LA SAVIESA
La saviesa és
l’experiència màxima de la vida. És aquella experiència on encara no s’han
escindit el coneixement i l’amor, l’ànima i el cos, l’esperit i la matèria, el
temps i l’eternitat, el diví i l’humà, el masculí i el femení..., en una paraula,
la saviesa és l’harmonia viscuda de totes les polaritats de l’existència. Panikkar.
Glossant unes paraules de sant Francesc
de Sales podríem dir que: viure la unitat
en la diversitat és la saviesa.
A aquelles polaritats n’hi podríem
afegir altres, com: la fe i la llei, l’home i la cultura, la comunitat i la
institució, el contingut i les formes, el sagrat i el profà, la fe i els
sagraments, la veritat i la doctrina, la llibertat i la llei, la religió i les
religions...
Quan no tenim aquesta saviesa vivim
aquelles polaritats per separat. Sense saviesa no tenim prou discerniment, ni
prou capacitat espiritual per viure-les juntes. Llavors passa que quan necessitem
complir amb Déu, ho fem a través d’actes “sagrats” en “llocs sagrats”, als qual
atorguem un poder salvador. I un cop acomplerts aquests actes, un cop fora del
“lloc sagrat”, actuem com si quedéssim lliures de la presència de Déu, per fer
la vida normal sense una exigència interior que ens obligui, i sense una
referència explícita a la salvació. Ara
bé, el creient que viu de la fe, no
té por de viure tot els dia en la presència de Déu i, per tant, no fa la distinció
entre sagrat o profà. El creient que viu de la fe sap que la vertadera religió
no és una cosa diferent de les altres que ha de complir amb uns actes i llocs especials,
sinó que, per a ell, la religió és una manera de fer totes les coses, una
actitud que tenyeix de sentit religiós totes les activitats que fa i, per tant,
totes entren dins de l’economia de la salvació.
Només el cor humil i senzill és capaç
de viure la unitat del contingut en la diversitat d’expressions. És lliure i
sap adaptar-se a la cultura sense renunciar al que és essencial de la vida de
fe. Quan no hi ha unitat entre l’experiència, els conceptes i l’acció, vol dir que
quelcom falla.
La saviesa és ordre en l’escala de
valors i, sense menystenir res del que Déu ha creat, sap posar cada cosa en el
seu lloc segons la seva importància. Estima tot el que Déu ha creat. Per això, l’espiritual que menysté la part sensorial
de la vida humana està perdut diu Panikkar. El creient de debò és aquell
que viu de la fe, i compleix la llei sense dependre d’ella. Ha superat aquelles
divisions esquinçadores que ens fan establir en un món de meres aparences,
mancat de realitat essencial.
La saviesa ens fa
capaços de gaudir del sentit profund de la vida. Panikkar.
Ens hem acostumat a gaudir de la vida
per les seves manifestacions externes i a valorar-la per les seves estructures
o formes epidèrmiques. Per saber viure d’aquestes formes externes en tenim prou
amb lectures fàcils i periodístiques. Amb la saviesa, en canvi, (que requereix
una lectura de llibres que van més a fons i que requereixen esforç
intel·lectual), podem participar del poder creador de Déu i podem beure de la
mateixa font d’aigua viva, en virtut
de la qual tenim l’essència de la vida al nostre abast. Quan el creient gaudeix
d’aquesta essència, totes les altres coses li semblen allò de més a més. L’impacte de les coses externes queda tan amortit que
la seva preocupació es deixa més aviat com un problema dels altres, sense
menystenir la seva importància. La comunitat que viu d’aquesta força vital es
preocupa sobretot de compartir amb el proïsme aquella presència misteriosa.
Amb la saviesa el creient s’ha
alliberat de totes les esclavituds de conceptes, opinions i prejudicis. I amb
la llibertat obté la clarividència per veure la presència de Déu en les formes
del moment històric actual. El savi pot dir com la Balanguera: De la nova primavera sap on s’amaga la
llavor: de la nova església en coneix el valor fonamental que la fa
possible.
1 comentari:
Enhora bona per la iniciativa !!!
Publica un comentari a l'entrada