4
– ENGRUNES
La
vida eterna és coneixement. Així ho diu Joan: La
vida eterna és que et coneguin a tu, l'únic Déu veritable, i
aquell que tu ha enviat, Jesucrist. Jo
17,3. Ara
bé, es tracta d'un coneixement més ample i profund que el
coneixement racional. És tota la persona la qui coneix, no només la
raó. I com que el cor, espiritualment parlant, és la seu de totes
les facultats personals, és a dir, la seu dels sentiments, de la raó
i de la voluntat, podem dir que és el cor el qui coneix. Aquest
coneixement es posa de manifest en les paraules de Maria, quan va
respondre a l'àngel: Com
podrà ser això, si jo no conec home? Lc
1,34. Es
tracta d'un coneixement que va més enllà del coneixement teòric.
El coneixement és allò que dóna entitat a l'acte humà. Si algú
no té consciència del que fa és com si no ho fes, humanament
parlant.
És
en aquest mateix sentit que Joan diu: El
qui fa la veritat s'acosta a la llum. Jo
3,21. No
parla només de dir la veritat, sinó de fer-la. Ja ens costa de dir
la veritat, però, encara és molt més difícil fer-la. Si ens
limitem a dir la veritat la nostra vida queda al marge i podem
continuar essent els mateixos de sempre. En canvi, fer la veritat
compromet tota la persona. De la fidelitat a la vida en surt un
coneixement superior al de la sola raó.
Per
la seva banda M. Corbí diu: L'Home
no és cos, és ull. No solament la ment compren i veu, també el cos
i tots els aspectes del ser humà són veure i comprendre.
Hi
ha en l'home un desig de plenitud i de vida, de felicitat i
d'infinit, de veritat i de bellesa que va més enllà de les
contingències religioses i culturals. Panikkar.
L'home
es manifesta a través de la cultura i de la religió, les quals
coses són com el vestit natural que l'home porta. Però, l'home és
més que el seu vestit. Per això, és bo, de tant en tant, deixar
per un moment el vestit que portem per dedicar-nos amb més atenció
a l'essència de la vida. És allò que feia Maria
de Betània quan estava asseguda als peus de Jesús.
Lc
10,39.
Cal
un
acte d'impuls de la totalitat i del nucli de la personalitat envers
allò essencial ... un acte total del nucli de la persona ... definim
l'essència de l'actitud espiritual com un acte de participació,
determinat per l'amor, del nucli d'una persona humana finita en allò
essencial de les coses possibles. Max
Scheler
Cal
vetllar per mantenir constantment aquell l'impuls essencial que dóna
sentit i qualitat a tot el que pensem i fem.
El
coneixement del Crist és un coneixement ple de vida eterna.
I
la vida eterna ja hem de començar a viure-la ara. Qui
no viu ara la vida eterna que s'oblidi de viure-la després.
És
l'experiència que en tenien Pere i els seus companys quan van
contestar a Jesús en moments de dubte i de tensió interior: Senyor,
amb qui anirem? Tu tens paraules de vida eterna. Jo
6,68.
Sant
Agustí, en la seva pregària a Déu, deia:
Veure't és posseir-te. El
veure espiritual no és el veure un altre món des del propi món,
sinó que és veure allò altre com formant part d'un mateix.
Recordem una vegada més les paraules de Panikkar: Mentre
jo no contempli cada tros de pura terra com el meu cos, no menyspreo
només la terra, sinó que menyspreo també el meu cos.
El
coneixement està fragmentat no solament quan el seu objecte s'ha
separat de la resta de la realitat, sinó també quan el subjecte que
coneix ha trossejat el seu coneixement reduint-lo a percepció
sensible o intel·ligibilitat racional, oblidant el coneixement del
tercer ull...
Panikkar.
Aquesta
diferència de nivells és el que va fer que Kierkegaard trenqués
amb la seva novia. Ella vivia en un nivell estètic
i
ell volia vire en un nivell ètic.
El
nivell estètic és el que nosaltres diem sensorial i el nivell ètic
és el que anomenem racional i espiritual.
És
urgent que intentem considerar les coses des del “tercer ull” per
poder veure un altre aspecte de la realitat: aquella realitat amagada
però real que no estem acostumats a veure. Dit d'una altra manera:
hem d'intentar veure la realitat en la seva dimensió més profunda.
Panikkar vol posar de relleu aquell tercer coneixement que és
paraula
viva i eficaç; és
més penetrant que una espasa de dos talls: arriba a destriar l'ànima
i l'esperit, les articulacions i el moll dels ossos; discerneix les
intencions i els pensaments del cor. He
4,12
És
aquell coneixement que percep el misteri de la llavor de la qual neix
la planta. El coneixement sensorial ens ve donat per l'instint. El
coneixement racional l'adquirim gràcies a l'esforç intel·lectual i
l'estudi, el coneixement espiritual anomenat “tercer ull” és la
fe i és fruit de la puresa de cor. El
combustible que alimenta la llum del “tercer ull” és la virtut.
Recordem
aquí, una vegada més, els tres factors o causes de cada
coneixement: l'instint primari, l'esforç intel·lectual, la puresa
de cor. Generalment el tercer és el que ens falta. Tenia raó Pascal
quan deia que el
cor té raons que la raó desconeix. Quan
el cor és net, la visió arriba fins
al tercer cel i sent paraules inefables, que als humans no és permès
de repetir. 2
Cor 12
“La
Balanguera” descriu poèticament aquest coneixement del cor quan
canta: I
de la nova primavera sap on s'amaga la llavor; sap que la soca més
s'enfila com més endins pot arrelar.
Pel
que sembla, de la nova primavera de l'Església i de la política,
pocs són els qui saben on s'amaga la llavor.
El
coneixement salvífic és aquella visió holística que assimila allò
conegut al qui coneix.
És
quan
se supera l'escissió entre objecte i subjecte. És l' englobant. K.
Jaspers.
Cap
coneixement parcial pot portar a la salvació, a la realització...
El
qualificatiu “parcial” s'ha d'entendre més en un sentit de
profunditat que d'extensió o de molts coneixements. És el sentit de
les paraules de Jesús, quan va dir als seus deixebles: Encara
tinc moltes coses per dir-vos, però ara no les podeu entendre, us
serien una càrrega massa pesada... Quan vindrà ell, l'Esperit de la
veritat, us guiarà a la veritat total. Jo
16,12.
No
ens enganyem. Si nosaltres avui dia encara no hem fet possible una
altra manifestació religiosa més d'acord amb l'Evangeli, no és per
manca de capacitat intel·lectual. És que no som capaços de
suportar el “pes” de la veritat que representa la nova religió
viscuda i ensenyada per Jesús.
Avui
es posa més de relleu la identitat entre el Crist i el Fill de
l'home.
I
malgrat això, encara avui dia el sentit humà de la fe queda reduït
a les accions de tipus social... En canvi, les formes sacramentals i
rituals tenen més regust de legalitat que d'humanitat. Generalment
entenem la paraula “humanitat” en un sentit molt superficial.
I
tanmateix,
el misteri de l'home es veu en el seva pròpia llum només en el
misteri del Verb encarnat.
El
Verb encarnat és el nostre mite. I si el menystenim quedarem
empobrits d'humanitat per més que parlem de coses humanes.
Hem
de veure l'home com una dimensió de la realitat cosmoteàndrica.
Com
una
emanació del poder de Déu. Cf.
Saviesa.
La
praxi és la matriu de la teoria i, al mateix temps, la teoria
conforma la praxi.
Per
això Joan diu que: coneixerà
la veritat aquell qui guardi les paraules de Jesús.
Cf.
Jo 8,31-32.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada