4
– ESPURNES
En aquest escrit
volem posat l’atenció sobre els significat d’algunes paraules que han marcat la
cultura en general i la nostra manera de pensar i d’actuar.
El llenguatge tot i
essent una cosa tan coneguda –almenys ens ho pensem- és el que ens configura i
ens fa ser allò que som o, més ben dit, allò que ens fem i allò que pensem.
Escoltem el que ens
diu sobre la paraula i l’escriptura L. Lavelle: En el moment en què les nacions volen canviar la seva figura i les
societats cerquen un equilibri nou... i la humanitat sencera s’interroga sobre
el seu propi destí... semblaria que no té sentit destinar temps a parlar d’una
cosa tant petita com és l’essència de la paraula i de l’escriptura...
Però, Lavelle pensa
que sí que és important. Escoltem algunes reflexions que fa: Hem de saber distingir el sentit dels mots:
el sensible i l’espiritual; el literal i el simbòlic. No totes les paraules són signes convencionals... no és adequat dir que el llenguatge és només una convenció arbitrària adoptada per
l’home per designar les coses i no donar lloc al que ens aporta la naturalesa. Hi
ha paraules que tenen una arrel natural, que hem rebut de la naturalesa... Contràriament a allò que hom pensa, el
llenguatge no està fet principalment de signes convencionals.
De fet i d’una
manera bastant universal hem tergiversat el sentit de moltes paraules que fan
referència a la dimensió espiritual de l’ésser humà i hem oblidat el seu sentit
original: l’essencial, donant a les paraules un altre sentit, al servei de les
formes i maneres...
En aquest escrit ens
fixarem principalment en el significat de dues paraules: secularitat i religió. Els diferents significats de les quals pot
fer-nos canviar d’opinió i de manera de pensar i d’actuar...
Per una banda es
parla de secularització com del fenomen que denota la pèrdua i el desprestigi de la religiositat del poble en general... Però,
per altra banda R. Panikkar en el seu llibre sobre “El mundanal silenci” ens parla de la secularitat sagrada; terme que expressa un punt de vista
diferent i molt vàlid del fet religiós. Veiem, doncs, dues maneres d’entendre
el mateix concepte, la qual cosa ens porta ha prendre actituds diferents...
I sobre el concepte “religió”
veiem que hem acabat reduint la religió a uns actes específics que es fan dins
de les esglésies i que hem anomenat actes religiosos... En canvi diu Panikkar: Per a mi escriure és un acte religiós. Per
“religió” entenc aquella activitat mitjançant la qual els homes alliberem
l’univers, el deslliurem, en participem, l’embellim i el perfeccionem.
Krishnamurti, un pensador espiritual i religiós, en un
context donat va dir que la revolució
religiosa és l’única que té sentit, perquè totes les altres han fracassat, però també va dir que: el que se’n diu religió organitzada, amb les seves supersticions,
creences i dogmes, no és realment religió.
Per la seva banda el
teòleg i pensador Schleiermacher exposa que la
religió es troba allunyada de qualsevol sistematització...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada