9
– ENGRUNES
La
reducció de tot el que és real al merament secular asfixia la
realitat privant-la del seu caràcter d'infinitud i llibertat. Però,
al mateix temps negar a la secularitat el seu caràcter real i
definitiu degrada la vida humana a un simple joc sense importància
real, ni dignitat.
En
definitiva: La Realitat no és solament el món, però tampoc és
sense el món. Immanència i transcendència són els dos pols de la
realitat. Hem de saber viure l'eternitat en el temps. Això és el
que Panikkar anomena: la tempiternitat.
Tal
vegada ens enfrontem a un altre “període axial” en aquest cas no
de la història tal com ho va descriure K. Jaspers, sinó de la vida
humana sobre la terra.
Cada
cop se senten més veus que pronostiquen un canvi radical de la
humanitat. No és solament Panikkar qui ho diu. Però, el nostre
autor ho fa des d'una perspectiva concreta que podem anomenar
espiritual -religiosa. Això vol dir que s'està gestant un canvi de
mentalitat profund semblant al que hi va haver al principi del
cristianisme. De fet la conversió de la qual ens parla Marc (Mc
1,15) té
el sentit de canvi de mentalitat. Si ho pensem bé, el fet de canviar
algunes coses en la forma d'expressar-nos tampoc és tan difícil
quan es té una convicció... Canviar de mentalitat, en canvi, sí
que demana anar a fons, i en una mesura tal que és com néixer
de nou
(Cf. Jo 3,1-12.).
I això no és gens fàcil. Això demana un gran esforç de
sinceritat interior, superant prejudicis i interessos emmascarats.
Vol dir quedar buit de tot allò que “ara” sosté la nostra
energia vital.
L'essència
de la secularitat és una experiència peculiar del temps com a
dimensió constitutiva de la realitat tempiterna.
Es
tracta de viure l'eternitat en el temps. La terra nova de la qual ens
parla l'Apocalipsi, no és una altra terra, sinó la transformació
de la mateixa terra, guardant intacte allò que li és substancial,
entenent com diu K. Jaspers: que les
coses del món no són el món...
Estan
en el món, però el món és més...
La serpent canvia la pell, deixa la pell però ella continua
vivint... allò material és caduc, però la vida és per sempre. La
vida mundana es transforma en celestial. Mentrestant la matèria
forma part de la nostra existència. No podem prescindir del cos
perquè no som àngels i com diu Pascal qui
vol fer l'àngel fa la bèstia.
Per
altra banda tenim
una tendència massa acusada a jutjar el món amb el paràmetres de
la nostra província particular. En parlar de secularitat no hem
d'oblidar que en la seva forma actual es tracta d'un fenomen
bàsicament occidental.
L'aspecte
cultural de la vida humana viscuda en un lloc determinat és una
expressió particular de la Vida, la qual es pot expressar de moltes
maneres diferents. La religió, sovint, ha confós la fe amb la seva
expressió (la creença) i aquesta expressió entesa dins d'una
cultura particular, amb la qual cosa ha absolutitzat les formes en
detriment del contingut essencial. Ha esdevingut una religió que viu
de la llei i no de la fe, contravenint i anul·lant el discurs
fonamental de sant Pau.
La
secularitat és un fenomen transcultural característic de la nostra
època... Podem parlar avui d'un món emergent, però hem d'afegir...
d'un món que es mata a si mateix, si no som capaços de neutralitzar
les tendències letals de la civilització encara dominant.
Aquí
és necessari un discerniment de gran qualitat intel·lectual i
espiritual. Dit amb altres paraules: si no gaudim d'un alt grau de
consciència ens serà impossible distingir allò que mata d'allò
que dóna vida. La paràbola anomenada del
blat i el jull
ens pot ajudar a ser prudents a l'hora d'actuar: Vols
que anem a arrencar el jull del teu camp de blat? diuen el mossos al
seu Senyor. Ell els respon: No ho feu pas, no fos cas que, arrencant
el jull, arrenquéssiu també el blat. Mt
13,24-30.
Malgrat
tot, hem d'actuar i ningú no es pot evadir de la seva
responsabilitat. La vida demana una decisió. No fer res és un
pecat.
Presentem
ara tres aspectes del tema: 1-Descripció d'allò que és la
secularitat. 2-Anàlisi de la secularitat sagrada. 3-Consideracions
sobre el repte que la secularitat representa per a les religions
tradicionals.
És
de vital importància no quedar-se amb el so de les paraules. Hem
d'empatitzar amb el sentit espiritual dels conceptes ubicant-los en
el seu propi context existencial. No entendrem bé un text si només
ens sorprèn per la seva novetat, però queda fora del nostre context
vital. Comprendrem un text si, dins de la novetat, és, al mateix
temps, confirmació del que sentim o pressentim nosaltres mateixos.
He
introduït l'expressió “secularitat” en el marc de la intuïció
“cosmoteàndrica” per expressar aquella visió de la realitat que
compren el diví, l'humà i el còsmic, com els tres elements
constitutius de la realitat sense subordinació alguna entre ells.
Però, aquí només tractem d'un sol aspecte d'aquesta concepció...
Tot depèn de si som capaços d'extraure la seva quintaessència.
Utilitzo la paraula realitat com el símbol més general i universal
de tot el que existeix...
Quan
el tema del qual es tracta és d'alguna manera un tema humà,
forçosament ha de produir alguna ressonància dins nostre a través
de la qual ens sentim identificats amb el que diem o sentim. Si no és
així tal vegada voldrà dir que vivim en la superfície del que és
humà. I hem de ser conscients llavors que en aquest nivell
superficial ens tractarem com a simples objectes i no com a subjectes
de la realitat. Contemplarem, però no viurem i, si no vivim, no
entendrem.
Hem
de distingir entre: secularització, secularisme i secularitat.
La
“secularització” és el procés històric pel qual les
institucions religioses han estat desposseïdes de les riqueses, del
poder i dels drets que havien acumulat al llarg dels segles. Les
arrels són polítiques i la causa principal una certa insatisfacció
respecte de la religió institucionalitzada a la que es despulla dels
seus privilegis.
Tots
nosaltres hem viscut d'alguna manera la realitat de la separació
entre l'Església i l'Estat. La història ens mostra com s'ha portat
a terme aquesta separació.
La
secularització parteix d'una visió dualista del regne “religiós”
o “sagrat”, ja que s'entén que no pertany al “saeculum” (al
món). Principalment la secularització és el procés històric pel
qual es torna al món les adquisicions i el poder de les institucions
religioses, soscavant o destruint la posició privilegiada que havien
adquirit...
Les
diverses posicions polítiques sobre el tema que presenciem en el
nostre temps demostren bé que no es té un concepte clar del tema...
i cadascú mostra la seva opinió, sovint mancada d'intel·ligència.
b)
El “secularisme” per altra banda, és una ideologia que afirma
que el món empíric és tot el que existeix, que la transcendència
en un sentit vertical és una mera il·lusió de la ment. El
secularisme defensa que tot és d'aquest món. El “saeculum” és
tot el que existeix realment.
Pels
qui pensen així, la religió no té cap sentit i, per ells, és allò
que s'ha de fer desaparèixer.
c)
La “secularitat” representa la convicció que el saeculum pertany
a l'esfera última de la realitat. El saeculum no és un estat
subordinat i/o transitori de l'ésser, insignificant enfront d'un
univers etern, diví i transcendent, però tampoc no és l'única
realitat.
La
secularitat no és ni dualista ni monista, sinó que implica una
visió “advaita” o no dualista del real, que insisteix en la
importància última de la dimensió secular de la realitat,
tradicionalment oblidada.
Per
tant, la vida secular és un aspecte de la vida i com a tal forma
part de la realitat eterna. Menystenir aquest aspecte secular és
menystenir la vida. La Unitat
última de la vida es destrueix quan no s'accepta la realitat de la
seva diversitat
manifestada en el temps. No
hi ha unitat sense diversitat. Recordem una vegada més el principi
de sant Francesc de Sales: La
unitat en la diversitat és l'ordre. I
l'ordre és
amb el que Déu ha fet tot el que ha fet. St.
Agustí.
Es
tracta aquí d'un ordre interior de tot el que és i que ha d'influir
en tot el que fem.
Mentre
que el secularisme absolutitza la realitat mundana, la secularitat
relativitza la realitat ultramundana o divina. Intenta mantenir un
equilibri entre ser i no-ser, eternitat i temps, món i Déu, emprant
la terminologia tradicional. Aquí
el nostre mestre usa el verb relativitza
en
el sentit de tenir relació amb...
Unes
paraules de K. Jaspers ens poden ajudar a copsar millor el pensament
de Panikkar: ...La
historicitat no són els successos que es produeixen en el temps,
sinó això: el fet que l'U incomprensible, que és etern, estigui en
el temps “transversalment” al temps, és a dir, ni existint
atemporalment com les idees platòniques ni essent immortal en el
temps, per exemple, en la fama, sinó existint en això històric més
enllà de l'històric.
L'energia
vital que dóna força i sentit a tot allò que fem ve del més
enllà, de la transcendència, de l'eternitat... i es manifesta en el
temps. Recordem que el món és obra de l'esperit: Al
començament Déu creà el cel i la terra... i l'Esperit de Déu
aletejava sobre les aigües. Gen
1,1-2.
Si la matèria, doncs, és obra de l'esperit, hem d'estimar la
matèria però amb la força que ens ve de l'esperit. Hem de mirar la
bellesa temporal amb ulls d'eternitat. Només així copsarem tot el
seu esplendor.
Segons
aquesta concepció, per exemple, mai no hi ha hagut un temps en el
qual Déu existís sol. Déu i el món són “contemporanis” . Déu
és un ésser relatiu, que està en relació amb el món. És Déu
del i per al món.
Tot
és sant i bo. El mal no està en les coses sinó en el cor de
l'home: de l'home esclavitzat per l'egoisme. Només la llibertat ens
pot fer semblants a Déu i. d'aquesta manera, viure la presència de
Déu en totes les coses. La Vida se'ns escapa, malgrat tot vivim
gràcies a la Vida.
El
món, diu
Jaspers, no
es pot comprendre des de si mateix; no es pot comprendre partint de
la matèria, ni de la vida ni de l'esperit. Hi ha una realitat
incognoscible que està més enllà de la possibilitat de conèixer i
que, per tant, no és copsada pel coneixement. El món és insondable
per al nostre coneixement. Malgrat
tot no podem viure plenament sense el món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada