5
– BRINS DE PARAULA
CONEIXEMENT
I LLIBERTAT
El
coneixement de l'home és una meta mai no aconseguida. Però, no per
això hem de desistir: La
tasca de l'home aquí a la terra és “el coneixement de si mateix”.
Jung.
És
la llegenda i el lema del Temple de Delfos que restarà vigent per
sempre.
Si
ens referim al coneixement del cos, el qual és fruit de l'estudi
científic, veiem que hem avançat molt, tot i que sempre queden
coses per saber. En canvi, del coneixement espiritual o sapiencial,
el
qual és fruit de la virtut,
no podem dir el mateix. En aquest camp, sempre esdevé el fet de
començar de nou, perquè cada ser humà és una novetat, no és una
còpia de ningú. Només es deu a la seva llibertat i a la seva
responsabilitat, és a dir, a la seva unió amb la transcendència.
Escoltem
algunes paraules de Jaspers: El
pensament filosòfic no té, com les ciències, el caràcter d'un
procés progressiu. Certament que hem avançat respecte d'Hipòcrates,
el metge grec. Amb prou feines, però, podem dir que hàgim avançat
respecte de Plató... en el filosofar pròpiament dit, amb prou
feines si hem arribat a la seva alçada. Jaspers
Jaspers
cita Plató, però quelcom semblant podríem dir de qualsevol
personatge bíblic. En efecte, ¿Podem dir que hem superat en virtut
o en coneixement sapiencial a Isaïes, a Pau, a Joan o al mateix
Jesús? Encara estem lluny d'assolir el grau de virtut, és a dir, de
justícia, de veritat i de bondat
que ens demanen. I, si no tenim prou bondat vol dir que no tenim prou
coneixement del que aquesta paraula significa. En realitat no sabem
quina cosa és la bondat o el bé. En tenim un pressentiment i un
esbós de coneixement, però, ens falta molt encara per saber de què
es tracta...
Malgrat
tot, el
desig
de créixer en coneixement i amor mai no s'extingeix. La Bíblia en
dóna testimoni: Com
la cérvola es deleix per les fonts d'aigua, també em deleixo jo per
tu, Déu meu. Salm
42,2.
Tu ets el meu Déu, Senyor; a l'alba et cerco. Tot jo tinc set de tu,
per tu es desviu el meu cor... Salm
63
I el mateix Jesús es va fer ressò d'aquest anhel quan va dir: Si
algú té set, que vingui a mi, que begui. Perquè diu l'Escriptura:
Del seu interior brollaran rius d'aigua viva. Jo
7,37-38.
No
tenir aquest desig és ser home mort.
Panikkar
també diu: Hi
ha en l'home un desig de plenitud i de vida, de felicitat i
d'infinitud, de veritat i de bellesa que va més enllà de les
contingències religioses i culturals.
I
continua dient parlant d'ell mateix: Se
m'ha preguntat per què he escrit aquest llibre: “La plenitud de
l'home” amb tant d'interès. Abans de tot, he de dir que per
profunditzar en la fe que m'ha estat donada, sotmetent les meves
intuïcions a l'examen crític de l'intel·lecte i de la saviesa de
la tradició... i per desembocar en aquesta corrent vital que flueix
per les artèries profundes del cos místic de la realitat. La
primera tasca de tota criatura és la de completar, portar a la seva
perfecció, la icona del real que tots nosaltres som.
Per
entendre bé l'expressió: icona
del
real,
pensem que Panikkar considera “la Realitat” com l'últim o el més
profund dels conceptes.
Aquestes
consideracions, diu Panikkar són
una reflexió sobre la condició humana en la seva dimensió més
pregona i menys condicionada per les vicissituds històriques.
L'anhel
de saber forma part de la naturalesa humana. L'oració bàsica de tot
creient sempre hauria de ser la que va fer el cec que estava
vora el camí:
Senyor,
feu que hi vegi. Lc
18,41.
Sentir
la necessitat de saber, de saber més del que ara sabem, forma part
de la salud espiritual.
També
Kant ens diu: Filosofar
constitueix la tasca pròpia i específica de l'home.
Filosofar,
pensar, meditar, tres paraules que poden ser sinònims. Tenir en
compte això, ens pot ajudar a entendre el sentit de la paraula
segons el context des del qual algú ens parla.
Si
no pensem, no ens deslliurarem de l'imperi de les pròpies
necessitats: Filosofar
és com un desvetllament de la subjecció a les necessitats vitals.
Jaspers
Per
això necessitem, si volem viure en plenitud, de dos elements bàsics:
el pensament i la llibertat. Les dues coses es complementen i
necessiten. La
majoria de les religions coneix el concepte de “la saviesa com a
seu de la llibertat”. Panikkar.
I,
l'Evangeli de Joan posa en boca de Jesús:
La veritat us farà lliures. Jo
8,32.
Per
la seva banda Marià Corbí ens diu: La
humilitat és l'espill de coneixement místic. El coneixement s'obté
proporcionalment a la humilitat... On hi ha coneixement, allà hi ha
llibertat sense límits,
el complert alliberament. On hi ha l'esperit de Déu, allà hi ha la
llibertat.
La
llibertat és l'element indispensable de l'home
nou, l'esperit
del qual és
esperit de llibertat.
Altres
textos ens diuen: Revestiu-vos
de l'home nou, creat a imatge de Déu en la justícia i la santedat
de la veritat. Renovelleu-vos en la mentalitat del vostre enteniment
i... renovau-vos per una transformació espiritual del vostre
enteniment... On hi ha l'Esperit del Senyor hi ha la llibertat. Ef
4,24.
2C
3,17.
La
realitat espiritual que Pau anomena Home
Nou i
que Jesús assenyala com
el nou naixement o naixement de dalt, Jaspers
l'anomena existència,
entesa
com
a
possibilitat des de la llibertat. De
fet, alguns teòlegs interpreten el text del Gènesi referent al
pecat original com el naixement de la llibertat.
Si
no hi ha llibertat no hi ha home nou. I la llibertat només és
possible des de la responsabilitat. És una resposta. No neix d'un
mateix sinó que es rep, en la fe, i es fa realitat per l'acceptació
del do rebut com a possibilitat... Aquesta fe és la clau de la
salvació.
Escoltem
Jaspers: No
ens hem creat nosaltres mateixos... nosaltres,a diferència dels
animals, existim en la nostra llibertat, on nosaltres decidim per
mitjà de nosaltres mateixos i no estem subjectes de manera
automàtica a una llei natural; no a causa de nosaltres mateixos,
sinó que som regalats a nosaltres mateixos en la nostra llibertat.
No podem saber, si no estimem, allò que hem de fer, ni forçar la
nostra llibertat... A l'alçada de la llibertat, en la qual ens
apareix necessari el nostre actuar -no per coerció exterior
d'esdeveniments inevitables segons les lleis de la naturalesa, sinó
com a consentiment interior de res més que un voler-, aleshores som
conscientment donats com a nosaltres mateixos en la nostra llibertat
per la transcendència. Com més l'home és veritablement lliure, més
cert és Déu per a ell. Allà on jo sóc veritablement lliure, estic
segur que jo no existeixo per mi mateix.
I
També: Déu
parla, no per mitjà d'ordres i revelacions d'altres homes, sinó en
el mateix ésser de l'home per mitjà de la seva llibertat; no des de
fora, sinó des de dintre.
Ser
home és llibertat i referència a Déu... Si estem segurs de la
nostra llibertat, de seguida es dóna un segon pas vers la nostra
autocomprensió: l'home és l'ésser referit a Déu.
I
continua dient el mateix Jaspers: La
llibertat de l'home demana tanmateix un guiatge... Aquesta és la
gran pregunta de l'ésser de l'home: d'on li prové, a l'home, el seu
guiatge. Ja que és cert que la seva vida no transcorre com la dels
animals en el seguit de les generacions, només en repeticions
idèntiques segons les lleis naturals, sinó que la llibertat de
l'home li obre al mateix temps, amb la inseguretat del seu ésser,
les oportunitats d'esdevenir encara allò que ell veritablement pot
ser. És donat a l'home manejar amb la seva existència, des de la
llibertat, en certa manera com amb un material.
Per
això, únicament ell té història, és a dir, que ell viu des de la
tradició en comptes de viure només des de la seva herència
biològica. L'existència de l'home no transcorre només com un
esdeveniment natural. La seva llibertat, tanmateix, demana un
guiatge.
Suggerim,
per acabar aquest escrit, que les paraules d'aquests autors s'han de
llegir diverses vegades i s'han de mastegar.
Si
no és així, ens quedarem com abans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada