21
– LA DIMENSIÓ ESPIRITUAL
Parlarem de la força espiritual de la matèria. Però,
abans volem remarcar que el fet de posar en relleu aspectes com aquest o de
semblants com és el de la secularitat
sagrada de Panikkar, no són tan nous com pot semblar; tenen uns antecedents
bíblics. En veiem alguns exemples:
Moisés va veure la
presència de Déu no com una resplendor estel·lar ubicada a mil anys llum, sinó
com una flama de foc enmig d’una bardissa. La
bardissa cremava i no es consumia, diu la Bíblia. Va veure Déu en la
matèria. En un altre indret Jacob percep la presència divina en el mateix lloc
on ell estava descansant. Va dir: De
debò, el Senyor és en aquest lloc, i jo no ho sabia... no és altra cosa que la
casa de Déu i la porta del cel. Gn
28, 16-17. I l’Evangelista Joan diu que El qui és la Paraula vingué a casa seva... Jo
1,11. Aquesta casa seva és el Món.
Recordem també
altres intuïcions d’una fe més ampla. Panikkar ens parla de Déu-Home-Cosmos i Teilhard de Chardin dels tres components universals: el Còsmic,
l’Humà i el Crístic.
Els pensadors
actuals volen posar de relleu que la religió se celebra i es proclama
dins de les esglésies, però es viu en la vida de cada dia, dins –no
fora- del Món que, si és la casa de Déu, com
diu Joan, també és casa nostra. Es tracta de Cristificar la Matèria.
La Matèria, per una banda, ens
diu Teilhard, és el farcell, és la
cadena, el dolor, el pecat, l’amenaça de les nostres vides... Per la Matèria
ens sentim carregats, vulnerables, paralitzats, culpables... Però, al mateix
temps, la Matèria és l’alegria física, el contacte vivificant, l’esforç virilitzador,
la joia de créixer. És allò que atrau, allò que floreix, que renova, que uneix.
Per la Matèria som alimentats, enlairats, vinculats al Món, envaïts per la
vida.
Què se’n faria dels nostres esperits, Déu meu, si no
tenien el pa dels objectes terrenals per a nodrir-los, el vi de les belleses
creades per a embriagar-los, l’exercici de les lluites humanes per a
fortificar-los?
Quines energies miserables, quins cors dessagnats us
oferirien les teves criatures, si arribaven a arrencar-se prematurament del si
providencial on Tu les has situades?
I recordem el que ens diu Panikkar: Quan hom perd la capacitat sensorial, està perdut. La capacitat
sensorial és humana i per tant indispensable per a tots els camins de
l’espiritualitat.
I per a fer-nos recordar l’empatia que hem de tenir amb
la naturalesa, en la qual vivim, ens recorda que els amerindis demanaven perdó als arbres abans de tallar-los.
Per acabar recordem que el teòleg L. Boff en el seu
llibre: Els Sagraments de la Vida i la
Vida dels Sagraments, ens parla del
sagrament de la burilla, que és el record de l’estimat pare que ja no és
present... però que segueix sent present.
Tot això ens invita a humanitzar la fe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada