2
– RETALLS
Anar
més endins, pujar a la muntanya alta, passar a l'altra riba, pujar a
Jerusalem, seguir pel camí..
són expressions que l'Evangeli fa servir per indicar que no tot està
fet, que la vida és camí, és esforç de superació, és opció
lliure vers la plenitud. L'home
no és ésser, és esdevenir, diuen
els pensadors. La
pau, la joia i la llibertat
les hem de guanyar. Hem d'aconseguir la nova
innocència de
la qual ens parla R. Panikkar: La
nova innocència és el regne de la llibertat.
No es tracta de tornar a la primera innocència perduda, sinó
d'aconseguir la nova innocència per la llibertat que és el do que
ens dóna la capacitat de participar
de la naturalesa divina.
2Pe
1,4. Jesús
recorda als fariseus el text de la Bíblia: Està
escrit en la Llei: Vosaltres sou déus. Jo
10,34. Som
Déu
per participació
puntualitza sant Joan de la Creu en els seus escrits.
En
el fons de tot aquest raonament segurament hi podríem trobar la
doctrina del primer
Adam i del segon Adam o de l'home vell i de l'home nou de
sant Pau. Amb altres paraules i des de la filosofia, Jaspers vol dir
el mateix quan parla -en
l'esquema que defineix la seva filosofia-
de l'existència en dos sentits. Vegem: Sant Pau parla del primer
Adam com ànima
vivent
(1Co
15,45)
i Jaspers parla de l'existència (dasein)
que viu
en un món ambient com tot el que és viu, i
que una deixeble seva tradueix per subjecte
vital.
I del segon Adam diu Pau que és
esperit que dóna vida,
i Jaspers en l'altre sentit que dóna a l'existència (existenz)
l'entén
com a possibilitat des de la llibertat.
És a dir com allò que es pot i s'ha d'arribar a fer, a crear.
Els
escolàstics anomenaven aquesta “possibilitat”: la
potència obediencial.
Déu ens ha donat la capacitat i la possibilitat d'arribar a ser com
ell, però ho hem de voler i ho hem de guanyar. No se'ns ha donat fet
com volia Adam en el Paradís. Per això recalca Panikkar que no es
tracta de tornar al paradís perdut, sinó d'aconseguir la
nova innocència.
En el fons, creure vol dir ser innocents des de la llibertat.
Innocència vol dir guardar silenci: (no interferir amb els nostres
conceptes matussers, ni amb els nostres desigs
desordenats),
ja que el
silenci és la matriu de tota paraula autèntica. Del silenci
primordial va sorgir el logos (la paraula). Sant
Ireneu.
L'acte
de fe que podem fer gràcies a la llibertat va molt més enllà i és
quelcom molt mes senzill, i al mateix temps, molt més potent, que
les creences. Confondre la fe amb les creences ha estat mortal per a
les religions.
L'acte
de creure implica el fet de néixer
de dalt; néixer de nou.
Jo
3,3-8. L'home
nou, aquell qui des de la seva llibertat opta per creure
i acollir Déu en el seu cor, Jo
1,12.,
és el que Joan considera com el
nascut de Déu mateix, no pas el nascut de la sang, ni de desig
carnal ni de voluntat humana... Jo
1,13.
Aquest és el qui és considerat fill
de Déu. Jo
1,12.
Certament
que sense la carn i la sang no podríem adherir-nos a la voluntat de
Déu. La carn i la sang ens acompanyen fins al final. Però allò que
ens fa viure de debò a fons la vida, és la voluntat de Déu que
està en l'interior
més íntim de nosaltres mateixos, quan
aquesta voluntat la fem nostra.
Recordem
que Schelling, Teilhard de Chardin i molts altres consideren la
voluntat com allò més íntim de l'home.
Això demana quelcom tan gran que és com néixer de nou
espiritualment parlant. Els qui han nascut de dalt, quan parlen de
renovacions de les estructures i de les actituds ho veuen i expressen
amb naturalitat i senzillesa, tot i que van molt més lluny que tots
aquells que solament parlen de renovar les formes externes.
Quan
naixem i venim en aquest món ja som fills de Déu perquè la
naturalesa també és obra de Déu. Però, aquesta realitat humana de
la vida se'ns dóna com a matèria a partir de la qual, per la
llibertat, bastim la vida de l'esperit, la qual és com
font d'aigua viva d'on brolla vida eterna. Jo
4,14.
La llibertat és la clau per entrar en l'eternitat. La llibertat fa
possible la fe. Creu qui vol creure. Se'ns dóna el temps per poder
entrar en l'eternitat. Qui creu en Déu ja viu l'eternitat ara.
Ara
bé, si volem arribar lluny en el camí de la salvació, hem de
portar un sarró o un bastó... alguna cosa, que en el món
espiritual podríem anomenar meditació.
Meditar
és prendre consciència de la realitat. Això és molt més que
llegir un article de diari... Quan llegim obtenim informació de nous
coneixements, els quals es queden en la perifèria del que som i del
que estem destinats a ser. Dit d'una altra manera: meditar és anar a
fons, amb la intenció de descobrir el sentit últim de la nostra
existència.
També
hauríem de distingir, com feien els monjos, entre lectura espiritual
i meditació. Sovint el que fem és llegir per sobre. Fem una lectura
que ni tan sols arriba a ser lectura espiritual encara que sigui
lectura de textos anomenats teològics o religiosos. Menys es pot
considerar meditació. La meditació ha tingut, històricament
parlant, molta importància tant a Orient com a Occident i que pot
tenir un significat molt ample d'acord amb el context espiritual des
del qual es parla. En general i en els ambients espirituals de
qualitat, la paraula meditació (i també la paraula contemplació)
diuen molt més del que sovint pensem i diem.
Aquí
entenem la paraula meditar com a sinònim de filosofar d'acord amb
l'opinió que tenien els antics -i alguns dels moderns-, de la
filosofia. Els textos que ara proposem parlen d'aquest sentit
original de la filosofia:
Per
començar transcrivim un text de Marc Aureli, que diu: La
vida és una guerra i l'home un foraster en terra estranya. (frases
semblants les trobem en la Bíblia)
A més, a la fama segueix l'oblit. ¿On pot trobar l'home una manera
sensata de viure? Hi ha una sola resposta: en la filosofia. La meva
filosofia consisteix en preservar lliure de dany i de degradació la
guspira vital que hi ha en el nostre interior... actuant sempre amb
un propòsit, evitant les mentides i la hipocresia, sense dependre de
les accions o els desencerts aliens. Consisteix en acceptar tot el
que vingui, el que ens donin, com si provingués d'una mateixa font
espiritual.
En
el seu llibre “La saviesa recobrada” i que té per subtítol:
Filosofia com a teràpia, Mónica Cavallé, comentant el text
anterior, escriu: Semblen
quedar lluny de nosaltres aquells temps en els quals la filosofia
tenia un profund impacte en la vida dels qui la cultivaven, quan era
una pràctica que comportava tota una exercitació quotidiana i un
estil de vida. La paraula “filosofia” ha arribat a ser sinònim
d'especulació divorciada de la nostra realitat concreta, de pura
teoria, de reflexió estèril, i quasi hem oblidat que durant molt de
temps va ser considerada el camí per excel·lència vers la
plenitud, i una font inesgotable d'inspiració en el complex camí
del viure.
Des
d'un altre punt de vista, constatem que dins del món religiós
s'aprecia la filosofia, però com una cosa pròpia de la gent del
segle, com una disciplina profana o secular, malgrat que sempre ha
format part de la formació dels qui aspiren a ser sacerdots i
malgrat el significat de la paraula. Filosofia vol dir amant de la
saviesa. I la saviesa és una de les qualitats o virtuts més
apreciades per la Bíblia, de tal manera, que el llibre de la Saviesa
diu: Per
més perfecte que sigui un home, el tindran per no res si li manca la
saviesa que ve de Déu. Sav
9,6. Recordem
també que entre els anomenats: Pares de l'Església, als del segle
II, se'ls coneix com a filòsofs, un referent eximi dels quals fou
sant Justí.
Per
la seva banda Panikkar en el seu llibre “Invitació a la saviesa”
encapçala una de les seves parts amb el títol: “Filosofia
com a estil de vida”. I
entre
altres coses diu: No
escric sobre mi mateix, sinó que m'escric jo mateix. Jo mateix sóc
allò de què escric i escric com un que parla. Tot el que jo escric
és, almenys, una part del meu jo... Estic particularment atent a
deixar parlar la “paraula”. Cada paràgraf que escric hauria de
reflectir la meva vida sencera i ser una expressió del meu ésser.
Per
tant, la filosofia prepara la voluntat perquè aquesta facultat pugui
apreciar i estimar las coses d'acord amb la realitat. Glossant
l'Evangeli podríem dir que l'autèntic filòsof és un
home sense engany. Jo
1,47. Un
home que deixa pas a la vida que malda per brollar dins nostre.
Per
a més abundància sobre el tema, proposem ara uns textos de K.
Jaspers. (Hannah
Arendt, una deixebla de Jaspers va dir d'ell: És el millor mestre de
tots els temps). Escoltem-lo
doncs:
En
la filosofia es tracta del tot de l'ésser, d'allò que concerneix
l'home en tant que home; de la veritat que, allà on resplendeix,
penetra més profundament que qualsevol coneixement científic.
El
pensament filosòfic ha de ser en tot moment originari. Cada home
l'ha de complir per ell mateix.
Ja
que la filosofia és indispensable als homes, sempre és present, de
manera oberta, en adagis tradicionals, en locucions filosòfiques
corrents, en conviccions dominants, com també en el llenguatge dels
esperits il·lustrats i en els mites. La filosofia no es pot eludir.
Aquí
voldria fer una observació. Els textos dels Evangelis amb el seu
llenguatge fet de paràboles i “miracles”, l'Evangelista Joan en
diu signes, hi ha una densitat de pensament i de vida superior. De
fet, cap místic, cap teòleg o filòsof creient, (parlem dels grans)
ha dit mai que els seus escrits siguin superiors als textos senzills
dels Evangelis. Al contrari, sempre s'han presentat (quan
citen l'Evangeli)
com a comentaristes. Per tant, quan diem a vegades: aquest autor és
massa elevat per a mi, no l'entenc, etc... pensem que la dificultat
rau en el llenguatge acadèmic que fa servir, en l'argot, no en el
contingut... De totes maneres, si fóssim sincers fins a la medul·la
dels ossos, hauríem de confessar que l'Evangeli, tot i el seu
llenguatge senzill, tampoc no l'entenem. Recordem les paraules de
Jesús: Escoltareu,
però no comprendreu; mirareu bé, però no hi veureu. Mt
13,14. Volíem
dir que els Evangelis són una font de filosofia de nivell superior.
No
entenem l'Evangeli perquè sovint l'interpretem en sentit literal. El
sentit simbòlic ens queda lluny... no hi estem preparats, no per
manca d'estudis, sinó per manca de puresa de cor: Benaurats
els nets de cor, perquè ells veuran Déu.
Mt
5,8.
Continuem
amb Jaspers: La
recerca de la veritat -no la possessió de la veritat- és l'essència
de la filosofia. Filosofia vol dir fer camí. Les seves preguntes són
més essencials que les seves respostes, i cada resposta es
converteix en una nova pregunta.
Aquest
fer camí conté en si la possibilitat d'una profunda satisfacció,
fins i tot d'una plenitud en determinats moments privilegiats.
Plenitud que no rau en quelcom conegut susceptible de ser enunciat;
tampoc en proposicions ni en confessions, sinó en la realització
històrica de l'esser home.
Alguns
aspectes del filosofar són: Albirar la realitat en el seu origen.
Emprendre la comunicació d'home a home en cada sentit de la veritat.
Mantenir desvetllada la raó de manera pacient i ininterrompuda
enfront d'allò més estrany i d'allò més advers. La filosofia és
aquella densitat per la qual l'home esdevé ell mateix, a la vegada
que esdevé partícip de la realitat.
La
filosofia, com ja proposava en el seu temps Kant és per a tots,
necessària per a cada individu; és un quefer ineludible de tot
ésser humà: filosofar constitueix la tasca pròpia i específica de
l'home. L'única que pot salvar-nos.
Si
això sembla exagerat escoltem el que amb llenguatge del seu temps
ens diu sant Alfons M. De Liguori sobre la meditació: Qui
peca no medita i qui medita no peca.
Avui
dia la religió hauria de ser la consciència del món; la mestra del
sentit simbòlic de les paraules que, d'una manera o altra, fan
referència a la vida. Malauradament, encara estem lluny de saber
llegir en sentit simbòlic les paraules dels textos fundacionals de
la nostra religió tal com feia sant Pau i declarava en aquest text:
Aquest
és el tema del nostre ensenyament, que no es basa en cap pedagogia
del saber, sinó en una pedagogia de l'Esperit, amb què expressem,
així, les coses de l'esperit amb categories d'esperit. 1Co
2,13.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada