3
– RETALLS
La
matèria primera de la naturalesa humana feta a
imatge de Déu és
la virtut. I així com Plotí va dir que sense
virtut, el Déu del qual es parla, és un mer nom, de
semblant manera podríem dir que l'home, sense virtut, és un mer
nom.
Recordant
la imatge dels nivells de consciència podríem dir que en el primer
nivell hi presideixen els
sentits,
en el segon hi emergeix la
raó
i en el tercer la
virtut.
I recordant que com a humans som
esdevenir: cridats a ser, entenem
que la nostra tasca aquí a la terra consisteix en el fet
d'aconseguir viure de la virtut, sense deixar ni la raó ni els
sentits. El tractat de les virtuts hauria de ser l'assignatura
fonamental. De fet, els Evangelis en el fons són un tractat sobre
les virtuts; són el dipòsit d'un contingut espiritual superior
expressat amb llenguatge popular.
La
virtut és coratge, saviesa i amistat, i tot això realitzat des de
la llibertat en el silenci creatiu de la fe. La qualitat dels actes,
quan són fruit de la fe i no només de la raó i dels sentits, creix
en nivell d'excel·lència i realitat. Recordem que, segons Panikkar
la
fe és un constituent existencial de l'home, i que
tot
home, pel fet de ser home, té fe; de la mateixa manera que tot home,
pel fet de ser-ho, té ús de raó i sentits. Per
tant, la fe no és un afegit o quelcom que està fora del marc humà.
Tot al contrari: és una realitat plenament humana i, per tant,
divina.
Déu
es manifesta en el silenci de tot allò que està al nostre abast de
comprensió. És
el Déu amagat.
És en el silenci de les nostres paraules que s'oeix la paraula de
Déu: Mentre
un silenci tranquil embolcallava l'univers i la nit era al bell mig
de la seva cursa, la teva paraula omnipotent, deixant els trons
reials, es va llençar des del cel... Sav
18,14-15. Silenci
aquí no vol dir negació, sinó que vol expressar el fet de deixar
de viure de les coses que tenim a l'abast, per viure de les realitats
que no veiem i que la fe ens proposa: Fe
és la certesa de realitats que no veiem, He
11,1.
Viure, aquí, és sinònim de posar el cor, el desig, la voluntat en
alguna cosa: Perquè
allà on tens el teu tresor i tindràs també el teu cor. Mt
6,21.
La
realitat espiritual té molts noms, més ben dit: li hem donat molts
noms. Cada nom indica un valor i cada valor està representat per una
paraula. Cada paraula expressa un aspecte de la mateixa realitat
única.
El
nucli de tota paraula el trobem en el seu sentit. Les lletres o els
sons, són com la forma externa. La paraula pròpiament dita rau en
el seu sentit. Les formes soles, sense el seu sentit, són lletra
que mata.
2
Co 3,6.
Sovint, no som conscients d'aquesta realitat, i vivim
de la
lletra que mata.
Quan
a una paraula que forma part de la tradició se li ha canviat el
sentit
que tenia en el seu origen esdevé la
ruïna
de l'edifici espiritual que es va bastir en un principi. Queden les
formes externes buides del seu contingut essencial. La història de
les institucions religioses sovint és exemple d'aquest procés
desintegrador. Així és com, per rutina i superficialitat, vivim més
de les formes que del contingut essencial. Hem esdevingut una
casa amb fonaments de sorra.
Mt
7,24-27.
______________________________
Una
de les paraules que forma part del contingut essencial de la realitat
espiritual és la llibertat.
La
nova innocència és llibertat.
Panikkar.
La llibertat està en el principi i al final de la vida. En el
principi hi és com a possibilitat i, per tant, amb les primeres
manifestacions de la llibertat, pròpies de “l'home vell”, i que
es manifesta en la facultat d'escollir una cosa o l'altra. El final
és quan es dóna la veritable llibertat, pròpia de “l'home nou”,
i la seva adequada manifestació ja no es dóna en el fet d'escollir
una cosa o l'altra, sinó en el fet d'adherir-se plenament al bé. I
al bé que està més enllà de la nostra experiència actual, la
qual cosa només la podem portar a terme per la fe.
I
d'on
prové la fe?, es
pregunta Jaspers. I respon: No
prové originàriament dels límits de l'experiència del món, sinó
de la llibertat de l'home. L'home que és realment conscient de la
seva llibertat, té al mateix temps la certesa de Déu. La llibertat
i Déu són inseparables... l'home és l'ésser referit a Déu.
L'ésser
humà és a la vegada naturalesa i llibertat.
Interpretem
aquí que
l'home vell
és naturalesa i l'home
nou
és llibertat.
Jaspers
insisteix: L'existència
entesa com a possible llibertat, sap que ella no es creada ella
mateixa. Ella és un regal de la transcendència. La llibertat viu de
la seva dependència envers la transcendència... sense el lligam amb
la transcendència no hi ha llibertat.
En
realitat, l'home té accés a si mateix d'una doble manera: com a
objecte de recerca i com a “existència” d'una llibertat
inaccessible a tota recerca.
Així
doncs, “el misteri” forma part de l'estructura humana. No és
quelcom aliè, de fora de l'home. Ara bé, el misteri el “toquem”
amb la fe, no amb el raonament. No és objecte de la psicoanàlisi i,
tanmateix, és una realitat humana.
La
fe és acceptació de la vida. De la vida que va més enllà del
nostre coneixement, ja que l'home
és, per principi, més que allò que ell pot saber de si mateix.
Jaspers
Aquesta
obediència a la voluntat de Déu és una realitat espiritual que de
cap manera es pot identificar amb l'obediència a unes lleis ni a
l'autoritat eclesiàstica, (bona i lícita en el seu context).
Aquesta identificació pràctica ha estat la gran deformació de les
consciències, portada a terme per les religions, que han garantit la
supervivència de les seves organitzacions externes a costa de la
llibertat responsable de cada creient, que és l'única que pot
salvar.
Hem
de reconèixer que l'ordre extern no ha estat sempre garantia de
l'ordre intern, sinó que sovint l'ordre extern s'ha mantingut a
costa de l'ordre intern.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada