6
– BRINS DE PARAULA
LA
INTENCIÓ I LA DECISIÓ
Recordem
que, en aquestes reflexions, ens interessa més allò que és l'home
que no pas allò que fa l'home... El Mestre Eckhart ens diu: La
gent mai no hauria de pensar tant en allò que ha de fer; hauria de
meditar més aviat sobre allò que són. Doncs bé, si la gent i les
seves maneres fossin bons, les seves obres podrien resplendir molt.
Si tu ets just, també les teves obres són justes.
Segueix
dient: Que
no es pretengui fonamentar la santedat en l'actuar; la santedat s'ha
de fonamentar en l'ésser, perquè les obres no ens santifiquen a
nosaltres sinó que nosaltres hem de santificar les obres. Per santes
que siguin les obres, no ens santifiquen en absolut com a obres, sinó
perquè som sants i posseïm l'ésser...
I
continua: Aquells
que no tenen gran l'ésser qualsevol obra que facin, no donarà
resultat. Has de saber pel que hem dit que un ha de posar tot el seu
interès en ser bo i no tant en allò que fa o en l'índole o
caràcter de les seves obres, sinó en com és el fonament de les
seves obres.
Com a anècdota direm que
el famós psicòleg Erich Fromm es va inspirar en el Mestre Eckhart
per escriure el seu conegut llibre: Ser o Tener.
Aquesta
doctrina del Mestre Eckhart coincideix amb la de Pau quan diu: Si
repartís tots els meus béns als pobres... però no estimés, de res
no em serviria. 1C
13,3.
Per
això, antigament els mestres de la vida espiritual donaven molta
importància a “la puresa d'intenció” i la recomanaven com
l'acte primer que s'havia de fer, en llevar-se, al començar el dia.
I és que si la intenció no és correcta les obres que fem tampoc no
ho seran, fins i tot deixaran de ser allò que aparenten.
La
intenció
és un dels valors nuclears de l'existència humana. Som
éssers intencionals. Jaspers.
Podríem
destacar, a més de la intenció, els següents valors fonamentals:
La reflexió, l'acceptació, la fe, la intenció, la decisió,
l'actitud i l'acte. I tot això com a fruit de la llibertat que neix
com a resposta (responsable) de l'energia vital que hem rebut. Som
éssers donats. R.
Guardini.
Una
energia amagada en
l'interior del més íntim de nosaltres mateixos, Bergson
– Agustí.
però
sempre a punt d'esdevenir conscient i efectiva, a mesura de la nostra
fidelitat a l'ésser rebut.
Hem
anomenat la reflexió.
Aquí l'entenem com l'acte de prendre consciència de la vida,
d'aquella
vida amagada amb Crist en Déu. Col
3,3.
i que, en la maduresa, es converteix en intuïció.
Aquella intuïció que denota una connivència amb la realitat i que
fa possible la decisió.
Escoltem
unes paraules de Jaspers referents a la decisió i a la reflexió: La
decisió existeix només per la il·luminació que sorgeix de la
reflexió. I
parlant del saber
fonamental diu:
La
resposta al
misteri
de la vida...
no
ens és donada a través d'un coneixement, sinó que, per molt
estrany que resulti, prové d'una decisió.
Aquesta decisió és la fe... La fe és la llum que ens posa en
contacte amb la Realitat. Aquests dos textos de Jaspers no es
contradiuen, ja que parla de dos nivells de coneixement. La fe és
també coneixement, però un coneixement que no neix d'un impuls cec,
sinó d'una presa de consciència: una reflexió, la qual dóna peu a
una nova llum. La llum pròpia del nou
ésser. P.
Tillich.
I aquesta nova llum és la que prové de la decisió: del cor net. No
és, per tant, fruit de l'especulació racional. Quan el creient
accepta de cor la Realitat, aquesta li obre els seus secrets.
Així
doncs, la decisió és l'acte en el qual es manifesta l'energia vital
i que esdevé fe i llum en aquell que opta per creure.
I
la intenció és, en aquest context, sinònim de desig. Diu Teilhart
de Chardin que així com no podem estar un moment sense respirar, de
semblant manera no estem un moment sense desitjar quelcom,
conscientment o inconscient. Sempre que ens disposem a fer quelcom
estem empesos per un desig, una intenció.
La
intenció és com allò que qualifica els nostres actes i, al mateix
temps, ens fa ser allò que en realitat som: Si
estimes terra ets terra, si estimes Déu.. ets déu..
Agustí.
No
està de més, recordar que Jesús va dedicar una part del seu sermó
de la muntanya a parlar del judici: No
judiqueu, i no sereu judicats. Perquè tal com judiqueu sereu
judicats, i tal com mesureu sereu mesurats. Mt
7,1-2.
Per
tant, hem de tenir molta cura a no fer un judici sobre les intencions
dels altres.
Fàcilment
interpretem la intenció amb què l'altre o els altres diuen o fan
alguna cosa, sobretot quan d'una manera especial ens ateny
personalment. La manera com tenim d'interpretar les paraules i les
accions dels altres és com la marca de fàbrica que ens identifica
N'hi
ha que, de primer moviment, interpreten negativament les intencions
de l'altre o dels altres. Altres, al contrari, tendeixen a jutjar-les
positivament. En tot cas, no jutjar-les sembla l'actitud més
adequada.
M'ha
semblat veure, en els transcurs dels llargs anys de la meva vida i en
els llocs molt diversos on he viscut, que del fet d'interpretar
negativament o positivament les intencions dels altres depèn, en
molta part, el benestar o el malestar personal. Fins i tot el
trencament d'amistats i formes de vida, poden ser causats per la
interpretació que fem de les paraules o dels fets de l'altre. Hem de
pensar que la vida de cada ésser humà és un misteri.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada