1
– BRINS DE PARAULA
S'ha
dit: Al
principi hi havia la Paraula, o,
segons una altra traducció: Al
principi existia el qui és la Paraula.
Jo. 1,1.
Comencem
l'escrit amb aquest text perquè volem fer algunes reflexions sobre
la Paraula. Ho fem perquè creiem que, a la Paraula, no se li dóna
la importància que es mereix i perquè la nostra actitud enfront de
la Paraula o de les paraules (aquí en minúscula), no sempre és la
correcta. Sovint confonem les paraules amb la interpretació que fem
d'elles, començant per les diferents interpretacions que fan “els
entesos” de les paraules originals dels textos més significatius
de la història humana, com la Bíblia o els clàssics antics i
moderns.
Intentem
posar de relleu que sovint no tenim prou en compte els diversos
significats de les paraules d'acord amb el context en el qual estan
escrites o dites... i que, en part, degut a això, nosaltres, que
volem ser persones lliures, ens hem fet i ens fem esclaus de les
paraules, ja que posem la nostra força
vital
o el nostre dinamisme,
és a dir, la nostra voluntat
entesa en el sentit més pregon,
al servei d'allò que és relatiu (entenent aquí per relatiu allò
que és en relació a..) i ho fem com si fos l'absolut. És a dir,
absolutitzem les formes
en perjudici del que és essencial
i, per tant,
som esclaus de les formes, en part, repetim, perquè som esclaus de
les paraules, pel mal us que fem d'elles, conscientment o
inconscientment.
En
la praxi, això últim que hem expressat vol dir que, d'acord amb el
significat que donem a les paraules serà el nostre estil
de
vida
i la nostra personalitat. I d'acord amb el nostre “estil”:
la nostra manera de ser i d'actuar,
demostrarem si som lliures i responsables davant la vida o al
contrari, si som fanàtics i submisos a unes normes (lleis)
establertes pels poders de torn...
Sovint
depenem de tradicions interpretades rutinàriament i, en
conseqüència, fora de lloc en el temps i en l'espai, etc. En les
interpretacions que fem dels textos representatius de les diferents
institucions -degut en part a una educació inadequada- hem deixat la
nostra responsabilitat als altres. I això és un greuge a la
voluntat de Déu. La llibertat i la responsabilitat personals són
uns valors irrenunciables, tant si es pertany a una institució
religiosa o política com si no.
Segons
Jaspers el fanatisme o sectarisme que es produeix quan absolutitzem
l'autoritat de les institucions humanes, tant pot provenir de les
religions com de les ciències. Escoltem al filòsof: Uns,
els teòlegs, diuen: o Revelació o nihilisme; els altres, els
científics diuen: o ciència o il·lusió.
I continua dient Jaspers: Aquestes
maneres de fer i de parlar són mitjans que angoixen les ànimes i
les priven de la seva auto -responsabilitat que Déu els donà en
fer-les submises a unes opinions d'homes, amb la qual cosa dissolen
les possibilitats humanes... de
llibertat...
i, en
conseqüència,
cessa, i es deixa perdre, el vertader ésser humà.
Escoltem
també a Waldo Emerson. Aquest filòsof diu: ...
les generacions precedents contemplaven Déu i la naturalesa cara a
cara; nosaltres veiem a través dels ulls dels qui ens han precedit.
Però ¿per què no podem fruir també nosaltres d'una relació
original amb l'univers? ¿Per què no podem tenir una poesia i una
filosofia fruit de la nostra pròpia intuïció i no rebuda per
tradició, una religió revelada a nosaltres i no la història d'allò
que els fou revelat a ells? Protegits durant un temps en el si de la
naturalesa, el flux de vida de la qual entra a devessalls en
nosaltres i corre al nostre voltant, invitant-nos, per les capacitats
que ens transmet, a una acció proporcionada a ella, ¿per què
cercar a les palpentes entre els ossos secs del passat, o fer de la
generació viva una comitiva disfressada amb descolorides
vestimentes? El sol brilla també avui. Hi ha més llana i més lli
en els nostres camps. Hi ha terres noves, homes nous, pensaments
nous. Demanem i desitgem les nostres pròpies obres, les nostres
pròpies lleis, el nostre propi culte.
No
es tracta de menystenir el passat ni d'oblidar tot allò del qual som
hereus... però sí que es tracta de veure la vida en les seves
manifestacions amb els nostres ulls, tal com es manifesta en el
present i també tal com es va manifestar en el passat.
I
veure les coses amb els nostre ulls no vol dir que no hàgim
d'aprendre res dels altres, al contrari: el fet d'escoltar el que ens
poden dir els altres, tant
si són socis com si són adversaris,
és una actitud que mai ens ha de faltar. Però sempre hem de
finalitzar mirant les coses amb els nostres propis ulls. La qual cosa
vol dir veure-les amb llibertat i responsabilitat personals. Algú
pot adherir-se a l'opinió d'un altre, mai però s'ha de sotmetre a
allò que diu l'altre, per més important que sigui l'altre,
anul·lant la pròpia responsabilitat.
Déu
ha parlat i segueix parlant a cada u dels creients. No hi ha ningú a
qui Déu no hagi dipositat en el fons del seu cor la seva Paraula...
No parlem de fets ni de visions dites extraordinàries... parlem del
que és natural i “ordinari” en la vida del creient i que es
manifesta d'una forma “ordinària” i natural, però sempre com a
fruit de la puresa de cor del creient. (Puresa de cor que és sinònim
d'autenticitat, de fidelitat a si mateix, de superació de
l'autoengany, de senzillesa...) Si no hi han aquestes disposicions,
“la Paraula” resta amagada per sempre en el fons del cor i no
arriba a ser consciència del creient.
Som
participants
de la naturalesa divina,
segons sant Pere, 2P
1,4.
Però això arriba a fer-se realitat en la llibertat i
responsabilitat del creient. D'acord amb la intuïció trinitària de
R. Panikkar l'home no perd la seva autonomia quan creu en Déu...
Tots
volem d'una manera més o menys conscient que es realitzi en
nosaltres i no solament en el món que ens envolta, el misteri de la
creació expressat pel Gènesi en les paraules: que
hi hagi llum, i la llum fou. Ge.1,3.
Aquesta
llum, Déu l'ha dipositat en el cor de cada creient. Escoltem el que
ens diu el Llibre: La
paraula és molt a prop teu; la tens als llavis, la tens al cor,
perquè puguis complir-la.
Deut
30,14.
I també: Posaré
la meva llei en el seu interior, l'escriuré en el seu cor.
Jer
31,33.
Allò
que en diem Magisteri eclesiàstic, o que en diem Revelació, és una
derivació.
Procedeix de la fe dels creients.
És la fe dels (antics) creients feta doctrina per les institucions
de torn per poder gaudir d'una memòria col·lectiva que ajudi la
nostra pobresa espiritual: Benaurats
els pobres en l'esperit...
Mt
5,3.
Ara bé, la fe dels creients d'avui continua essent part important i
necessària de la “revelació”, encara que aquesta no tingui un
“lloc oficial” en la Institució.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada