2
– BRINS DE PARAULA
La
paraula és llum. És la llum de la vida. Així ho diu Joan: ...
de tot allò que existeix, la Paraula n'era la vida i la vida era la
llum dels homes. Jo
1,3-4.
El
mateix Jesús que va dir: Jo sóc la llum del món Jo
8,12,
va dir també als seus deixebles: vosaltres sou la llum del món. Mt
5,14.
I en un altre text el veiem reafirmar aquesta
igualtat de tots els homes amb ell,
quan va dir: qui
creu en mi, també farà les obres que jo faig, i encara en farà de
més grans. Jo
14,12.
Més
encara, aquesta llum, Déu l'ha confiada als qui el món té per
ignorants. Un text de l'evangeli de Joan, l'anomenat “cec de
naixement” ens fa veure clarament que aquell indigent ignorant
(invident), és l'únic que va descobrir l'obra de Déu en el món a
través d'aquell home anomenat Jesús... En canvi els lletrats i
teòlegs oficials de torn no solament no el van descobrir, sinó que
van expulsar aquell indigent de la Sinagoga i a Jesús el van
perseguir a mort. Jo
9.
I
escoltem també el que diu Pau a la carta als corintis... Déu
ha escollit els qui el món té per ignorants; per confondre els
forts, ha escollit els qui són febles als ulls del món. Déu ha
escollit gent que no compta, els qui el món menysprea; ha escollit
els qui no són res per anul·lar els qui són alguna cosa. 1C
27-28.
Déu
segueix dipositant la seva llum en el cor de cada creient. Cada
creient, en la mesura de la seva llibertat i responsabilitat, -en la
mesura de la seva puresa de cor, si ho expressem en termes
evangèlics-. fa possible que la llum de la vida segueixi il·luminant
la terra
dels homes.
Aquest
és el lloc d'on brolla la llum. Les Institucions la guarden, la
protegeixen, la proclamen... Però, la vida sempre brolla de dins, és
a dir, del cor del creient.
Hi
veiem la mateixa ensenyança quan la vida és comparada amb l'aigua
viva. Diu
Jesús: De
l'interior
del creient
brollaran rius d'aigua viva. Jo
7,38.
Perquè
és
de l'interior
del cor d'on surten
les bones intencions i els bons pensaments
(Cf,
Mt 15,19)
que, un cop a fora, guien i fan possible la convivència humana, i
les institucions en fan regla de conducta per a tots aquells que
vulguin participar en la recerca de la veritat.
Completem-ho
així: Allò que proposa la Institució com a “norma de fe”, no
ha baixat dels núvols, sinó que ha sortit del cor dels creients. I
encara avui, segueixen havent-hi creients que escolten
la paraula de Déu i la guarden. Són
ells els qui fan possible la “comunitat de fe viva”, dins o fora
de les institucions oficials. Escoltem el que diu el salmista: El
Senyor des del lloc on ell resideix... ha modelat un per un tots els
cors.
El
que cal és mantenir encesa la flama de la veritat. Ara ens toca a
nosaltres, com abans va tocar als nostres pares en la fe. La llum de
la fe no es guarda en un reliquiari, no
es posa sota un atuell
de
mesurar
Mt
5,15.
No podem fixar la Veritat d'acord amb les nostres mides... Hi ha
d'haver un espai de respecte i de llibertat enfront de la Veritat, la
realitat de la qual se'ns escapa. Jesús no va donar una resposta a
Pilat quan aquell li va preguntar què
és la veritat.
Ni li va donar resposta ni l'hi podia donar. Això
només ho sap el Pare del cel. Cf.
Ac 1,7; Mt 24,36.
La
llum de la qual ens parla Jesús ha de ser una flama encesa i viva
que il·lumina a través de la vida de cada creient. És fàcil
criticar les institucions i a vegades serà necessari fer una crítica
positiva, però la
veritable crítica ha de començar per un mateix,
diu Panikkar.
¿Per
què esperem que el Papa o el Bisbe diguin o facin tal cosa o tal
altra per canviar les formes de celebrar la fe? Per formar “comunitat
de fe” no es necessita cap permís. No cal sempre
sentir-se identificat amb unes normes establertes.
Pertànyer
a una Institució és un mitjà, no un fi. És un mitjà que no es
pot menystenir, que s'ha de respectar i s'ha d'estimar, però, mai
ser-ne un esclau. La Institució no és una necessitat sine
qua non.
De semblant manera que no ho és el fet de pertànyer a un partit
polític. El cristià, sol o en comunitat, pot celebrar la fe amb la
mateixa profunditat que ho fa la institució. Cal, però, que no faci
servir unes formes externes reservades per la institució per als
seus actes oficials. Cal respectar les normes! És una qüestió
elemental de convivència humana. Però, hem de tenir clar que les
formes externes no són les que decideixen la presència del Crist
ressuscitat enmig de la comunitat. Això seria idolatria.
Avui
es parla d'espiritualitats sense religió... de gent que és molt
espiritual, però que no forma part de cap de les grans religions
establertes... Per què no podem parlar també de comunitats de fe
que -en la praxi, pertanyin o no a una institució religiosa- visquin
la fe, al marge, no en contra, de les normes oficials establertes?
Allò que salva és la fe, no el fet de pertànyer a una institució
religiosa. La
teva fe t'ha salvat, deia
Jesús. Convertir la Institució religiosa en condició absoluta de
salvació no és fe, és fanatisme. Hem dit altres vegades que una
cosa és la institució i una altra la comunitat de fe. La comunitat
de fe és creadora, és la que inicia el camí de la fe. La
Institució guarda, protegeix i estimula la fe de la comunitat. Això
es veu clar a l'albada de cada un dels Ordes religiosos. És la
Institució la que, després d'un temps d'experiència viscuda
plenament pel grup o la comunitat de fe, accepta i protegeix amb les
seves lleis, aquell grup que pel seu compte va decidir viure a fons i
sense engany la fe i la religió. Exemples clars els tenim, per
exemple, en sant Francesc d'Assís i el seu grup de seguidors i en
sant Bru i els seus companys d'experiència en el desert. Aquest ha
estat l'ordre normal durant els 20 segles del fet cristià. En el seu
temps el sociòleg Francesco Alberoni va escollir el món o
l'estament religiós viscut en els seus inicis, com a exemple del que
ha de ser la veritable amistat i comunió entre els homes.
Quan
no hi ha coherència entre la teoria i la praxi, entre la doctrina i
el sentit comú, entre el ritu i la vida, entre el concepte i el
símbol... llavors la teoria, el concepte, la doctrina, el ritu...
esdevenen ciència
que infla
i ritual que fanatitza.
Cf. 1C 8,1.
No
canviem l'ordre de les coses, si no volem enganyar-nos, si no volem
perdre-ho tot. Posem ordre interior en les nostres actuacions. Pensem
en les paraules d' Agustí: L'ordre
és allò amb el qual Déu ha fet tot el que ha fet.
Segurament
que ens falta maduresa personal per interpretar correctament i dur a
terme aquestes paraules. Tenia raó Kant quan deia que tot
consisteix en estar madur. Sense
maduresa humana i espiritual no serem capaços de portar a terme una
veritable renovació de la religió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada