8 – LA DIMENSIÓ ESPIRITUAL
El “coneixement espiritual” és fruit d’una praxi humana viscuda en la
seva autenticitat, de la sinceritat en el pensar i en l’actuar, d’un estil de
vida lliure de tot interès emmascarat, i així és com es va descobrint el tresor amagat que tenim dins nostre;
i en la mesura que anem descobrint aquesta llum interior de l’inconscient que
es torna consciència, anem creixent en coneixement espiritual.
“Els libres” ens ajuden a prendre consciència d’aquest tresor amagat que
tenim com adormit, i per això Pau ens diu: Ja
és hora que us desvetlleu! Despullem-nos de les obres de la fosca i
revestim-nos de l’armadura de la llum. Rom 13.11-12. I repeteix:
Aixeca’t tu que dorms, ressuscita d’entre els morts, i el Crist t’il·luminarà. Ef 5,14. Segons
aquests texts, els qui no viuen segons l’esperit no tenen el coneixement
espiritual i és com si estiguessin adormits o morts en la seva vertadera humanitat.
Recordem: A mesura que el
llenguatge esdevé més perfecte, cerca evocar estats d’ànima en lloc de
representar coses. Lavelle.
La filosofia en els seus començaments era pròpiament un coneixement
espiritual expressat amb llenguatge intel·lectual. Lavelle vol tornar ara al que fou sempre la missió de la filosofia
i és de donar a l’home el sentiment de la seva existència i de la seva
autonomia i d’elevar el seu pensament i la seva ànima vers l’absolut, principi
de tota intel·ligibilitat i de tot misteri.
I segueix dient Lavelle: El camí que tot home ha de seguir comença
amb una llibertat inicial, que és arbitrària, però que s’ha d’assumir perquè
l’home pugui crear-se ell mateix, i acaba amb una llibertat final que ens fa
descobrir la veritat i que no esdevé realitat fins que nosaltres no ens hi
identifiquem. La primera llibertat és purament humana; i aquell que en té prou
amb aquesta llibertat, troba de seguida els seus límits i n’esdevé esclau. En
canvi, la segona llibertat, al contrari, portant-nos més enllà de nosaltres
mateixos, ens revela un infinit sempre actual i sempre renaixent, consistent en
un perpetu alliberament i en la vivència d’una presència que no ens manca mai.
D’entrada estem cridats a
situar-nos al nivell del que és essencial; es tracta de trobar l’ús pur de la
paraula i de l’escriptura.
No hi ha existència vertadera fora d’aquella que es troba en l’interior
de si mateix, aquella que té la iniciativa creadora i la consciència de si
mateix. És com “tenir consciència de la consciència”,
diria Pablo Huneeus. Les coses externes
venen a ser els instruments sense els quals les consciències no poden exercir
ni manifestar el seu poder, ni separar-se les unes de les altres, ni manifestar
la seva presència a les altres. El fonament de tota veritat és el silenci,
el qual és com la matriu de tota paraula.
Ireneu. En aquest
sentit el llenguatge abans de ser signe amb el qual designem les coses, és
instrument de comunicació entre els humans. Lavelle
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada