Parlem d’un poder de la paraula que no
és un domini que ens vingui de fora per esclavitzar-nos, sinó d’un poder que
està dins nostre i que el podem compartir i fer nostre en la mesura que
l’exercim des de la llibertat.
L’Escriptura ens parla del poder de la
paraula de Déu. Així Isaïes ens diu en nom del Senyor: Tal com la pluja i la neu cauen del cel i no hi tornen, sinó que amaren
la terra i la fecunden, i la fan germinar fins que dóna llavor als sembradors i
pa per a aliment, així serà la paraula que surt dels meus llavis: no tornarà a
mi infecunda. Is
55,10-11. També la
carta als hebreus ens recorda que: La
paraula de Déu és viva i eficaç. És més penetrant que una espasa de dos talls:
arriba a destriar l’ànima i l’esperit, les articulacions i el moll dels ossos;
discerneix les intencions i els pensaments del cor. He 4,12.
Això vol dir que la paraula de Déu té
un poder creador. La paraula de Déu és creadora de vida eterna. Ara bé, la
paraula de Déu es fa present a través de la paraula de l’home. No tenim aquí a
la terra una altra presència de la Paraula.
Sant Joan, per la seva part, ens
recorda que la paraula s’ha fet home.
Jo
1,14. Això vol dir
que som paraula, i que quan aigualim la
paraula amb les nostres interpretacions superficials, ens aigualim a nosaltres
mateixos. Degut a això, la pobresa de l’home com a home pot arribar a extrems
impensables.
Si la
paraula s’ha fet home, això vol dir que la paraula és com la nostra matèria
primera. Som paraula de Déu. Els nostres gens són paraula. Som fills de la Llum i de la llum neix tota bondat, justícia i veritat.
La paraula és com l’expressió de la persona i és la mateixa persona com a
imatge de Déu. La paraula és el nostre nom propi. La paraula és molt més que la grafia o el fonema del terme
gramatical. La paraula és la persona, és a dir, la forma essencial de l’home.
De fet, no tot allò que en diem paraula
és paraula. Sovint, les paraules que diem es limiten a ser címbals estridents, si no són esquellots que fan soroll. I, per
això, sovint les nostres paraules són tingudes com paraules inútils (sense utilitat per al creixement humà) de les
quals n’haurem de donat compte... Mt 12,36.
També ens diu Jesús que es necessita
una disposició per copsar i entendre la paraula, perquè sempre n’hi ha que
miren bé i no veuen, escolten, però no comprenen.
Treballem, per tant, per tenir una bona
disposició i així poder rebre i guardar, com feia Maria, la paraula en el nostres
cors pel bé nostre i de tota la comunitat. La paraula és com un poder que ens
fa créixer; com una beguda espiritual (una
aigua viva) que omple les nostres venes de vitalitat.
Les nostres religions són religions
descafeïnades, perquè hem buidat la paraula del seu significat original. Són
les mateixes paraules del començament, les que fem servir, però buidades del seu
contingut essencial. El resultat són religions humanes que no donen la talla.
Les nostres llibreries estan plenes del
gènere literari narratiu, informatiu, de lectura fàcil. Ara, però, és hora de
paraules que siguin fruit d’un pensament silenciós, d’un esforç de reflexió i
d’una experiència de vida, que siguin paraules
de vida eterna. Jo 6,68.
Recordem aquí la reflexió de Heidegger: Tant
més escriu i parla l’home quant menys té a dir alguna cosa essencial. Una
de les manifestacions de la superficialitat intel·lectual vigent és l’excés de
paraules: Panikkar ens recorda que el
contrari de la saviesa és el saber de tot. Avui estem saturats de paraules
que, posades a la balança, no arriben a
fer el pes. Cf.
Dan 5,27.
Donar poca importància a les paraules
que fem servir en religió, o tergiversar el seu significat fa mal al poble de
Déu. És com matar l’esperit. És una deficiència injustificada en el temps que
vivim, el fet de no copsar, de les paraules, el seu significat més pregon, d’acord
amb el sentit que els dóna l’Evangeli. Estem
acostumats a llegir paraules, ens hem d’avesar a menjar paraules, ens diu
Panikkar. És urgent dir paraules essencials. És necessari dir-les, si volem
renovar les nostres vides i les nostres institucions religioses d’una manera
seriosa i sense engany.
Som allò que
coneixem, ens
recorda Panikkar. La qüestió i el
problema del llenguatge a hores d’ara s’ha tornat prioritària. Un problema que
hem de solucionar perquè el llenguatge condiciona la comprensió de la veritat.
Les paraules tenen un poder misteriós. El llenguatge ens allibera de la
ignorància, però també ens lliga a uns prejudicis. Hauríem de saber veure quin
dels dos factors ha tingut més incidència en la nostra vida de fe. Fins a quin
punt la paraula que hem escoltat ens ha alliberat i fins a quin punt ens ha
esclavitzat. Actuem i pensem d’acord amb el sentit que donem a les paraules i
als conceptes doctrinals. I esdevenim allò que creiem. La nostra identitat
queda constituïda d’acord amb allò que pensem, coneixem, estimem, segons la
dita agustiniana: Si estimes terra ets
terra... La nostra consciència i, per tant, la nostra personalitat queda
lligada a la llei o a la fe, segons que posem la llei com a punt últim de
referència (el pes: pondus) dels nostres actes o que hi posem la fe. És a dir,
no es tracta solament de problema de comprensió, sinó també d’identitat. El
sentit que una col·lectivitat dóna a unes paraules forma una cultura, més ben
dit: una subcultura, que és la que dóna caràcter i personalitat als qui la
segueixen. Però, el punt últim de referència si volem viure la realitat i no un
món fictici i superficial, no és la cultura, sinó l’home. Més en concret l’Home
Nou fruit del temor de Déu del qual rep el coneixement i la llibertat. Alliberem
els textos evangèlics del domini legal i del seu caràcter miraculós! El miracle
està en la naturalesa, deia sant Agustí. El caràcter meravellós de la
naturalesa és el gran miracle.
Diem paraula de Déu en sentit metafòric
als Llibres Sagrats per posar de relleu la seva importància. Ara bé, amb més
propietat hauríem de dir: paraula de Déu, la paraula pronunciada per un home o
una dona de cor net.
Avui la paraula té poc o cap valor. Ho
veiem en els discursos dels poderosos
d’aquest món. Aquest fet és com un termòmetre per indicar la mediocritat de
la societat en la qual vivim i participem. Avui sembla que mentir no té cap
importància, quan la mentida és el que
més degrada l’home. E, Hello
Cerquem paraules que ens ajudin a
créixer com a persones, és a dir, aquelles que ens ajuden a ser lliures i
responsables. No paraules que ens mantinguin en la rutina de sempre.
Quan fem servir paraules dels nostres
textos fundacionals però aigualides per les nostres interpretacions fetes amb
categories humanes, estem deformant la nostra consciència i la consciència del
poble creient i formem religions buides de contingut essencial.
Hem abusat del llenguatge. L’hem
manipulat... Però, la manipulació s’ha tornat contra nosaltres perquè la
Paraula és més gran que nosaltres perquè és poder de Déu, és participació de la
seva divina naturalesa. Ens hem fet esclaus del llenguatge que ens hem
inventat. Hem canviat el context axiològic i amb això el sentit original de les
paraules. La cristologia de manual ha desfigurat el Crist de l’Evangeli. Les
paraules ja no diuen el mateix. Les nostres paraules no són paraules de vida
eterna.
1 comentari:
Miquel! Quin bloc més bonic i que bé poder seguir-te a través d'aquest mar tan gran que és internet!
Gràcies per tot!!
Publica un comentari a l'entrada