9 – LA DIMENSIÓ ESPIRITUAL
Les nostres conviccions són fruit d’un punt de vista de la realitat que deriva
d’un “context personal” determinat per la naturalesa que hem rebut i també per
la nostra formació cultural i espiritual; pel nostre nivell de consciència, per
la nostra sinceritat personal enfront de la Realitat i per l’acceptació de la Bondat
com a principi dinamitzador de la vida. S’ha dit que la vida no es defineix com
a substància, sinó com a relació. I la bondat, segons la definició dels antics,
per la seva naturalesa tendeix a difondre’s...
En diferents contextos
culturals les mateixes paraules tenen un altre ressò personal... per això ens
convé tenir en compte el que diu Lavelle: si
la veritat resta amagada en la interioritat, en el més íntim de la nostra
intimitat, cal emprar un vocabulari que
faci evident, a través de modes de presència adequats, les coses amagades, dins
del nostre inconscient. Sovint el
vocabulari que fem servir ha fet augmentar el poder temporal, però ha perdut en
significat espiritual. 13
En el món d’avui ens convé
esser no solament erudits, sinó també i sobretot savis. La saviesa és expressió
i fruit d’una vida espiritual viscuda amb plenitud... Saviesa és més que pur
coneixement racional... és part de la dimensió espiritual del nostre ésser i de
posar el cor en els béns eterns.
Aquesta dimensió no és pot contemplar amb paràmetres quantitatius sinó
qualitatius. En aquest nivell de consciència no diem: tenim llum, sinó: som llum.
Una llum que se’ns fa conscient, a nosaltres mateixos a través de la intuïció,
i als altres, pel nostre estil de vida.
Però, allò que “som” no està fet del tot. És una tasca a realitzar. “Serem”
en la mesura que, des de la llibertat, ens fem responsables de les
possibilitats de vida que Déu ha dipositat dins nostre...
Hem dit “des de la llibertat”, no diem des de l’obediència a unes normes
humanes, civils o religioses que, en la seva legitimitat estan en un altre
nivell de comprensió, sinó des de la llibertat responsable, és a dir, que
respon a la Realitat, a la Voluntat de
Déu.
La veritable llibertat
necessita de la saviesa. Escoltem unes paraules de Panikkar sobre la saviesa: Aquesta dama de nom Saviesa fou segrestada
pels especialistes, tant a l’Orient com a l’Occident. Teòlegs i brahmans,
filòsofs i mandarins, sacerdots i doctors pretenien disposar-ne, tenir una
porta privada de la seva cambra; de tant en tant condescendien a comunicar al
poble el que la saviesa els havia dit, revelat, i fins i tot prescrivien a les
ciències el que havien d’investigar i d’ensenyar... És veritat que figures excepcionals
com Sòcrates, Buddha, Laozi o Jesús van voler alliberar la saviesa i fer-la
accessible a tothom, però grans inquisidors de tota mena s’hi oposaren.
Hem de recuperar, doncs, el
que és nostre i tenir el coratge de creure des de la nostra responsabilitat
personal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada