6
– ENGRUNES
La
transformació al·ludida ja l'hem apuntat ... No es tracta de fugir
del món sinó de transfigurar-lo, que és quelcom més que
redimir-lo: és ressuscitar-lo.
És
fer del món la veritable casa
de Déu. Hem
de veure el món no com si fos un pis llogat en el qual vivim però
que no es nostre, sinó com quelcom que forma part essencial de la
nostra vida. Recordem una vegada més les paraules de Panikkar:
Mentre
jo no contempli cada tros de pura terra com el meu cos, no menyspreo
només la terra, sinó que menyspreo també el meu cos. I
també diu L'Escriptura: Llavors
el Senyor Déu va modelar l'home amb pols de la terra. Gen
2,7.
S'ha
de “trobar” el silenci i “crear” el camí, la senda. El
descobriment de la secularitat sagrada ens suggereix ser el
catalitzador perquè la transformació no sigui solament un canvi de
vestit, una nova moda. Parlem d'una mutació històrica.
És
des del silenci: del canvi total de mentalitat que podrem accedir a
la llum que fa possible veure les coses d'una altra manera, a la
manera de Déu. I crear el camí. Cadascú ha de fer el seu camí
fins arribar a ser ell mateix camí a semblança del Crist que és el
Camí. Cadascú l'ha de fer perquè com diu sant Joan de la Creu “a
les altures” ja
no hi ha camí. És
la llibertat! Només des de la llibertat autèntica, que és
llibertat responsable, podrem ser artífex d'un canvi històric
transcendent i no quedar-nos només amb un canvi de formes externes
més o menys coherents.
“Fer
de la necessitat virtut” no és cap vici. Però aquesta operació
implica una conversió de la mateixa necessitat, que per aquest fet
perd la seva necessitat. Si es converteix en virtut, la necessitat es
torna lliure.
Hi
ha en la nostra naturalesa una necessitat interior que no ens deixa
tranquils. A cada moment estem empesos a ser bons o dolents;
mandrosos o actius... Hem de decidir. Tota la vida és decisió i
quan l'ésser humà es decideix voluntàriament a favor del bé, és
lliure. I això és virtut. I això és allò més gran que ens podem
imaginar. Això és el veritable misticisme.
La
virtut és tal perquè és una força que ens fa lliures. No se'ns
pot forçar per anar al cel, no seria cel.
El
cel és Déu. I quan el salmista diu: sou
déus,
(Salm
82,6)
és perquè som lliures. La llibertat és la naturalesa, és la fusta
de la qual estan fets els creients.
L'home
modern viu en un món sorollós. La contaminació acústica no es
manifesta solament en els decibels inquietants de la gàbia
tecnocràtica... Es manifesta també en la trepidació interior del
ciutadà del nostres dies...
Quan
pel carrer veiem la gent dependent del mòbil o casa de la televisió
i veiem els quioscos plens de notícies... quin soroll!! No hi ha
silenci interior. Impossible trobar-se amb si mateix. El nostre ésser
íntim se'ns escapa. Ja Pascal en el seu temps reconeixia que l'home
no sap estar sol i que fuig de si mateix.
Aquest
estudi no predica un retraïment intimista, una pseudoespiritualitat
per a no escoltar els xiscles creixents del “mundanal soroll”.
No
es descarten vocacions personals o específiques, però, fins i tot
aquells que opten per viure en el claustre, han d'estar oberts a
l'univers de tots els homes. La vida és relació i aquesta relació
ha de ser com una xarxa que abraci tot el món. Una vida sense
relació és com una planta seca.
Al
contrari, invita a la transformació al·ludida de la suposada
“necessitat” de la maquinària sorollosa de l'anomenada “vida”
moderna agusant més els sentits per sentir (en tots els seus
sentits) la música celestial, i començar així la metamorfosi
suggerida.
No
ens hem de deixar absorbir pels poders externs... Però, per poder
fer això, es necessita tenir una forta personalitat... La maquinària
externa ens engoleix, ens atrapa... L'home ha esdevingut esclau de
l'enginy que han fet les seves mans. On és la llibertat, la pau,
l'alegria de la vida? Acabem desitjant, però no estimant.
Per
això no hi ha receptes tècniques. Qui no escolta (sent i present)
el mundanal silenci no resistirà la temptació d'apagar els crits de
la ciutat amb un soroll encara més gran.
I
cada vegada necessitarem un soroll més gran... Aquell soroll encara
més gran dels prejudicis, de les ideologies, dels fanatismes
religiosos, esportius... Estem plens de sorolls de desigs,
d'esperances, de pors, d'enveges...Ara bé, d'aquesta manera serem
com un globus ple d'aire que a la més petita punxada explota i no en
queda res. Necessitem tenir l'ànima plena de vida, i aleshores les
coses seran un complement que servirà per expressar la joia interior
amb llibertat d'esperit. L'ànima és silenciosa, no fa soroll, però
està plena de vida: una
vida amaga en el Crist... Col
3,3.
¿Utopia?
Certament, ja que aquest “topos” no existeix (encara), encara que
insisteix en sortir a la superfície tant com arrels noves de l'humus
humà i no dels detritus artificials d'una civilització que ha fet
de la “civitas” una mega màquina...
Cal
rectificar de tant en tant la ruta que hem seguit durant un temps i
que, per inèrcia, hem anat desviant de la seva primera direcció. I
quan rectifiquem, pensem que no fem res de nou, encara que sovint ens
agrada dir-ho... a semblança del moviment cristià que ha anomenat
Nou Testament el missatge del qual Jesús va dir: No
us penseu que he vingut a abolir els llibres de la Llei o dels
Profetes; no he vingut a abolir, sinó a dur a compliment. Mt
5,17. L'humus
humà hi
és. No es perd. Cal, només, fer bon treball per part nostra. Cal
fidelitat a allò que som. Més ben dit: a allò que Déu vol que
siguem i que “és” des de tota l'eternitat.
El
canvi de segle ens invita a un autèntic canvi de “saeculum”, ens
invita a transformar el segle, el món (que per semblar “provisional”
es menystenia o ens aferràvem a ell adorant-lo amb frenesí), en un
“saeculum” que per ser la “força vital” de la mateixa
realitat pertany a la nostra naturalesa més pregona.
Aquest
fragment ens invita a veure el món amb altres ulls. Ni menyspreu ni
aferrament com si fos un objecte, una cosa... És més que una cosa.
És quelcom que forma part de nosaltres. Jaspers diria que només el
poden estimar bé des de l'englobant. És a dir, des d'aquell nivell
de consciència que abraça en una unitat de pensament i voluntat la
realitat que Panikkar anomena cosmoteàndrica: Déu, home, cosmos.
El
“saeculum” és el cos de la Divinitat, diuen moltes tradicions,
“força vital de les coses” suggereix la etimologia.
En
el fons, tot és diví. Tot forma part del Misteri en el qual estem
immersos i que és el sentit de les nostres vides. Som fruits del
Silenci. Mentre
un silenci tranquil embolcallava l'univers i la nit era al bell mig
de la seva cursa, la teva paraula totpoderosa, deixant els trons
reials, es va llançar des del cel com un guerrer implacable...
Sav
18,14-15. Es
tracta de la paraula per
la qual tot ha vingut a l'existència i sense ella res no existiria.
Jo
1,3. Panikkar
recorda que la
matriu de la paraula és el silenci. Per
tant hem d'escoltar el silenci com
la música callada i la soledat sonora que
evoca sant Joan de la Creu...
La
transformació del bullici en silenci, de la bullanga del bombolleig
de l'ebullició trepidant, en l'emmudiment dels sorolls externs i
interns pertany a l'art de viure, és a dir, a la saviesa.
El
silenci és la matriu de tota paraula autèntica. Del silenci
primordial va sorgir el “logos”, va escriure sant Ireneu. En el
silenci concorren el temps i l'eternitat. Benaurat aquell que ha
arribat a la ignorància infinita, va dir Evagri Pòntic. D'aquest
silenci en sortirà la saviesa. La saviesa (el tercer ull) és aquell
coneixement amb el qual veiem les coses de l'esperit. El silenci és
important perquè dóna pas a l'acció de Déu en nosaltres, fent
emmudir les nostre pobres veus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada