6
– HUMANS
Parlarem avui de la secularitat
sagrada. Aquesta expressió
pròpia de Panikkar es refereix a una realitat que no és tan nova com pot
semblar. El llenguatge pot ser diferent, però les noves intuïcions que van
sorgint ja estan expressades, d’una manera o altra, pels grans pensadors dels
últims temps.
Compararem aquí
Panikkar amb Teilhard de Chardin. En el fons volem destacar el fet que “la
religió” o la vida espiritual no estan reservades només a uns actes especials
celebrats dins dels Temples...
Escrivim
intencionadament: religió o vida espiritual, perquè tot i matisant les seves
diferències, entenem que no són tan diferents com es pensa. Les veiem diferents
quan lliguem la religió a uns actes específics, però de fet “la virtut de la religió” és una faceta
pròpia de la vida espiritual, entesa aquesta
en sentit ampli. Semblantment la “vida espiritual” tampoc no la podem cenyir
només a uns actes concrets. És més aviat una actitud de fons que amara tots els
altres actes de la nostra vida.
Panikkar diu, per
exemple que: escriure és per a mi un acte
religiós. Per “religió” entenc aquella activitat mitjançant la qual els homes
alliberem l’univers, el deslliurem, en participem, l’embellim i el
perfeccionem. Ho fem en tant que alliberem, deslliurem o perfeccionem el
microcosmos que som nosaltres mateixos –alguns dirien “divinitzem”.
Escoltem també Teilhard
de Chardin: Quin dubte hi ha que tenim en
la nostra vida diària minuts especialment nobles i preciosos: els de l’oració i
els sagraments...
Però, un cop
gelosament acomplida aquesta part de relacions amb Déu abordat, diguem-ho així,
en el seu “estat pur” (és a dir, en l’estat d’Ésser diferent de tots els altres
elements del Món), quina por hem de tenir que la feina més banal, o més absorbent,
ens forci a sortir d’ell?
Repetim-ho una altra vegada: en virtut de la creació i,
encara més, de l’Encarnació, no hi ha
res de profà a la terra per a qui sap veure-hi. Al contrari, tot és sagrat als ulls d’aquell qui
distingeix, en cada criatura, la parcel·la d’ésser escollit...
La potència divina no destorba no ofega res. Potència
que enlaira, perquè introdueix en la nostra vida espiritual un principi
superior d’unitat que, té com a efecte específic el de santificar l’esforç humà
o bé el d’humanitzar la vida cristiana.
I Panikkar: La
secularitat sagrada dirà que allò
seglar és real i que el seu grau de realitat és primordial... La noció de la
secularitat prové de l’experiència que la vida del món (la tríada:
matèria/temps/espai) pertany a la condició última de l’Ésser, i per tant
sagrada. El mateix “segle” és real, és a dir, sagrat.
Tinguem sempre present: l’ús inadequat del llenguatge ens divideix i ens deixa en la ignorància. – El sentit simbòlic de les paraules és un sentit normal i primordial. – Tot text llegit fora del seu context no ens diu allò que vol dir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada