3
– ENGRUNES
Aquesta
pàgina és una reflexió sobre la
presència de l'Etern.
Aquesta
expressió: la presència de l'Etern, es pot aplicar a Déu, al Pare
del cel, al Crist ressuscitat, al Regne de Déu...
Diem
que també es pot aplicar al Crist ressuscitat perquè com diu el
“Credo” el Crist ressuscitat seu
a la dreta del Pare,
és a dir comparteix la mateixa vida eterna. I del Regne de Déu
també diuen els entesos que és el mateix Déu. El terme: la
presència de l'Etern es pot dir de qualsevol de les locucions
anteriors.
La
presència de l'Etern és un concepte nuclear en el món de la
religió. La qualitat de la religió dependrà de com entenen aquesta
presència.
Les
nostres relacions amb el Crist ressuscitat no poden ser les mateixes
que tenien els seus deixebles mentre vivia a la terra. El mateix
Jesús va advertir: Us
convé que me'n vagi, perquè, si no me'n vaig, el Defensor no vindrà
a vosaltres... Jo
16,7.
Si no volem llegir el text grollerament i de manera inadequada, veiem
que Jesús ens ve a dir que a partir d'ara: el seu “status etern”
ja no és el d'aquest món i, per tant, no podem continuar
tractant-lo com abans quan estava a la terra. No el podem tractar amb
categories temporals.
I
tanmateix l'hem continuat tractant d'aquesta manera. En conseqüència,
ens hem quedat sense l'Esperit, sense el Defensor?
Les
categories temporals segons Panikkar són: temps, espai i matèria.
Segons altres autors com Schopenhauer i Buber són: temps, espai i
causalitat.
Degut
a una tergiversació del llenguatge, hem creat una consciència en el
poble creient que entén celebrar la presència del Crist ressuscitat
ubicant-lo en un espai: el sagrari, en un temps: la missa, en un tros
de matèria: el pa i com efecte d'una causa: les paraules
consecratòries. I, per altra banda, hem posat en el mateix nivell
axiològic formes i contingut essencial.
Amb
això hem propugnat una presència de l'Esperit subjecta i
condicionada a la Llei. Hem dit: si hi ha unes determinades
condicions hi ha presència “real”, si no es donen aquestes
condicions no hi ha presència “real”???
Ara
bé, “La”
presència de l'Etern “És”.
Aquí no hi cap el fet de ser més o menys present, aquí o allà,
ara o després... tots aquests qualificatius estan fora de lloc. No
és “una” presència, sinó “la” presència, la que hem de
celebrar. En aquest sentit també és el mateix Jesús qui ens
adverteix: El
Regne de Déu no ve pas d'una manera visible, ni diran: Heus-el aquí
o allà...el Regne de Déu és
enmig
de vosaltres. Lc
17,20. Enmig,
és a dir, aquí. Un aquí qualitatiu, etern, lluny de categories
temporals.
Els
sagraments celebren
la presència del Crist ressuscitat i ho fan de formes variades. La
celebren! No en són la causa, ni el mitjà... dir això seria un
disbarat teològic de primera magnitud. Unes formes poden ser més
solemnes que les altres, però ni unes augmenten ni les altres
disminueixen la presència del Crist ressuscitat. El Crist
ressuscitat no necessita de cap forma externa per ser present.
No
diem per fer-se present, sinó per ser present. El Crist ressuscitat
“És”. I és abans dels sagraments. En tot cas som nosaltres els
qui estem o no a la seva presència. Ubicar-lo en un espai i en un
temps és com regar fora de test...
Necessitem
celebrar el Misteri que ja és. No el fem present. Ja és present.
L'Amor etern “és”. El celebrem amb signes. Però, tant si el
celebrem com si no el celebrem l'Amor és.
Quan
el sentit comú de la bona gent ens ensenya amb més claredat que no
pas ho ensenya la religió allí on resideix la veritat i la bondat
de les relacions i dels actes que es fan... llavors la religió
esdevé inútil. Posem un exemple:
Dos
matrimonis celebren el seu aniversari. Un que es més pobre de
recursos ho fa d'una manera senzilla però amb molta il·lusió i
amor, l'altre amb més poder adquisitiu lloga una orquestra, invita
gent important... Bé, la pregunta és: s'estimen més els qui ho
celebren amb molta parafernàlia? Diem que no, que no depèn d'això,
i que potser hi ha més amor en el matrimoni que ho va celebrar d'una
manera senzilla... fins i tot, tanta parafernàlia pot impedir la
veritable intimitat i relació de parella o pot ser, fins i tot,
motiu per amagar la manca d'amor...
Doncs,
bé això que ho veiem tan clar, per què no ho veiem així en el món
religiós? Per què diem que un sagrament amb més riquesa de ritus i
més condicionat a la llei del Dret Canònica hi ha més presència
“real” i fins i tot hi ha la presència en exclusiva del Crist
ressuscitat? I quan no es pot celebrar aquest sagrament per falta de
ministre diem i pensem que als fidels o a la comunitat els falta...
¿què els falta? En tot cas els falta un ritus més complert i res
més, perquè la presència real del Crist ressuscitat no depèn
d'això. La presència del Crist ressuscitat no depèn de res
d'aquest món. Ell “és”. Ni és més ni és menys. És, amb un
ésser etern. Pel que es veu, el món de l'esperit ens queda a mil
anys llum.
L'autoritat
i els poders institucionals són bons i necessaris en el marc de la
Institució. Però quan aquests poders i autoritats es posen com a
condició per fer possible la presència del diví, això representa
la destrucció de la veritable religió. L'Esperit, el Crist
ressuscitat no pot dependre de la llei per fer-se present. No
necessitem intermediaris per obrir-nos al misteri de Déu. L'única
mediació possible és el nostre ésser mateix.
Panikkar.
Quan
es dóna excessiva importància a les formes, sovint en surt
perjudicat el contingut. Exalcem tant els sagraments que la fe queda
en segon lloc. I el que fem, en el fons, és fomentar una religió
basada en la llei i no en la fe, fent, d'aquesta manera, inútil el
Nou Testament.
__________
També
una bona lectura del cap. 6 de Joan ens hauria de fer pensar. Jesús
no va dir: aquest tros de pa sóc jo, sinó que va dir: jo sóc el pa
de vida. I això vol dir que ell: el
Fill de l'Home, o la Paraula feta carn,
és l'aliment de les nostres vides. Perquè no
només de pa (material) viu l'home, sinó de tota paraula...
Ja
en temps de Jesús va passar que alguns dels seus deixebles van
entendre “literalment” les paraules de Jesús quan van replicar:
Com
pot donar-nos aquest la seva carn per a menjar? Però,
la resposta de Jesús va ser clara: La
carn no serveix de res és l'esperit el qui dóna vida. És
com si ens digués a nosaltres: “el pa no serveis de res, és
l'esperit, la fe, qui dóna vida”. Cf.
Jo 6.
Ens
hem deslliurat del jou
de la llei antiga
i hem caigut en un altre jou més subtil però més fort encara. Hem
canviat les paraules i el format extern, però hem caigut en el
mateix parany de la llei.
La
veritat de les nostres relacions humanes i amb Déu s'aconsegueix en
el tercer nivell de consciència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada