2
– EL TRESOR AMAGAT
Anirem
presentant i glossant lliurement fragments (pensaments), de Panikkar
i d'altres autors... amb el desig d'ajudar el treball
d'interiorització.
La
Trinitat permet una idea de Déu més humana i, paradoxalment, també
més divina. Panikkar
Se'ns
ha presentat sempre el dogma de la Trinitat com un misteri insondable
impossible de comprendre. Més difícil que posar tota l'aigua del
mar en un foradet format a la sorra de la platja, com diu la llegenda
atribuïda a sant Agustí.
Ara
veiem la gran diferència entre l'ahir i l'avui del pensament
religiós. Panikkar diu que aquest dogma ens permet tenir una idea
més humana de Déu. I en aquest sentit sorprèn el subtítol del seu
llibre sobre la Trinitat. És aquest: “Experiència humana
primordial”.
Així,
doncs, el dogma trinitari ha passat de ser un misteri insondable,
incomprensible, a ser l'experiència
humana primordial.
Una
mirada neta i lliure de prejudicis sap veure gèrmens
de
veritat en llocs, impensables per als savis i entesos d'acadèmia: He
trobat la Trinitat pràcticament en totes les religions del món,
encara que, naturalment, en formes molt variades, les quals són
equivalents homeomòrfics d'allò que la paraula suggereix en la
tradició cristiana.
Si
en el seu moment històric haguéssim estat capaços de veure i
acceptar la part de veritat que tenien els “adversaris” ens
haguéssim estalviat cismes que han durat anys i segles i que encara
duren... I que malgrat els esforços positius que actualment es fan,
encara no hem trobat l'actitud correcta. I és que no hi pot haver
veritable unitat de fe sense diversitat d'expressió doctrinal: La
unitat en la diversitat és l'ordre.
La
Trinitat es troba en el mateix cor del que és real.
La
naturalesa ens ajuda a descobrir aquesta realitat en el cor de l'home
i de totes les coses. Emerson ho tenia molt clar quan deia: La
naturalesa és el símbol de l'esperit. En
el sol hi veiem els tres “transcendentals” que són també com el
nucli de la personalitat humano- divina: L'energia, la llum i la
calor. El voler, la veritat i l'amor. En aquest sentit i vistes les
coses des de la seva interioritat, el mateix Emerson podia dir: La
major part de les persones no veu el sol. O, al menys, la seva visió
no passa de ser completament superficial. El sol il·lumina tan sols
l'ull de l'home, però brilla en la mirada i el cor del nen. L'amant
de la naturalesa és aquell, els sentits del qual, interiors i
exteriors, encara estan ajustats entre si; aquell qui, en la seva
maduresa, ha conservat l'esperit de la infància. La seva relació
amb el cel i amb la terra es converteixen en part del seu aliment
quotidià.
Escoltem,
doncs, amb senzillesa infantil, allò que, humilment, ens diu
Panikkar sobre la Trinitat i sobre altres aspectes de la vida
espiritual i religiosa.
La
intuïció trinitària continua essent fonamental en la vida dels
pobles... En mi, diu
Panikkar,
aquesta experiència s'ha transformat en el que he anomenat intuïció
cosmoteàndrica de la realitat.
Fent
un parèntesi goso dir que, al meu entendre, Panikkar és un dels
teòlegs i filòsofs dels quals és bo llegir i escoltar la seva
opinió, no solament perquè exposa pensaments amb profunditat, sinó
perquè és un dels pocs que ho exposa no com una teoria a part de la
realitat, sinó com unint objecte i subjecte, (única
manera d'obtenir el veritable coneixement de les coses: Balmes),
relacionant els conceptes doctrinals amb la praxi religiosa, de tal
manera que entre uns i altres hi ha una coherència vital i sense
engany.
Per
això Panikkar escriu amb el fi d'ajudar la gent a obtenir una
experiència,
no diu simplement una
comprensió,
del misteri trinitari, i d'altres aspectes de vida cristiana i
espiritual.
Aquesta
manera d'escriure i de dir les coses pot esdevenir arriscada per a
l'autor que escriu d'aquesta manera, perquè obliga els altres a
posar sobre la taula certs comportaments col·lectius de les
institucions no gaire coherents amb l'Evangeli. Certes teories noves,
en el fons, no s'accepten perquè obliguen a canviar de vida i a
modificar els esquemes que fins ara donaven suport i seguretat
personal i anímica.
Ara
bé, “objectivar” els dogmes, tal com s'ha fet fins ara, implica
la necessitat de crear
un món sobrenatural,
de crear espais sagrats on únicament es pugui celebrar la religió;
com també la necessitat d'anar al desert fugint
del món considerat
com un dels enemics de l'anima... i a
menysprear
o tenir com allò del qual no hi ha més remei que acceptar-ho: les
coses materials,
i
la constant temptació de la teocràcia,
l'estat clerical.... atès
que fora d'ella les religions institucionalitzades perden la seva
rellevància, és a dir, el seu poder.
De
fet i en realitat, el problema no és tant el fet que les definicions
dogmàtiques estiguin o no correctament escrites doctrinalment
parlant... El problema apressant consisteix en la formació (o
deformació) de la consciència del poble fidel, és a dir, en la
formació (o deformació) de l'arquetip col·lectiu que s'esdevé com
a conseqüència de la manera de predicar i catequitzar sobre els
dogmes, els ritus i les lleis.
Les
institucions no solament han de preocupar-se que les parets de
l'edifici estiguin en bon estat i estiguin ben pintades... sinó que
han de tenir cura dels fonaments. La dita de Jesús dirigida als
savis i entesos del seu temps: coleu
el mosquit i us empasseu el camell,
és encara avui dia molt vigent. Per altra banda, el mateix Jesús
posa l'atenció en els
fonaments
com el lloc decisiu de la seva ensenyança, més que en la casa....
Si
els fonaments són de sorra tot l'edifici caurà...
Els
fonaments de la religió o són fets de fe o de llei. No hi ha cap
altra alternativa. Tota altra consideració pertany a l'edifici, a la
casa. Aquest va ser el problema amb el qual es va enfrontar sant Pau.
Va voler crear una religió fonamentada en la fe, no en la llei,
trencant motllos, perquè, estava convençut que la
llei no salva ningú:
Ningú no és just davant de Déu en virtut de la Llei, perquè,
segons diu l'Escriptura, viurà el qui és just per la fe.
Nosaltres
avui dia, després de més de dos mil anys d'història no tenim prou
consciència de la facilitat amb la qual podem passar sense
percebre-ho, enganyats per les aparences de l'edifici, d'una religió
originalment basada en la fe, a una religió que es fonamenta en la
llei. Amb la qual cosa, si això es confirmés, hauríem fet inútil
el moment històric anomenat Nou Testament... Un cop dit això, hem
d'assumir l'escull que comporta el fet de generalitzar. Hem de saber
matisar les paraules per fer justícia al conjunt. Recordem que les
palletes d'or es troben enmig del fang. Però, tampoc no és bo
amagar el cap sota l'ala com l'estruç.
El
dilema o Déu o món és un fals dilema perquè es mou en una
abstracció que ha perdut contacte amb la realitat. Ni aquest “Déu”,
ni aquest “Món” són reals.
De
fet, i segons com, dir: creure en Déu o no creure en Déu, en sentit
teòric o abstracte, pot arribar a ser una expressió insulsa o igual
a no dir res. Diu sant Jaume: Algú
dirà tanmateix: Hi ha qui té la fe i hi ha qui té les obres.
Mostra'm, doncs, la teva fe sense les obres, que jo et mostraré la
fe per les meves obres. Tu creus que hi ha un sol Déu? Fas bé;
també els dimonis ho creuen i se n'esgarrifen.
La
intuïció cosmoteàndrica no s'acontenta amb detectar la “petjada”
de la Trinitat en la “creació” i la “imatge” en l'home, sinó
que considera que la Realitat en la seva totalitat és la Trinitat
completa, que consta d'una dimensió divina, una altra d'humana i una
altra de còsmica.
Per
tant, la Trinitat no és solament un concepte doctrinal, sinó una
experiència de vida. Vivint en profunditat la vida humana és la
millor manera de creure en aquest misteri diví. La sinceritat
interior del creient (la puresa de cor) crea una empatia misteriosa
però real, amb els altres, amb els cosmos i amb Déu.
El
punt de partida del que es vol dir és l'experiència personal,
cristal·litzada després en una certa formulació. Ara bé, tant
l'experiència com, encara més, la formulació no es poden
desentendre de les fonts que les han alimentat. Aquestes fonts són
aquelles tradicions de la humanitat que ens han estat donades a
conèixer.
La
cultura és un element important i forma part de la nostra vida
humana i no la podem suprimir sense que en sortim perjudicats:
L'horitzó
d'intel·ligibilitat ens ve donat per cada cultura, ja que és la
cultura que ens proveeix l'àmbit d'intel·ligibilitat en què coses
i esdeveniments cobren un sentit.
Conèixer
significa aquí no solament estudiar i apreciar, sinó viure i
compenetrar-se amb elles.
Es
tracta del coneixement sapiencial que és aquell coneixement que
esdevé consciència, com a fruit de la fidelitat a si mateix i d'una
actitud sense
engany enfront
de la vida.
Això
no vol dir, en el nostre cas, que es desatengui la tradició
cristiana, i dins d'ella, l'Escriptura, l'anomenat “Magisteri” i
les interpretacions i doctrines elaborades posteriorment, sinó que
significa que intenta fer el mateix amb altres tradicions.
Hem
de saber apreciar
i
estimar
les nostres tradicions, però sense absolutitzar-les.
La
necessitat, però, de sentir-se no solament els millors, sinó els
únics bons o autèntics, denota una mentalitat superficial i
immadura que porta al fanatisme, a la hipocresia i a l'engany.
El
nostre estat actual de coneixements va descobrint cada cop amb major
claredat que la intuïció trinitària és una espècie d'invariant
cultural i per tant d'invariant humana. Aquesta invariant humana és
el fonament de l'experiència a la qual m'he referit.
L'experiència
esdevé abans de conceptualitzar les intuïcions. La dimensió
intel·lectual d'aquesta experiència és la intuïció que després
conceptualitzem amb ajut de la raó, a través de doctrines i normes.
Aquest
assaig intenta aprofundir el misteri cristià i troba en el fons una
confluència astoradora amb el món tradicional de les religions, i
amb el secular de la modernitat. En aquesta profunditat és possible
un diàleg fecund.
Allò
que ens separa i fa impossible un diàleg profund i sincer amb fidels
d'altres religions i cultures no és la fe, sinó els conceptes
doctrinals quan aquests s'absolutitzen. Els conceptes doctrinals i
culturals específics d'una regió o poble són la diversitat que
s'ha de respectar i que és una dimensió necessària de la unitat
humana.
Hauríem
de ser molt crítics respecte de síntesis per curtcircuit, per ben
intencionades que siguin, així com d'una amalgama eclèctica
d'espiritualitats. Els homes podem ensenyar poc als altres, però
podem aprendre molt dels altres.
Avui
dia ens podem trobar amb certes actituds molt condescendents amb
altres maneres de pensar i de creure, però mancades de saviesa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada