7
- HUMANS
L’energia és la vida
que es manifesta de múltiples maneres. Aquí parlarem de l’energia espiritual.
L’energia espiritual és la virtut. La virtut pren diversos noms d’acord amb la
manera com es relaciona amb els altres i amb les coses.
D’antic es distingeixen quatre virtuts anomenades
cardinals, perquè totes les altres virtuts en són com una derivació. Són ja
presents en diversos mons culturals antics: La Bíblia i la filosofia estoica...
Aquestes són les virtuts cardinals: prudència,
justícia, fortalesa i temprança.
Cada una d’aquestes
virtuts inclou també les altres en el seu desenvolupament pràctic. Entenem la prudència com un bon judici de les
coses... –no en el fet de judicar els altres, la qual cosa està prohibida: No judiqueu, i no sereu judicats. Perquè tal
com judiqueu sereu judicats, i tal com mesureu sereu mesurats, Mt
7, 1-2. sinó com a sinònim d’un bon judici i
coneixement de la vida espiritual amb totes les seves derivacions. D’aquesta
manera diu Pau: L’home que es deixa guiar
per l’Esperit pot jutjar-ho tot, mentre que a ell no el jutja ningú. I això,
per Pau, és com tenir el pensament de
Crist. 1C 2,15-16.
Viure i actuar
segons el pensament del Crist és la justícia
en sentit bíblic. És just aquell que viu i fa el que fa d’acord amb la Veritat,
és a dir: d’acord amb la Voluntat de Déu.
Per actuar i viure d’aquesta manera es necessiten les virtuts
de la fortalesa i la temprança. Sant
Joan de Déu amb el seu estil poètic ens ho descriu d’aquesta manera: Cercant el meu amor – iré per les muntanyes
i riberes, - ni colliré les flors – ni temeré les feres, - i passaré els forts
i les fronteres.
En poques paraules
descriu el que és o ha d’ésser la vida del creient: el camí de la fe que es du
a terme amb decisió. Una decisió que inclou el coratge de seguir endavant
superant les dificultats i alliberant-se de les comoditats egoistes.
Teilhard de Chardin ens pot ajudar a copsar la
importància tant de l’esforç com del deseiximent en aquest camí espiritual i
humà. Escoltem-lo:
En l’acció m’adhereixo a la potència creadora de Déu;
coincideixo amb ella; i n’esdevinc, no sols un instrument, sinó una prolongació
vivent. I com que no hi ha res de més íntim en un ésser que la seva voluntat,
jo em confonc en certa manera, pel meu cor, amb el cor de Déu... és un esforç
creador el que emprenc... la voluntat de reeixir, una certa estimació
apassionada de l’obra que s’ha d’infantar, formen part integrant de la nostra
fidelitat de criatura...
Quant a la temprança que Teilhard anomena deseiximent diu entra altres coses: El vertader cristià en cap moment no s’afecciona “purament i simplement” a qualsevol cosa, perquè el contacte que busca en aquestes coses el pren sempre amb la intenció de superar-les o de sublimar-les... hem de remarcar que l’ús i la dosificació del desenrotllament en la vida espiritual són coses especialment delicades, i no hi ha res més fàcil que buscar-se a si mateix amb el pretext de créixer i d’estimar en Déu. Això últim és un toc d’atenció, que sempre va bé tenir-lo present.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada