EL NOU NAIXEMENT
T’ho ben asseguro, va dir Jesús a Nicodem, ningú no pot veure el Regne de Déu si no neix de dalt. Nicodem no
entenia aquestes paraules i va preguntar a Jesús: com pot néixer de nou un home que ja és vell? Nicodem, el mestre de
la llei, no ho entenia. Però, ho entenem nosaltres? Nosaltres parlem de
renovació, parlem de canviar les estructures i sovint ho fem sense haver nascut
de nou. Els nostres costums de sempre han format com una segona naturalesa que
ens fa incapaços d’una renovació en profunditat. Fem les coses recolzats amb
els nostres raonaments i això vol dir que és l’home vell el qui les fa. Estem
en un nivell de consciència de mitja muntanya. No és l’home nou el qui actua,
perquè l’home nou no viu dels seus raonaments i dels seus costums ancestrals,
sinó que viu de la fe. El just viu de la
fe, diu sant Pau. Encara no hem nascut de dalt. I hem de tenir en compte
que, de la carn, només en neix la carn; i
de l’Esperit en neix l’Esperit.
Si volem viure de
la fe i no de les nostres lleis, hem de tornar a néixer. I això vol dir, no
solament tenir un nivell més alt de consciència, sinó gaudir de l’experiència
d’una nova realitat. No és solament veure més clar les coses, sinó veure-les
des d’una altra perspectiva. Ara bé, si
volem néixer de nou hem de fer morir l’home vell. Sant Pau compara el baptisme
amb una sepultura i diu: Ignoreu que tots
els qui hem estat batejats en Jesucrist hem estat submergits en la seva mort?
Pel baptisme hem mort i hem estat sepultats amb ell. No n’hi ha prou amb el
baptisme d’aigua com el de Joan. Cal ser
batejats amb aigua i amb Esperit. Aquest segon baptisme no se celebra amb
un ritus com el primer. Se celebra amb el testimoni de la vida. Per això
l’Església sempre ha equiparat el testimoni dels màrtirs amb el baptisme i l’ha
anomenat baptisme de sang. L’Evangeli
parla de ser batejats amb foc. Fou el
mateix Jesús qui va dir: Haig de rebre un
baptisme, i com desitjo que això es compleixi, i ho deia referint-se a la
seva mort.
El testimoni de
vida dels cristians d’avui és el millor llibre que ens ensenya com van viure
els cristians d’ahir. L’escolapi que viu a fons la seva vocació ens ensenyarà
millor que els llibres i les Constitucions qui va ser Josep Calassanç i ens
farà entendre millor la seva obra. L’esperit
és el qui dóna testimoni del que hi ha en l’home. L’esperit és alè de vida.
I aquest alè de vida és manifesta en la intenció, després en les actituds,
després en els actes. En definitiva, en el testimoni de vida. El màrtir dóna
testimoni de la seva fe. La fe és alè de vida eterna.
I l’esperit és llibertat: El vent bufa allà on vol; en sents la remor,
però no saps d’on ve ni on va. Així
mateix passa amb el qui neix de l’Esperit. Si volem viure de l’Esperit
hem de ser lliures. No podem estar lligats a res. Ni a lleis, ni a
estadístiques, ni a ritus de cap classe. Per
aquí, diu sant Joan de la Creu referint-se a les altures de l’esperit, no hi ha camí. El pas de l’obediència
servil a la llibertat és el que fa possible el naixement de dalt. Si no arribem
a aquest nivell, tot serà com donar cops
de puny a l’aire.
Aquí a la terra
hem de fer servir les lleis, les normes, les estadístiques. Però, no hem de
viure de tot això. Hem de complir els manaments. Però, la veu de l’Esperit ens
dirà: encara et falta una cosa. I
aquesta cosa que ens falta és l’única
necessària. La que dóna sentit, coherència i fermesa a les altres. Aquest és el llenguatge del tercer nivell de
consciència propi de l’home nou. I aquesta cosa necessària no és una cosa, sinó
una disposició. No n’hi ha prou amb deixar casa,
xarxes, família, costums... cal sacrificar
el propi fill. És a dir, allò que més estimem, fins i tot la pròpia vida.
Fins i tot la pròpia religió: Qui estima
la seva vida, la perdrà. Cal sacrificar la pròpia religió (institució), si
volem guanyar la religió (virtut). Jesús va sorprendre els seus deixebles quan,
parlant del símbol més apreciat pels jueus: el Temple, els va dir: D’aquest Temple tan meravellós que veieu i
admireu, no en quedarà pedra sobre pedra. Seríem capaços nosaltres avui dia
d’acceptar aquestes paraules de Jesús dites dels nostres temples, encara que
siguin enteses en sentit simbòlic?
L’esperit es troba
més enllà del que nosaltres podem comprendre amb els nostres raonaments.
Deixem-nos aquí d’altres subdivisions que marquen les etapes del camí
espiritual i posem l’atenció en aquesta alternativa que anem comentant i que
marca un abans i un després. L’estat de l’Home Nou és el que defineix i marca
l’entrada al nivell de la fe i deixa aparcat per sempre el nivell de l’home
vell que depèn dels interessos d’aquest món, fins i tot dels interessos de
caire religiós. És com una espècie de metamorfosi. Sta. Teresa ho compara amb el cuc que es converteix en papallona.
El cuc s’arrossega per terra, la papallona vola pels aires del cel i viu de les
essències més pures de les flors. És el salt definitiu d’aquells cristians que
han passat anys i anys lluitant per ser fidels a les promeses que un dia van
fer al servei de l’Evangeli. És tan gran el salt i provoca un daltabaix tan
sorprenent en l’esperit del qui l’experimenta i es veu una llum tan potent que
eclipsa totes les altres llums anteriors, que fa dir, com santa Àngela de
Foligno, per exemple, va dir: Ara veig
que l’amor que abans tenia a Jesús era una burla. I quan el creient arriba
a aquest estat i rep aquesta experiència, ja no la deixa per res del món. Quan
Josep Calassanç va trobar la seva vocació en el servei als nens del carrer,
deia als qui li preguntaven per la seva decisió: res ni ningú no em farà canviar d’opinió.
Hem de buscar
grups que visquin aquesta realitat. La manera de compartir-la i de portar a
terme un projecte concret de servei als germans, vindrà després per si sol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada