32
LA PRESÈNCIA
En néixer hem rebut un potencial de vida. Aquest
potencial està a les nostres mans. En les mans de cadascú. En som responsables
davant Déu i els homes.
Un dels lemes del moviment cultural anomenat “Il·lustració”
és aquest: “atreveix-te a pensar”. Si
apliquem aquest lema a la religió, tenim el postulat d’Emerson que diu entre
altres coses: Reclamem les nostres
pròpies obres. ¿Per què no podem tenir una poesia i una filosofia fruit de la
nostra pròpia intuïció... una religió revelada a nosaltres... ?
També Jaspers es posiciona a favor de la dignitat de
l’ésser humà i de la seva consciència
personal defensant-la dels falsos profetes de la religió, aquells que diuen: o Revelació o nihilisme, i dels
científics materialistes que pronostiquen: fora
de la ciència, només hi ha il·lusió.
Jaspers diu: aquests
pronunciaments només són mitjans per atemorir les ànimes, per a privar-les de
l’auto-responsabilitat que Déu els ha donat i fer-les submises. Descomponen les
possibilitats humanes en antítesis entre les quals cessa el vertader ésser
humà.
Tinguem, doncs, la valentia de pensar pel nostre compte,
però, no oblidem que venim de lluny i que tenim uns antecedents culturals que no
seria bo menystenir. És poc assenyat partir de zero com si nosaltres fóssim els
primers de la història humana o pensar que res del passat no val la pena de tenir
en compte...
Recordem, però, que per
la Paraula, Déu va fer totes les coses i sense ella no va fer res. Hem dit
també que Lavelle ens recorda que el llenguatge, a través de les paraules i
l’escriptura, és el mitjà que ens dóna la possibilitat de comunicar-nos amb els
altres, amb les coses i amb la història... Però, també ens diu que hem de fer bon ús del
llenguatge. Molta part de les conviccions que tenim i que ens mouen a creure i
a actuar d’una manera determinada són fruit del llenguatge que acceptem i fem
servir.
Parlem avui una mica més, doncs, de “la presència de
l’Etern” i com l’entenem a partir de la cultura que hem rebut.
La pregunta és: ¿Com entenem “la presència de l’Etern”? I
l’opinió que en tenim ¿com es fa present en el nostre pensament i en el nostre
obrar?
Dues fonts actuen en la formació de les nostres
conviccions: el sentit comú i la pròpia cultura.
Posem un exemple de com jutgem les coses a través del
sentit comú: Suposem dos matrimonis que celebren les noces d’or. Un matrimoni
de pocs recursos econòmics ho celebra amb molta senzillesa a casa seva amb els
amics més íntims i algunes flors... L’altre de classe alta i acabalada lloga
una orquestra, convida tot el veïnat, etc...
El que volem posar de relleu és que el fet de la
solemnitat i exuberància de la celebració del matrimoni ric no indica, per
aquest fet, que visqui amb més qualitat espiritual i humana el seu matrimoni...
potser sí, però és possible que sigui el matrimoni pobre el que visqui l’amor
amb més autenticitat. El sentit comú això ho veu clar. Ara bé, i això és el que
volem destacar, Déu és present allí on hi ha més amor. Les formes externes de
celebrar aquesta presència no són decisives al respecte.
Posem aquest exemple perquè creiem que en el món de la
cultura religiosa que hem rebut això no està tan clar. I, de fet, hauria de ser
la religió la que ajudés al sentit comú a posar ordre en l’escala de valors i a
educar les consciències perquè els creients sabessin distingir entre l’essència
i les formes d’expressió de la Vida.
La solemnitat i riquesa de detalls d’unes formes de
celebració de la fe i la senzillesa d’unes altres ens ha fet creure que “el
Crist ressuscitat” és més present en unes formes religioses que en unes altres.
El llenguatge del mateix Concili Vaticà II, que és un
referent pels qui, avui dia, es declaren innovadors i reformistes, no és gaire
clar, si no es contextualitza.
(Recordem en aquest sentit que un cop acabat el Concili hi van haver uns quants
teòlegs que demanaven la celebració d’un tercer Concili Vaticà. És conegut el
fet que la redacció definitiva dels documents d’aquest Concili Vat. II no era
la que volien els grans teòlegs que els van preparar, sinó la que van imposar els
membres de la cúria vaticana).
Posem aquí un resum de les paraules d’aquell Concili. (Els subratllats són nostres)
Presència del Crist
en la litúrgia:
Per a realitzar una
obra tan gran, Jesucrist és sempre present en la seva Església, sobretot en les accions litúrgiques. És
present en el sacrifici de la missa, tant en la persona del ministre, “essent
ell mateix el qui es va oferir a la creu, que ara s’ofereix per ministeri dels
sacerdots”, com sobretot sota les
espècies eucarístiques. És present per la seva potència en els sagraments, de
manera que quan algú bateja, el Crist mateix bateja. És present en la seva
paraula, ja que quan en l’Església es llegeixen les Sagrades Escriptures, és
ell mateix qui parla. Per últim, és present quan l’Església suplica i salmeja,
ell que prometé: “on n’hi ha dos o tres de reunits en el meu nom, allí sóc jo
enmig d’ells” Mt
18,20.
Aquesta doctrina, a través de la praxi establerta per les
autoritats respectives, ha format la consciència del poble creient, de tal
manera que dóna més importància a les formes i maneres de “celebrar” la
presència del Crist ressuscitat... que no pas al fet mateix de la seva presència
que, per ser eterna i espiritual, no està lligada ni a l’espai ni al temps ni a
les formes, ni a les lleis litúrgiques ni a les normes jurídiques. Senzillament
la seva presència “és”. En tot cas es fa present allí on hi ha amor: “Déu és amor” i “on hi ha amor allí hi ha
Déu”. Cf. 1Jo
Tot això ens demana ser conscients de les dues maneres diferents
de parlar de la fe: una, la que fa
servir la religió establerta i l’altra, la de l’Evangeli: Nosaltres diem, per
exemple, en una processó del Corpus: ”mira, la custodia ve per aquell
carrer...” o diem: “Jesús està en el sagrari”. L’Evangeli, en canvi, diu: Del Regne de Déu no podreu dir: “Mireu-lo aquí o
allà”. El Regne de Déu és enmig vostre. Altres traduccions diuen “és dins vostre”... Lc
17,21.
Recordem: El llenguatge ( parlat, escrit o a través de signes)
forma
la consciència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada