25
L’ENERGIA VITAL
Donem voltes i més
voltes per conèixer una mica més la dinàmica d’aquest món interior que ens mou,
i ens dóna vida. Elements d’aquest món són, per exemple, la intenció, el desig,
la voluntat... En aquests escrits no posem tant la nostra atenció en allò que
fem: en el què, ni tampoc en el com, sinó en l’energia vital que ens
mou...
El desig és el que
ens mou. Com diu Teilhard de Chardin, de la mateixa manera que no podem estar
un moment sense respirar, tampoc no estem un moment sense desitjar quelcom, encara
que sigui inconscientment. Som moguts constantment amb la intenció de fer
alguna cosa o de no fer-la. La intenció que sembla que sigui l’element més
eteri en el món de l’acció, resulta ser el component de més densitat humana.
Bergson té un llibre
que recull unes conferències i que porta per títol: “L’energia espiritual”. En
aquest llibre diu el següent: Qui diu esperit, diu, abans de tot,
consciència. Però¿ què és la consciència? Pensin que no definiré una cosa tan
concreta, tan constantment present a l’experiència de cada u de nosaltres.
Però, sense donar de la consciència una definició que seria menys clara que
ella, puc caracteritzar-la pel seu traç més evident: consciència significa en
primer lloc memòria.
Aquest últim tros del
paràgraf evoca necessàriament les pàgines en què sant Agustí en el seu llibre
de les “Confessions” ens parla de la memòria. Són d’un contingut i d’una
bellesa tan impressionant que valdria la pena fer-ne una separata i
distribuir-la...
En fem aquí un petit recull:
Gran és aquesta puixança de la memòria, ben gran, Déu
meu, i ample i infinit el seu penetral. Qui ha pervingut mai al seu fons? I és,
així i tot, una puixança del meu esperit, i pertany a la meva natura, però jo
mateix no puc copsar íntegrament allò que sóc.
Podríem recordar aquí
frases conegudes de Pascal o de Jaspers. Aquest últim diu per exemple: l’home és, per principi, més que allò que
ell pot saber de si mateix.
És que l’esperit, doncs, continua
Agustí, per a contenir-se ell mateix, és
massa estret? I, aleshores, on rau allò
que no pot contenir d’ell mateix? Potser és fora d’ell, i no en ell? Com és,
doncs, que no ho conté? Aquesta pregunta fa néixer en mi una gran admiració, i
em sento agafat per l’espaordiment.
Així i tot, quan
sento dir que hi ha tres gèneres de qüestions, és a dir, si una cosa existeix,
quina n’és l’essència, quina n’és la qualitat, retinc ben bé la imatge dels
sons que integren aquests mots i sé que aquests sons han travessat l’aire amb
un brogit i que ja no existeixen.
Però les coses mateixes, significades per aquests sons,
no les he ateses per cap sentit corporal i no les he vistes enlloc més que dins
el meu esperit, i he tancat, nogensmenys, en la meva memòria, no pas llurs
imatges, sinó les coses mateixes.
D’on han entrat en mi, que m’ho diguin elles, si poden.
Perquè jo recorro totes les portes de la meva carn i no trobo per quina d’elles
entraren. De fet, els ulls diuen: “Si són acolorides, som nosaltres que les hem
transmeses”; els narius diuen: “si són oloroses, és per nosaltres que
passaren”; diu també el sentit del gust: “Si no tenen sabor, no cal que em
preguntis”; el tacte diu: “Si no són un cos, no les he tocades, i, si no les he
tocades, no les he transmeses”.
D’on i per on
penetraren, doncs, aquestes coses en la meva memòria? No sé pas com; perquè,
quan les vaig aprendre, no fou per haver donat crèdit a l’esperit d’altri, sinó
que les vaig reconèixer en el meu propi esperit, i les vaig aprovar com a
veres, i les vaig confiar com en dipòsit, d’on les pogués treure quan volgués.
Recordem aquí el que
diuen els savis: La vida que tenim l’hem rebut, i amb la vida hem rebut unes
possibilitats amagades d’un creixement espiritual indefinible, a més del creixement
corporal...
Hi eren, doncs, fins i tot abans que les aprengués, però
no eren encara en la meva memòria. On eren, aleshores, i com és que, quan van
ésser explicades, les vaig reconèixer i vaig afirmar: “Ben cert, això és
veritat”, sinó perquè ja eren en la meva memòria, però tan allunyades i
sebollides, diguem, en les profunditats més recòndites, que, si no n’haguessin
estat exhumades per un mestre, mai potser jo no hauria pogut pensar-hi?
Per consegüent, trobem que adquirir coneixences d’aquesta
mena, les imatges de les quals no copsem per mitjà dels sentits, sinó que les
veiem dins de nosaltres, sense imatges, tals com són, per elles mateixes, no és
res més, en certa manera, que aplegar amb el pensament els retalls esparsos i
desordenats que contenia la memòria, i obligar-los, parant-hi esment, a
estar-se, per dir-ho així, sota la nostra mà, dins aquesta memòria, on abans
s’amagaven espargits i oblidats, i a presentar-se fàcilment al nostre esperit,
que ja s’hi haurà familiaritzat.
En aquest lloc tan
íntim de la nostra naturalesa és on hi podem trobar el silenci que fa possible
la fe: La fe prové d’aquella realitat
immediata en contrast amb tot allò que obtenim mitjançant l’enteniment... és
com una intuïció pròpia d’un cor net...
No hem de confondre la fe amb la formulació d’una
doctrina universal pròpia d’una institució religiosa. Tal doctrina pot ser
l’expressió cultural de la fe, però no la fe. Només de l’autoconvicció pot tenir lloc la fe. La fe és un acte lliure que no està subjecte a un pensament o doctrina
absolutitzada.
La fe es fa present en un moment històric que
viu el qui es declara creient. Un moment que no esdevé autoritat per a tothom, sinó presència única de la lluita
espiritual.
La fe és una
experiència de vida eterna, és com tenir consciència
d’una reminiscència inconcebible, com si tingues una consciència amb la
creació, (Schelling) o com si pogués recordar d’alguna cosa vista amb
anterioritat... Recordem aquí la
dita de Jesús... abans que Abraham
vingués al món, jo sóc. Jo 8,58. Ho
va dir Jesús, i nosaltres, no ho podem dir? Escoltem que diu el Mestre Eckhart: ¿De què em serviria tenir un germà ric:
Jesús, si segueixo essent un home pobre? ¿De què em serviria si no pogués dir
també jo: “Sóc fill, filla de Déu igual que Jesús? Si vols conèixer Déu, no
sols has de ser igual al Fill, sinó has de ser el Fill mateix”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada