4
– BRINS DE PARAULA
HUMANS
Humans
tanmateix,
va emfasitzar el P. Llimona Sí, humans i fins el final, però, per
això mateix, divins i terrenals alhora. Aquesta és la realitat que
Panikkar va voler posar de relleu i que va anomenar: Trinitat
cosmoteàndrica. Aquesta Trinitat al mateix temps que és un
misteri insondable
d'acord amb la tradició, és també l'experiència
humana primordial.
Nosaltres,
aquí, voldríem posar l'accent en l'experiència
humana primordial.
Voldríem
posar l'atenció en el següent: El dogma de la Trinitat que forma
part central de la nostra religió ha passat de ser un concepte
doctrinal de poca o cap utilitat practica en la vida dels creients, a
ser el punt de referència fonamental a l'hora d'esbrinar a fons i en
tota la seva amplitud aquella Realitat que dóna sentit a la nostra
vida humana.
Panikkar
entén que la Trinitat, abans de ser doctrina
revelada, és
experiència
viscuda. I
nosaltres afegim que, pel fet de ser “experiència viscuda” ha
estat després “doctrina revelada”. Això fa plausible i lògic
que, segons el mateix pensador, la creença en la Trinitat no
sigui exclusiva d'una sola religió, la cristiana, sinó que és una
de les visions més profundes, més universals que l'Home pugui tenir
de si mateix i de Déu, de la Creació i del Creador. Aquest
pensament el repeteix més d'una vegada. Escoltem, doncs, una altra
de les seves versions:
Un
dels més grans desafiaments que haurà d'assumir la teologia del
tercer mil·lenni és el d'aprofundir més seriosament en el misteri
de la Trinitat. ¿Què ha significat la Trinitat fins ara en la vida
espiritual de la majoria dels cristians? Amb prou feines se sap el
que significa i, en conseqüència, no se li troba una aplicació a
la vida personal. I, malgrat tot, la visió trinitària de la
realitat és una constant de la humanitat que, implícitament o
explícitament, es troba pràcticament en totes les cultures. Ha
estat una certa concepció elitista i autosuficient de la Trinitat
cristiana la que ha imposat la idea del monopoli cristià sobre la
Trinitat i ha acabat reduint-la a un malabarisme intel·lectual... La
Realitat mateixa és trinitària.
Així
doncs, la intuïció de Panikkar sobre la Trinitat no es limita a la
Trinitat
immanent,
sinó que implica també la que anomena Trinitat
econòmica (1)
o radical.
Amb altres paraules: Quan Panikkar parla de la Trinitat, no parla
solament de Pare, Fill i Esperit Sant, sinó que parla també de Déu,
Home i Cosmos, i que anomena Trinitat
cosmoteàndrica.
Així
ho comenta el mateix autor: La
intuïció cosmoteàndrica no s'acontenta amb detectar la “petjada”
de la Trinitat en la “creació” i la “imatge” en l'home, sinó
que considera que la Realitat en la seva totalitat és la Trinitat
completa, que consta d'una dimensió divina, una altra d'humana i una
altra de còsmica.
(1)
- (La paraula economia en el món eclesiàstic no fa referència al
diner, sinó al pla de salvació portat a terme per Déu; a l'acció
de Déu envers la humanitat).
Però,
deixem ara l'aspecte trinitari de la Realitat i posem atenció en
l'Home, ja que som humans i és des de la nostra humanitat que diem,
pensem i volem conèixer les coses que ens envolten i tenen una
incidència propera o llunyana en les nostres vides.
Es
pot estudiar l'home com a “objecte d'observació”. Això ho fa la
ciència: la biologia, la psicologia... per exemple. I n'obté uns
coneixements particulars molt importants sens dubte.
Però,
en un nivell més alt de consciència o de coneixement que neix de
l'experiència personal i no tant de l'estudi; més de la fe que del
raonament, l'home és converteix en un misteri. Però, un misteri que
ens toca molt de prop. Grans pensadors han intuït aquesta dimensió
profunda de l'home. L'home
supera infinitament l'home, va
dir Pascal.
I,
amb el seu llenguatge peculiar, Jaspers també ens diu: En
realitat, l'home té accés a si mateix d'una doble manera: com a
objecte de recerca i com a “existència” d'una llibertat
inaccessible a tota recerca. En un cas parlem de l'home com a
objecte, en l'altre cas, d'allò no objectiu que és l'home i que ell
interioritza quan esdevé veritablement conscient de si mateix. Allò
que és l'home no ho podem exhaurir en un saber sobre ell, sinó
només experimentar en l'origen del nostre pensar i obrar. L'home és,
per principi, més que allò que ell pot saber de si mateix. L'home
que nosaltres som sembla ser quelcom natural i evident, i és allò
més enigmàtic.
Seguim
escoltant Jaspers:
El fet de saber coses sobre l'home és certament d'enorme importància
per a nosaltres que som homes... Aristòtil va arribar a dir que
l'home és la mesura de totes les coses.
La
pregunta és si l'home pot ser concebut, en general, de manera
exhaustiva per allò que d'ell se sap. O bé si, per damunt d'això,
ell és quelcom més, a saber, una llibertat que se sostreu a tot
coneixement objectiu, però que, no obstant això, li és present com
a indefugible possibilitat.
I
segueix més endavant: Si
estem segurs de la nostra llibertat, de seguida es dóna un segon pas
vers la nostra autocomprensió: l'home és l'ésser referit a Déu.
Què vol dir això? Vol dir que no ens hem creat nosaltres
mateixos...
Panikkar
és un altre pensador que ens parla de les profunditats de l'home i
de la seva realitat indefugible:
Malgrat que estem balbucejant sobre l'últim misteri de la Realitat,
som homes que, com ja va formular Protàgoras, no podem escapar-nos
de la dimensió humana, companya fidel o infidel de tota aventura,
per mística que sigui. Sant Agustí intueix el misteri de l'home
d'una manera semblant quan diu: Anem on anem, vulguem ascendir o ens
vingui de gust escudar-nos, allí no solament hi ha Déu, sinó també
nosaltres mateixos.
I
Panikkar acaba aquesta reflexió dient: Ja
no volem per més temps ser només fills d'Eva, de Manu, d'Israel o
d'Ismael, volem ser Fills de l'Home. Recordem
que aquest és el títol que Jesús es donava a si mateix: El
Fill de l'Home. Només
des de l'Home podem submergir-nos en les profunditats de la vida.
Les
paraules d'un altre gran pensador: C.G.Jung poden complementar molt
bé aquestes reflexions:...
Les universitats han deixat d'actuar com a fonts de llum. La gent
està saciada de l'especialització científica i de
l'intel·lectualisme racionalista. Vol oir paraules sobre una veritat
que no estrenyi sinó que amplii, que no enfosqueixi sinó que
il·lumini, que no rellisqui sobre un com l'aigua sinó que penetri
commovedora fins la medul·la dels ossos... Ens volem trobar en la
terra dels homes que comença més enllà dels límits acadèmics...
La gent del món, va
dir
Gu De,
va
perdre les arrels i va agafar les copes...
És
veritat: ens quedem en les formes i hem deixat el contingut
essencial. Anem saltironant per les branques com els ocellets i
desconeixem les arrels que donen vida i forma a les branques... I,
d'aquesta manera, no sabem si les branques (les formes) provenen de
“l'arbre de la vida” o de l'arbre que hem creat nosaltres amb les
nostres cabòries i especulacions.
Continuem
amb Jung: Diu
Pau: “Perquè ara no visc, sinó que Crist viu en mi”. El símbol
“Crist” és, com “Fill de l'Home”, una anàloga experiència
psíquica d'una essència espiritual superior en figura humana, que
neix invisiblement en l'individu. Tot allò que anem vivint ara, és
una etapa en el procés de desenvolupament d'una més alta
consciència humana que es troba en camí vers metes desconegudes...
Acabem
amb paraules de Panikkar: Definim
l'espiritualitat com una manera determinada d'enfrontar-se a la
condició humana... podríem dir que consisteix en l'actitud bàsica
de l'home respecte a la seva fi última.
En
el fons, allò que se'ns demana és una actitud. I aquesta actitud no
és la d'obeir en el sentit vulgar de la paraula, sinó que és una
actitud de responsabilitat. Responsabilitat en el sentit de respondre
lliurement.
Nietzsche resumeix molt bé en què consisteix la tal actitud dient:
Lliures
en l'absoluta necessitat més amorosa.
La fe i la nostra vida és una resposta en la llibertat.
És
aquesta dimensió desconeguda de l'home la que intentem esbrinar una
mica...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada