2
- ENGRUNES
Crec
per entendre i miro d'entendre per creure. Agustí.
Anselm.
El
creient busca la intel·ligència de la fe. Hi ha dues opinions sobre
el sentit de la paraula intel·ligència. Uns diuen que vol dir
inter-legere i altres intus-legere. Ens decantem per donar-li el
significat de: llegir dins. La intel·ligència llegeix l'interior de
les coses, descobreix el nucli que dóna sentit i coherència a tot
el que es veu i es viu per fora.
Generalment
llegim per fora o pel damunt (avui
està de moda llegir en diagonal).
No anem fins a les últimes derivacions teòriques i pràctiques de
la paraula o frase que hem llegit. Ens quedem a la superfície de les
coses. L'enceb o espoleta que ha de fer detonar l'explosió de la
vida resta apagat. Només queda un foc d'encenalls.
Sovint
els nostres judicis no s'ajusten a la veritat (realitat) perquè
veuen les coses només per fora. La categoria que mostra d'una manera
punyent i real la immaduresa que encara patim com a humanitat és la
incoherència
entre els principis que acceptem com a norma de les nostres vides i
la forma com els expressem en el nostre actuar de cada dia, com a
individus i com a membres d'una institució.
Ens
hem avesat, per manca de temps, per les presses i per la manera de
fer i de ser d'avui dia, al fet de llegir les coses per fora. Les
nostres paraules referents al món de la vida humana no arriben a
destriar el gra de la palla. Com els treballadors de la paràbola (Mt
13,24-30) no
som capaços de distingir la fe de les creences manifestades a través
de les nostres construccions humanes en matèria de religió...
Hi
ha una dita antiga que diu: Bonum
et ens convertuntur.
Que vol dir que el bé i l'ens es prediquen un de l'altre. Dit d'una
altra manera: són dues maneres d'expressar conceptualment la mateixa
realitat espiritual. Aquest principi no es pot aplicar a les
paraules: fe i sagraments. Fe i sagraments non convertuntur, i per
tant, no les podem posar en el mateix nivell d'importància en
l'escala de valors. La formació o deformació de la consciència, la
nostra i la del poble fidel, està molt lligada a la comprensió i
relació adequada en l'escala de valors. L'ordre interior de les
coses és com la paraula per mitjà
de la qual Déu va fer tot el que va fer.
Agustí.
Si
fabriquem uns bots, uns barrils de fusta molt bona, però el vi s'ha
tornat agre, de què serviran els bots? Mt
9,17. Cal
millorar les formes, certament, però si no som fidels a l'esperit de
l'Evangeli, de què ens serviran les formes? A
vi nou, bots nous, Aquesta
és la sentència de l'Evangeli.
La
saviesa ens diu que primer hem de millorar el vi i després, i només
després, farem uns bots adequats per al vi... No ens enganyem,
si
no hi ha coherència entre el contingut essencial i les formes
externes, el que farem, com diu Pau, serà
donar cops de puny a l'aire.1
Cor 9,26.
Ens
falta la intel·ligència de la fe. Entenem per fe un valor essencial
que va més enllà del sentit que li donen les institucions
religioses i en general. La
fe és un constituent existencial de l'home. Tot home, pel fet de ser
home, té fe.
Panikkar.
Pensem
que aquesta opinió sobre la fe no exclou necessàriament el marc
religiós, però no es restringeix a aquest marc. És a dir, no la
definiríem com una fe laica en contraposició a una fe religiosa. La
fe és un valor humà que va més enllà de les categories de
laïcitat i religiositat. Cal distingir aquí, però, la virtut de la
religió de la religiositat institucional i individual.
La
religió (virtut) com la llibertat o la fe... són dons que hem rebut
junt amb la naturalesa. Dons que se'ns han donat, no fets i acabats,
sinó com a possibilitat
que es pot desenvolupar sense límits d'acord amb la mesura que hem
rebut: Qui
de vosaltres, per més que s'hi esforci, pot allargar un sol punt la
mesura de la seva vida? Mt
6,27.
Déu
compta amb nosaltres per portar a terme aquestes possibilitats i
sense nosaltres no pot fer res. És Ell qui ho fa i som nosaltres.
Sobre
el tema de la possibilitat i la llibertat ens parla K. Jaspers d'una
manera molt lúcida... Escoltem la seva deixebla Joanne Herschs
comentant la doctrina del seu mestre: ...
l'existència possible es lliga... (lligar,
relligar, religió...)
en l'absolut o, si es prefereix, en l'incondicional....quan un acte
es lliga en el que és essencial: com la raó de viure, la fidelitat
sense la qual res no té sentit... és quan l'existència possible
s'actualitza i quan hom pot pròpiament parlar de llibertat.
Aquesta
llibertat pot ser viscuda però no constatada... (aquí
pot tenir lloc la fe).
La dimensió de l'absolut, que és la que dóna peu a l'existència
possible (la
de l'home nou, diríem nosaltres)
és font de sentit per a tot allò relatiu que forma el teixit
temporal de la nostra vida. (Aquí
podem veure realitzada la coherència entre el contingut i les
formes).
L'existència
entesa coma a llibertat possible sap que ella no s'ha creat ella
mateixa. Sap que és fruit d'un regal, d'un do de la
transcendència... La llibertat viu de la seva dependència envers la
transcendència, que és el seu origen. La seva dependència de
l'absolut l'allibera de les necessitats relatives. Sartre pensa que
si Déu “és”, no hi ha llibertat humana. Per a Jaspers és al
contrari: sense la transcendència no hi ha lloc a la llibertat.
Pensem
que l'home per essència és un ésser religiós, estigui o no
afiliat a qualsevol organització religiosa coneguda en aquest món.
Entenem per religió la dimensió humana que comunica (relliga)
l'home amb el transcendent, amb el misteri, en sigui conscient o no,
malgrat que, des d'un nivell conceptual, pugui negar la
transcendència. El
qui menysprea el nom de Déu i s'enorgulleix de ser ateu, quan es
dirigeix amb tot el seu ésser al Tu de la seva vida, aquell que no
pot ser limitat per cap altre Tu, s'adreça a Déu. M.
Buber.
Una
cosa és el fet, la cosa, (la “res”) i l'altra l'exercici
conscient d'aquella cosa.
Es
necessiten especialistes que ens ajudin a conèixer els íntims
moviments de l'ànima... Necessitem especialistes que ens ajudin a
conèixer la perla
fina
de l'Evangeli. Per manca d'intel·ligència espiritual ens dediquem a
treballar amb perles de bijuteria. La
perla fina de
l'Evangeli és una perla de joieria.
Quina
diferència hi ha entre una i l'altra?
En
l'obtenció d'una perla de joieria hi intervenen dos factors o dos
elements i en la de bijuteria només un. En l'obtenció de la perla
de joieria hi veiem la naturalesa que fa la perla i també hi veiem
el treball, la cura de l'home per obtenir-la i guardar-la. En
llenguatge teològic diríem la gràcia i la llibertat. El do de Déu
i l'esforç de l'home. En la perla de bijuteria, en canvi, només hi
veiem el treball artístic, l'esforç, de l'home.
Sovint
les nostre obres de renovació són obres de bijuteria, obres
humanes, molt boniques i d'un art extraordinari segurament, però els
falta la fidelitat al do de Déu que queda amagat i que ens demana
una altra cosa o més del que en som conscients en aquells moments de
la nostra vida. Els falta autenticitat. Ens falta l'acceptació
incondicional de la transcendència, del do de Déu.
El
concepte que fem servir per diferenciar la perla natural d'una perla
de bijuteria és l'autenticitat i és el que marca la diferència.
Sovint els nostres treballs de renovació són molt humans, en el bon
sentit de la paraula, però no deixem que la naturalesa, la gràcia,
el do faci el seu paper. L'esperit de l'Evangeli no té prou força o
no deixem que tingui prou força per conferir a les formes el seu
dinamisme espiritual. La intenció ja hi és, les actituds interiors
potser també, però les formes no diuen el mateix que l'Evangeli.
Falta el caràcter holístic de la vida. Falta autenticitat.
No
hi hauria cap organització religiosa si no existís aquest dimensió
religiosa com un constituent
existencial
de la naturalesa humana.
El
creient sap que és ell qui decideix, però a partir de la naturalesa
que ha rebut i que accepta, no una sola vegada, sinó sempre, perquè
sempre dependrà de la naturalesa com un do de Déu, fins el final de
la seva vida..
L'Evangeli
fa servir un llenguatge parabòlic. Aquest llenguatge parabòlic no
és menys profund que els conceptes abstractes dels grans pensadors.
De fet, cap dels grans teòlegs o dels grans místics o filòsofs
creients ha dit mai que els seus pensaments siguin superiors als
pensaments de l'Evangeli. Al contrari, sempre s'han presentat com a
deixebles de l'Evangeli.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada