20
EL CORATGE D’ÉSSER
Panikkar anomena “risc existencial” a un dels fragments del
seu discurs personal, en el qual presenta
l’opció per la religió a partir de la responsabilitat personal, feta amb
llibertat d’esperit i assumint, sense barrejar, diferents formes d’expressió
religiosa.
Aquest
títol evoca altres actituds semblants. Així, per exemple: “El coratge de ser o
d’existir” de P. Tillich, o la mateix dita de Job quan declara que La vida
de l’home sobre la terra és com un treball forçat... Job
7,1
El que veiem amb aquestes i altres expressions
és que no podem definir la vida aquí a la terra com un descans... més aviat se
l’ha definida com una tasca, un treball, un servei, una responsabilitat i que tot
això comporta un risc...
Tillich en el seu
llibre: “El coratge d’ésser” té, segons
un comentarista, una concepció dinàmica de
l’ésser. L’ésser no és per a ell una identitat estàtica i fixada, sinó un poder
i una possibilitat d’ésser que resisteix i supera el no-ésser. El no-ésser
és la tendència al mínim esforç, a acceptar per mandra, sense sentit de
superació, la mediocritat del moment actual en el qual hom viu... és l’anar
vegetant... i això, en realitat no és viure plenament... és el fet de no fer
res per superar les contradiccions de la vida...
Des d’aquest context
mental Panikkar veu la religió d’aquesta manera: Per religió entenc no tant allò que ens relliga al que ens importa
incondicionalment, sinó allò que ens regala la llibertat i la joia d’una
despreocupació incondicionada, última, allò que ens deslliga.
Per complementar i
entendre millor aquestes paraules recordem les que el mateix Panikkar va dir en
un altre indret: Per religió entenc
aquella activitat mitjançant la qual els homes alliberem l’univers, el
deslliurem, en participem, l’embellim i el perfeccionem. Ho fem en tant que
alliberem, deslliurem o perfeccionem el microcosmos que som nosaltres mateixos.
Panikkar descriu més
en detall el risc del qual hem parlat. I ho fa d’aquesta manera: Les meves circumstàncies personals... em
conduïren a “acceptar” el risc de la conversió sense estranyament, de
l’apropiació sense refús, de la síntesi sense sincretisme, de la simbiosi sense
eclecticisme.
Abans de considerar
més detingudament el sentit d’aquestes expressions escoltem una mica més el
desenvolupament del seu pensament.
A través del meu naixement, de la meva educació... “he
esdevingut” un home que viu alhora d’experiències originàries de la tradició
occidental i alhora de l’Índia, i que en participa, en un cas tant en l’àmbit
cristià com en el secular, en l’altre, tant en l’hinduista com en el budista...
I conclou el seu pensament
així: Si no sento o pateixo dintre meu
les tensions doloroses i les polaritats del real, si només veig una cara des de
dins i l’altra la veig des de fora, no estaré en condicions de comprendre
veritablement, és a dir, d’encarar la realitat sota la influència de les dues
visions i ser equitatiu respecte de totes dues.
Mirarem de copsar el
sentit d’aquests fragments que hem destriat sobre el pensament de Panikkar
referent a la religió. Ho podríem fer partint del principi bàsic i fonamental
de tota filosofia i que és el de saber
comprendre el contingut essencial de les coses i diferenciar-lo de les seves
formes d’expressió. Amb llenguatge evangèlic diríem que hem de saber distingir “el
vi dels bots”...
I d’acord amb aquest
principi, hem de saber veure la religió
com una virtut i al mateix temps com una institució religiosa i copsar la diferència
entre un significat i l’altre de la mateixa paraula religió.
Panikkar que viu i
veu les coses des d’un nivell alt de consciència, és a dir, des de l’essència i
no des de les formes, és capaç de ser cristià quan viu a occident i de ser
budista o hinduista quan viu a l’Índia. Ser cristià o ser hinduista són dues
formes de viure la realitat. I recordem que l’ordre
de les coses, d’acord amb Francesc de Sales és viure la unitat en la diversitat.
Ara podem entendre
millor el sentit de les paraules de Panikkar que fa uns moments hem recordat.
El nostre pensador parla d’acceptar el
risc de la conversió sense
estranyament, és a dir de viure la conversió, que és canvi de mentalitat,
com una cosa normal, sense quedar desorientat ni perplex; parla de l’apropiació sense refús, cosa que
implica fer seu allò nou que ha descobert sense deixar allò d’abans que ja
coneixia, també diu de viure la síntesi sense sincretisme, això és:
viure d’una manera coherent les dues o més formes d’expressió cultural,
respectant les diferencies, però no d’una manera barroera, barrejant-ho tot sense
solta ni volta, com si fos una sola cosa; i finalment diu de viure la simbiosi sense eclecticisme, és
a dir, de viure la unitat mental en allò que és essencial i alhora assumint i
respectant les diverses formes d’expressió cultural.
Panikkar amplia el
seu pensament fent servir les paraules: mite
i logos. (recordem que les dues paraules estan en el diccionari).
Escoltem-lo: El mite m’ha conduït... a
configurar una espiritualitat nova que intenta un diàleg amb el fonament de la
natura humana, que no descansa només i ni tan sols primàriament en el “logos”,
sinó que contempla l’esperit com a tan fonamental com el “logos”.
L’esperit no pot reduir-se a “logos” ni supeditar-se-li.
Una fenomenologia de l’esperit, de la realitat espiritual, és tan poc completa
com un ballet sense música. L’òrgan humà per a l’esperit és el “mite”.
Mite i logos es corresponen, però llur vinculació no és
dialèctica ni mítica, més aviat són creats tots dos a partir de llur pròpia
vinculació... Amb altres paraules, no hi ha logos sense mite –del qual el logos
és el llenguatge- i no hi ha mite sense logos – del qual el mite és el fonament.
La intuïció espiritual (mite) plasmada amb paraules
(logos) dóna peu al fet històric de les religions i cultures...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada