8
– EL TRESOR AMAGAT
Sóc conscient que
repeteixo algunes frases, però sovint van acompanyades de paraules
noves i escrites en diferents contexts i, d'aquesta manera, penso
que es pot entendre millor el que volem dir. De totes manes allò que
és definitiu no és sols comprendre una idea nuclear a fons sinó
portar a terme totes les derivacions formals i pràctiques que de la
idea se'n deriven. Si no és així diria, glossant sant Francesc de
Sales, millor seria no saber res.
Per
a no perdre'ns en elucubracions abstractes o genèriques hem seguit
el filó d'una tradició bimil·lenària el símbol de la qual és la
traducció grega d'un nom hebreu.
Es
refereix al nom de Crist que ve del grec i que en hebreu és Messies.
I podríem afegir: I en llatí Ungit i en català Enviat. En total ve
a dir que Jesús és l'Enviat. En realitat, però, tots som
“enviats”. El que diem de Jesús de Natzaret es pot dir de tots
nosaltres. Ell és el prototipus.
Tot
plegat és una manera (entre altres) d'expressar les nostres
relacions amb la Realitat, amb Déu, amb el Transcendent...
A
aquests lectors no els diem que Crist és la plenitud de la vida,
sinó que aquesta Plenitud, que té tants noms, en la tradició
cristiana es diu Jesús el Crist.
Aquesta
frase es pot llegir i entendre
com un punt de referència d'un immens abast clarificador en el món
de les religions. Cada religió expressa, a la seva manera, la seva
relació amb Déu. En la realitat hi ha una unitat de pensament i una
diversitat d'expressions.
Per
això:
cap cultura avui no pot viure en un “esplèndid aïllament”.
Malgrat
això, els moviments que avui dia es fan en el món de les religions
en sentit innovador, encara, en aquest aspecte, estan patint,
inconscientment, però de fet, un espantós anacronisme. Veiem, per
exemple, que en una aparença de llibertat religiosa, cada grup
religiós, en qualsevol part del món geogràfic que vagi, vol tenir
la seva llibertat d'expressió, però, en un esplèndid
aïllament, personal
i de grup.
En
els moments actuals la saviesa i la maduresa espiritual expressada
en el llibre de Rut quan ella diu a la seva sogra: el
teu poble serà el meu poble i el teu Déu serà el meu Déu, avui
per avui és impensable. I això ho diem amb certa ironia perquè els
antropòlegs diuen que la humanitat encara està a les beceroles del
seu currículum humà, quan de fet la història mostra que tres mil
anys enrere ja aquesta humanitat manifestava una maduresa de
consciència i una saviesa que avui ens queda a mil anys llum. I per
altra banda aquell que demana o exigeix defensar la seva llibertat
d'expressió sovint mostra que és esclau dels seus costums i
tradicions... Es tracta doncs d'una falsa llibertat, amb la qual cosa
manifesten els que així ho demanen que la seva religió és una
religió basada en la llei i no en la fe. Perquè de fet hi ha o una
cosa o l'altra: Qui
no està amb mi està contra mi...En
aquest nivell de consciència no hi ha estat neutre. I si -pensant
ara en nosaltres- la nostra religió és una religió basada en la
llei i no en la fe, vol dir que han passat 2000 anys en va, després
de la lluita que, en aquest sentit, va sostenir
sant Pau. Preguntem-nos amb sinceritat: l'estil i el fer de les
nostres litúrgies, de qui depèn, de l'Evangeli o del Dret Canònic:
de la llei? Pau va dir: És
evident la que la llei no salva ningú. És la fe en Jesús el Crist.
Gal
i Rom
És
cert que tot això s'ha de matisar, ja que degut a la globalització
hi pot haver en un mateix lloc geogràfic més d'una expressió de
culte religiós ben establert. Malgrat això s'hauria de reconèixer
que la consciència religiosa no està a l'altura de les
circumstàncies que el moment històric en el qual vivim demana i que
l'arquetip religiós del poble cristià no és el que hauria de ser.
Sabem
quin temps farà demà, però no hem sabut reconèixer els signes
dels temps.
És
de primera importància posar ordre en els conceptes que són punts
nuclears de referència i que donen sentit a tota l'estructura de
pensament que sosté les nostres estructures i forma les nostres
consciències. Els conceptes no són la realitat. Són una expressió
doctrinal subjecta a la limitació humana. El concepte Crist no és
la plenitud i la totalitat de la Vida, sinó que aquesta Plenitud de
Vida s'anomena Crist en la nostra cultura. Però, en el món hi ha
multitud de llengües i de cultures i cada una expressa a la seva
manera l'Única Realitat, a la qual intenta comprendre i celebrar. El
relat de la Pentecosta diu que cadascú
en la seva pròpia llengua entenia el mateix missatge. I
en la seva llengua i cultura l'expressava i intentava viure'l. El
missatge de l'Evangeli és de continguts essencials, no de formes
d'expressió. Això últim està assignat per Déu a la
responsabilitat de cada cultura. Déu
ha imposat als homes el treball pesat d'investigar amb l'ajut de la
saviesa tot el que passa sota el cel. Coh
1,13.
En
el relat evangèlic anomenat “del paralític” es descriu que
Jesús després d'alliberar aquell home del pes de la llei
-simbolitzat amb la llitera- finalment Jesús diu al qui havia estat
paralític: pren
la llitera i ves-te'n a casa teva.
És a dir: a la teva cultura, la teva religió... De cap manera li
va dir: mira a partir d'ara t'has de fer jueu i has d'acatar les
nostres lleis.
També
el Gènesi diu que Déu va fer passar davant l'home els animals
perquè els posés nom. Posar nom, per la Bíblia, vol dir conèixer
i ser-ne responsable. De semblant manera es podria dir de totes les
altres coses de la naturalesa. Per què doncs, volem atribuir
directament a Déu com si fos Ell qui ho hagués establert allò que
Déu mateix ha concedit als homes? En el món de les religions
persistim en atribuir a Déu una sèrie de normes, ritus, dejunis...
que són obra dels homes... Si veiéssim amb claredat les últimes
motivacions de les nostres creences i actuacions religioses
segurament ens avergonyiríem.
Ja
és hora de posar ordre a les nostres opinions i creences. Per molts
canvis que fem en les formes externes si allò que és essencial
queda com sempre, si el vi s'ha tornat agre, per més bonics que
siguin els bots amb els quals el volem guardar, de res no ens
servirà.
Avui
dia no és el moment històric adequat per absolutitzar les pròpies
conviccions polítiques, culturals, religioses... Això està fora de
lloc.
És
el moment de posar cada cosa en el seu lloc d'acord amb l'escala de
valors acceptada universalment. La virtut és l'essència de la vida.
Déu
és Amor.
Totes les altres coses són comentari.
D'humanitat
només n'hi ha una. Els signes d'identificació de la qual són de
caràcter axiològic: Amistat, sinceritat, fidelitat, coherència,
autenticitat, coratge... I aquest signes són iguals en totes les
cultures i religions. Això és el contingut essencial de la vida.
Les formes amb què es vesteix el contingut poden i han de ser
diferents d'acord amb cada llengua i cultura.
Amb la infinita varietat de les criatures es demostra la infinita
saviesa de Déu.
La
intenció de Panikkar en aquests reflexions (que també pot ser la
nostra) no és la de presentar un esquema doctrinal polèmic enfront
d'altres sistemes de pensament teològic... Més aviat, vol fer-nos
participants d'una intuïció espiritual que a ell li sembla més
apta en els temps en els quals vivim per a la nostra vida de fe. Una
intuïció lligada no tant a conceptes doctrinals com a paraules
espirituals, expressió d'intuïcions, d'experiències axiològiques
i d'un nivell superior de consciència.
Són
pensaments fets des
d'una superació de cert monoteisme, no vol dir la negació de la
dimensió divina, sinó més aviat l'apertura a la gran intuïció de
la Trinitat -experiència humana primordial- i per tant un punt de
trobada de les tradicions humanes.
El
sol és un, però no és una sola cosa. És energia, és llum, és
calor. Recordant les paraules d'Emerson: la
naturalesa és el símbol de l'esperit, posem
el sol com exemple de les realitats espirituals que estem comentant.
En
aquest sentit el citat autor segueix dient:
La major part de les persones no veu el sol...
I aquí podríem glossar:
La
major part de la gent que s'anomena religiosa no sap el significat i
el contingut de la paraula religió. Rebem els seus efectes però, no
hem empatitzat amb el seu contingut essencial. És
amb els fets i no amb les paraules que es demostra la fe,
diu Jaume.
Actuem
com si els dogmes ens parlessin de realitats objectives sense cap
vincle ni relació amb les nostres vides. No es tracta de “creure”
en el dogma de la Trinitat sinó de “viure'l”. I aquest vivència
és la que manifesta la fe veritable. La fe és també un concepte,
però és més que un concepte. És una actitud, és una realitat
humano -espiritual que l'home intenta definir d'alguna manera, però
que, sovint, s'escapa a la seva comprensió. No la comprenem. però
en tenim consciència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada