
ens permet tenir una opinió de les coses, de les situacions, dels esdeveniments
i de nosaltres mateixos. La consciència és la
llar on habita la saviesa. Sovint ens deixem portar per l’inconscient, més
que per la consciència. Encara no hem acabat de deixar que la saviesa
construeixi la nostra llar.
No l’hem de construir. És la mateixa saviesa qui la
construeix. Només no hi hem de posar obstacles. Hem de deixar que la saviesa
faci la seva feina. Hem de fer possible la seva acció creadora.
L’hem d’acceptar. Però, no es tracta d’una acceptació
passiva, sinó d’una acceptació que és fidelitat a l’alè vital. Aquell alè que
és com la “matèria primera” de la nostra naturalesa.
La llar es va construint en la mesura de la nostra
fidelitat al do rebut. Fidelitat manifestada en la voluntat de creixement. No
ens podem establir. L’establiment és
la ruïna. Som esdevenir. La rutina de sempre és com el rovell de la voluntat. La tradició és oblit dels orígens. Husserl.
La saviesa no es posseeix, es gaudeix. No es pot posseir
ni la saviesa ni la voluntat de ser. Jo
sóc el que sóc, tu ets la que no és, va sentir una santa en l’ íntim del
cor durant la seva pregària. Si volem ser, no podem trencar el fil umbilical
que ens uneix amb Déu. Si el trenquem estem perduts.
De semblant manera que s’ha dit que la superficialitat és
la gran epidèmia del nostre segle, es podria dir el mateix de la hipocresia.
Hipocresia i superficialitat són com carn i ungla. Som hipòcrites quan veiem la palla a l’ull del veí i no veiem la
biga que portem en el nostre. Consideració que hem de tenir en compte tant
en el pla individual com en el col·lectiu.
Les palletes d’or no cauen del cel. Les trobem barrejades
amb l’aigua i el fang. Som fets de carboni, però el carboni tant pot esdevenir
diamant com grafit. Cadascú que miri què
vol ser.
La saviesa és com la consciència, l’ull, de la virtut si entenem virtut com energia
vital, com allò que ens mou. La saviesa fa que allò que ens mou, és a dir la
vida, no sigui una força desordenada, cega, caòtica...
I així com el coratge de ser, la voluntat de viure, suposa
i implica totes les altres virtuts, de manera semblant es pot dir de la
saviesa, la qual és la perfecció i el principi actiu de tots els altres
coneixements. Així sembla mostrar-ho el Llibre de la Saviesa quan diu: La Saviesa té un esperit intel·ligent, sant,
únic, múltiple, subtil, àgil, penetrant, immaculat, clar, inofensiu, amic del
bé, perspicaç, lliure d’impediments, benvolent, humanitari, sòlid, segur,
tranquil, que tot ho pot i tot ho vigila, un esperit que penetra tots els
esperits, per més intel·ligents, purs i subtils que siguin. Res no es mou tan
fàcilment com la Saviesa: com que és pura, passa i penetra pertot arreu. És una
exhalació del poder de Déu, irradiació puríssima de la glòria del Totpoderós, i
per això cap brutícia no s’hi pot introduir. És un reflex de la llum eterna,
mirall immaculat de l’acció de Déu, imatge de la seva bondat. La Saviesa, que
és única, ho pot tot; mai no canvia, però tot ho renova. A cada generació entra
en les ànimes santes i en fa profetes i amics de Déu. És més radiant que el sol
i supera tota l’estelada. I, comparada amb la llum del dia, la supera fora
mida, perquè el dia deixa pas a la nit, però la maldat no pot res contra la
Saviesa. D’això últim se’n fa ressò Sant Joan quan diu en el pròleg del seu
Evangeli: La llum brilla en les tenebres
i les tenebres no poden ofegar-la.
Saviesa i coratge de ser són les dues manifestacions de
l’Esperit. Saviesa i coratge de ser són com l’ englobant que uneix
subjecte i objecte; són com vivència plena de llum i energia; experiència de
totalitat i de plenitud de l’existència feta de possibilitats realitzades i de
llibertat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada