6
– EL TRESOR AMAGAT
Una
de les més profundes intuïcions que l'home ha tingut en
el curs de la seva mil·lenària història és la intuïció
de la triple estructura de la realitat, de la unitat triàdica
existent en tots els nivells de la consciència i la realitat; és la
intuïció de la Trinitat.
Ara
bé, una cosa és considerar el Misteri de la SS. Trinitat com un
“dogma de fe” que forma part del cos doctrinal d'una Institució
religiosa i en el qual han de creure els seus membres i l'altra
considerar l'estructura de la Realitat de la qual tots formem part:
Déu, Home, Cosmos. Recordem: La Trinitat és un dogma i és
l'experiència
humana primordial.
Afirmem,
només, que la Trinitat és la culminació d'una veritat que penetra
tots els dominis de l'Ésser i la consciència, i que, aquesta visió,
uneix els homes.
Hi
ha coses que ens separen com, per exemple, les ideologies, els
dogmes, els partits, les creences... Hi ha altres coses que ens
uneixen: l'amor, la veritat, l'acceptació de la vida...
Posem
esment en una cosa: Les creences separen, la fe uneix. Creences i fe
no són el mateix, però aquest tema l'hem de deixar per a un altre
moment.
La
trinitat configura la nostra naturalesa. Som trinitat. Som energia de
vida, som llum de coneixement, som calor d'amor. La Trinitat ens
uneix, perquè en aquest “lloc” essencial, tots som iguals.
Viure
a Europa, Índia i Amèrica m'ha ensenyat i demostrat que no hi ha
qüestions que siguin més “urgents” que les qüestions
“importants” i que no existeix una necessitat més sentida ni set
més torturant que el desig d'abordar els problemes humans concrets
no solament de forma global, sinó també en el seu significat
essencial i al nivell de les seves més profundes arrels.
Aquest
nivell de profunditat és allò que li fa falta a la societat i a la
religió actuals. Li falta anar a fons en el pensament. Les nostre
estructures actuals són com hospitals sense laboratori. Actuem només
d'acord amb la tradició que hem rebut sense criteri de discerniment
ni reflexió renovada. En aquest nivell quan volem renovar les coses
és com si canviéssim els llits per uns de més moderns, o
canviéssim el nom del laboratori de les nostre medicines, sense anar
més enllà en la investigació. El canvis que fem o que proposem són
canvis de formes, no canvis de fons. La veritable causa de les
nostres “malalties espirituals” ens queda desconeguda, perquè
aquestes només es poden detectar en els laboratoris, és a dir, en
la disposició d'un cor net. El
cor net,
és a dir, l'home
sense engany,
és el microscopi, la mirada del qual arriba fins al moll dels ossos.
Kierkegaard
anomena la veritable renovació: viure
l'instant.
És a dir viure, ja ara, tal com pensem que ha de ser la vida i no
deixar-ho per desprès... Fora de “l'instant” tot és engany.
L'home
no viu només del pa i de les paraules. Ni només la matèria, ni
només l'Esperit basten; ni l'Home és sense Déu, ni Déu sense
l'Home.
La
Vida amb majúscula només la trobarem si la vivim en plenitud. Només
podrem gaudir plenament de la vida quan l'acceptem amb totes les
seves conseqüències. Una dedicació a mitges només ens pot oferir
una vida a mitges.
¿No
és la Trinitat on el pa i la paraula es troben? Un Déu no trinitari
no pot “barrejar-se” , ni molt menys unir-se amb l'Home sense
destruir-se a si mateix. Hauria de romandre allunyat, aïllat. Cap
mena d'encarnació, descens i manifestació real fóra possible.
Deixaria de ser Déu si es convertís en Home.
El
misteri eucarístic no és el pa que es transforma en Crist deixant
de ser pa. Crist es fa present en el pa, millor dit: veiem Crist
present en el pa compartit, quan, amb mirada de fe, celebrem la vida
de l'esperit manifestada en la comunió dels homes. En l'acte
eucarístic ni Crist ressuscitat deixa de ser la presència de
l'Etern, per tant una presència no lligada ni a l'espai ni al temps,
ni el pa deixa de ser pa, és a dir, una part del cosmos i per tant,
una part del misteri cosmoteàndric de la realitat.
Un
Home que no fos trinitari no podria sortir del seu petit “si
mateix”. No podria ser el que ell vol ser i ardentment anhela sense
autodestruir-se.
Amb
termes tradicionals l'home
nou
al qual tots estem destinats a esdevenir, és l'home divinitzat. I
aquest home divinitzat no deixa de ser home ni deixa de ser una part
del cosmos: Mentre
jo no contempli cada tros de pura terra com el meu cos, no menyspreo
només la terra, sinó que menysprei també el meu cos.
Hauria
de romandre allunyat, aïllat. Cap mena de divinització,
glorificació o redempció seria possible. Deixaria de ser home si es
convertís en Déu.
Adam
i Eva en voler ser com Déu, van perdre la seva humanitat i la
“primera” innocència, obtenint així, però, l'oportunitat de
ser com Déu, però sense deixar de ser homes (de
humus: terra)
a partir de la seva llibertat. Per això Panikkar parla no de
recuperar la primera innocència, sinó la
nova innocència.
L'anomenat
pecat original és la consciència de la llibertat. L'Home ha deixat
de ser una criatura perfecta actuant com un titella en mans del
Creador, per ser el creador del seu propi destí. Ha deixat de ser un
déu fet i acabat, per convertir-se en possibilitat d'arribar ha ser
Déu per participació: Joan
de la Creu.
L'Home
s'ofegaria en si mateix i Déu moriria per auto consumpció si no
existís l'estructura trinitària de la realitat.
La
vida és relació. I la relació implica un jo i un tu. I com que no
són dues persones només les que existeixen, implica també un
nosaltres. L'estructura trinitària posa en evidència la realitat
del fet relacional com essència de la vida. Considerades les coses
en aquests nivells de profunditat, no
som substància, sinó relació.
Vista
des d'aquesta perspectiva, la Trinitat és una de les visions més
profundes, més universals que l'Home pugui tenir de si mateix i de
Déu, de la Creació i del Creador.
És
la síntesi més perfecta de la Vida.
Representa
un dels plantejaments bàsics, en la mateixa arrel de la nostra
situació humana, directament relacionat amb qüestions com la d'una
societat més justa i una personalitat humana més integrada.
En
general hauríem de dir que hem perdut la connexió amb les nostres
arrels. Anem vegetant per inèrcia per la força que hem rebut de la
tradició amb minúscula, i de la qual no ens hem desconnectat, ni
conscientment ni plenament. En llenguatge axiològic diríem que ens
falta coherència amb els nostre orígens i, per això, les nostres
formes d'expressió pateixen de falta de veritat i d'autenticitat.
La
pau i la felicitat humanes, la disponibilitat per actuar, els
objectius de l'acció i la inspiració en l'art no són valors
inconnexos entre si ni independents de l'últim horitzó de
l'existència humana.
En
la pràctica de les nostres vides hem de reconèixer amb recança que
hi ha un divorci entre allò que som i allò que fem. Més ben dit:
Entre allò que estem destinats a ser i el nostre comportament
actual. Hi ha una desconnexió entre el contingut essencial i les
formes d'expressió; entre el
vi i els bots. Per
això Jesús va recomanar: A
vi nou, bots nous. Però,
com podem fabricar bots nous si encara no hem aconseguit el vi nou??
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada