6
– ESPURNES
Escoltem de nou el
que ens diu Panikkar: La distinció entre
“essència i forma” és avui en dia vital per a tota la consciència religiosa...
35 TRI També diu: s’hauria d’evitar
el malentès (parlant de la Vida o de
la Realitat) d’identificar la seva
essència amb la seva diferència específica, emprant aquí una locució aristotèlica... Fórmula que nosaltres traduïm per: contingut essencial i formes d’expressió.
L’escull que es
presenta d’antuvi no és sols el fet d’entendre, més o menys, el sentit de
d’aquest aforisme, sinó i sobretot, de
tenir clares les implicacions d’ordre pràctic i real, en tots els aspectes de
la nostra vida, que aquesta màxima representa i significa.
De fet i en general
no tenim prou consciència o no vivim d’acord amb el contingut essencial de la vida i de la realitat –malgrat que avui
dia es comenci a parlar de la importància del que és essencial- però ho diem
com des de lluny, com aquell que sent tocar campanes... En la pràctica vivim de
les formes, ens limitem a donar voltes i més voltes a les formes d’expressió, com si fos l’única cosa a tenir en compte, absolutitzant així les lleis i les normes,
i, en conseqüència, perdent la responsabilitat i la llibertat, que és el do de
Déu per excel·lència: Hom no ha de perdre
de vista que Déu no ens ofereix altra cosa que la llibertat. Lavelle
Certament que, amb la llibertat, ens ofereix totes les altres coses.
Sense llibertat no seríem humans.
Deixem de ser lliures quan caiem en el gran obstacle: el legalisme tan contrari a l’Evangeli
i al magisteri de Jesús, i tan condemnat per sant Pau. Hi podem caure també
quan ens esforcem per trobar formes noves de celebració i expressió de la fe,
més adequades al temps present... Sovint
continuem posant “el pes” (el pondus,
segons l’expressió agustiniana) de la voluntat en les formes i no en el
contingut essencial que dóna sentit i valor a les formes.
Ara bé, segons el mateix Agustí, hom és allò que estima:
Si estimes terra ets terra, si estimes
Déu, que he de dir sinó que ets déu? Preguntem-nos,
doncs, on posem el pes de la nostra voluntat.
I, dit d’una manera
molt esquemàtica, la nostra manera de pensar i percebre les coses deriva, en
molta part, del llenguatge que fem servir.
Hem despullat les paraules del seu contingut essencial. Allò que, les paraules, han guanyat en poder
de convicció han perdut en significat humà... Avui dia estem cridats a situar
el llenguatge al nivell del que és essencial; es tracta de retrobar l’ús pur de
les paraules i de l’escriptura. Lavelle.
Així quan, avui dia, es parla de religió, entenem un lloc, unes accions específiques, unes doctrines... És a dir: Associem la religió “exclusivament” a uns actes i no a una actitud pròpia del creient que viu, i fa tot el que fa, guiat per la seva fe en Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada