1
– I la Vida era la Llum dels homes. Jo
1,4
Mirem de posar llum
en les nostres vides. El coneixement ens ensenya on és el tresor que hem
d’estimar: on hi ha el teu tresor, allí
hi haurà també el teu cor. Mt 6,21. La pregària de sant Agustí: Senyor, feu que em conegui i que et conegui,
resumeix la vida del creient.
També Isaïes
reconeix el valor del coneixement: El
poble que caminava en la fosca ha vist una gran llum. Is
9,1. I també: Ningú no
serà dolent ni farà mal en tota la muntanya santa, perquè el país serà ple del
coneixement del Senyor, com l’aigua cobreix la conca del mar. Is
11,9.
I Pau recomana viure la veritat en l’amor. Cf
Ef 4,15.
En la vida
espiritual allò que importa en definitiva és saber on posem el cor (la
voluntat), perquè com diu Agustí: si
estimes terra ets terra, si estimes Déu... ets déu. I en un altre lloc diu:
el meu pes és el meu amor: onsevulla que
sóc portat, és ell que m’hi porta.
El coneixement
espiritual és fruit de l’experiència, més que de l’estudi. Aprofitem aquí l’oportunitat
per a reivindicar la importància de la filosofia, entesa d’acord amb els grans
pensadors, els d’abans i els d’ara. Entenem la filosofia no com una disciplina,
sinó com una actitud primària de l’ésser
humà. Panikkar.
La filosofia és com una condició innata de l’esser humà: Els pensaments filosòfics es troben realitzats en germen en tot home, i
moltes vegades de la manera més pura en els nens. Jaspers
Panikkar també diu: La filosofia és per a mi tant la saviesa de
l’amor com l’amor de la saviesa... és la saviesa que és continguda en l’amor...
és la transparència i la resplendor del que és original i que tot ho fa sorgir,
de l’impuls, empenta, acte, de la realitat.
La saviesa sorgeix quan s’uneixen l’amor del saber i el
saber de l’amor.
I recordem el que
diu el llibre de la Bíblia sobre la saviesa: per molt perfecte que sigui un home, el tindran per no res si li manca
la Saviesa que ve de tu, Senyor. Sv 9,6.
La llum que és fruit
d’un alt nivell de consciència més que de l’estudi és el que dóna lloc a la
veritable “teologia”: L’autèntica
teologia jo l’anomenaria més aviat filosofia –és negoci de vida o mort. Panikkar
I sobre el
“coneixement” que prové de la saviesa, vegem què ens diu el mateix autor
Panikkar: ... no és una activitat
purament racional, sinó sobretot un contacte amb la realitat... hom esdevé allò
que coneix i, alhora, només coneix allò que hom està disposat a esdevenir.
I puntualitza: si veiem el coneixement només com una cacera
refinada d’informacions, de legalismes, d’algun tipus d’objectes, en realitat
pensem encara molt barroerament.
En l’experiència hi ha la identitat total: sóc allò que conec. Diuen els Upanishad: “Hom esdevé allò que hom coneix”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada