12
– BRINS DE PARAULA
Textos
i comentaris
La
situació del món no té a veure solament amb la justícia i la
bondat, sinó amb la veritat i la bellesa. Hem
de superar, però, la
degradació de la bellesa a mer esteticisme...
La bellesa no es pot limitar a les formes externes. Les formes
internes de l'ésser deriven del món de la virtut. La bellesa
essencial és la que produeix aquella
pau tan immensa com les aigües que cobreixen la conca dels mars. Cf.
Is
11,9.
Aquí, a Occident, hem parlat
més de l'Amor i menys de la Veritat, en part perquè el terme
veritat en general ens porta a pensar en conceptes intel·lectuals. I
la veritat espiritual, pròpia del context en el qual estem parlant,
és aquella virtut que és fruit d'empatia amb la realitat, és
fidelitat a la Vida.
La
fidelitat
és un dels tres elements propis de la
naturalesa del Medi Diví, segons
Teilhard de Chardin. Els altres dos són la
puresa i la fe.
Escoltem les seves paraules: Perquè
amb cor
pur
haurem cregut intensament en el Món, el Món obrirà davant nostre
els braços de Déu... La
fe
consagra el Món. La
fidelitat
hi combrega.
I
continua dient: És
la fidelitat i solament la fidelitat la que ens concedeix d'acollir
els universals i perpetus avenços del contacte diví; per ella i
només per ella, tornem a Déu el bes que Déu ens regala
perpètuament a través del Món.
Seguim
ara amb Panikkar: La
consciència humana dels nostres dies no pot ignorar la situació
actual de la interculturalitat... Les diverses cultures i religions
generen els seus propis criteris de veritat i de bellesa... però, no
poden romandre tancades en si mateixes. El trobament entre les
cultures és inevitable.
Els cristians no poden
continuar pensant que els seus dogmes, els seus ritus i les seves
lleis tenen un caràcter universal i siguin del tot necessaris per
poder salvar-se i seguir Crist arreu on vagin.
La
fe necessita de la cultura per expressar-se amb dignitat i
coherència, però, la fe es troba més enllà de la cultura i no pot
dependre d'una cultura específica per poder expressar-se. La fe
s'adapta a totes les cultures. La manera de celebrar la fe no pot
està lligada a una sola cultura: Aquest
és el desafiament en el moment actual de la història.
Hi
hauria d'haver un Concili, diu
Panikkar,
que parlés entre altres coses, del diàleg col·lectiu sobre les
diferents cosmovisions subjacents a les diferents religions
(convivència humana). I
també
hauria de parlar de l'harmonia amb la naturalesa que ha de ser
restaurada per quelcom més que una simple intervenció de cosmètica
ecològica. L'ecosofia és un imperatiu actual de la consciència
humana.
Recordem
aquí la intuïció trinitària de Panikkar en la qual un dels tres
elements que formen la Trinitat
Radical
és el cosmos. Es tracta de la visió
cosmoteàndrica,
anomenada també experiència
teantropocòsmica: Déu, home, cosmos. Per
tant, la relació amb el cosmos anomenada ecosofia
és més que una simple cosmètica
ecològica. Escoltem
unes paraules de Panikkar sobre la Trinitat: La
intuïció cosmoteàndrica no s'acontenta amb detectar la “petjada”
de la Trinitat en la “creació” i la “imatge” en l'home, sinó
que considera que la Realitat en la seva totalitat és la Trinitat
completa, que consta d'una dimensió divina, una altra d'humana i una
altra de còsmica... La Realitat mateixa és trinitària.
En
un altre indret, l'autor recorda que: Els
amerindis demanaven perdó als arbres abans de tallar-los. Nosaltres
fins ara hem pensat que som els amos de la naturalesa i no els
companys. Ara bé, la relació de l'home amb al naturalesa no s'ha de
limitar a fer-ne una utilització equilibrada i sana. El
lligam
del “petit príncep” amb la seva flor ens podria ajudar a
comprendre una mica més quina cosa ens vol dir Panikkar amb
l'ecosofia.
No
es tracta d'oblidar-se de la tradició de la qual ha nascut el
cristianisme, sinó de revisar l'experiència del misteri de Crist a
la llum dels nostres temps.
Si no partim d'una experiència personal de Crist, tota especulació
serà inútil i danyosa.
Hauríem
de recordar la dita de sant Tomàs d'Aquino, citat per Panikkar que
diu: L'estudi
de la filosofia no està dirigit a conèixer l'opinió dels homes,
sinó quina és la veritat de les coses.
No
tothom pot tenir una experiència il·lustrada,
degut a la manca d'estudis acadèmics. Però, tothom pot tenir
l'experiència personal de la veritat, sigui il·lustrada o no. I
aquesta experiència és la que ens posa en contacta amb la
veritat de les coses. Les
Institucions donen normes orientatives que ajuden a comprendre la
realitat (a vegades ajuden a allunyar-se'n), però mai poden suplir
l'experiència personal.
Patim d'un cert daltonisme
espiritual, degut a la superficialitat humana de les nostres vides,
que ens impedeix veure i distingir els colors de les altres cultures
diferents a la nostra i com que creiem que la nostra és la
vertadera, com si només existís un sol color, ens creiem en
l'obligació d'imposar-la i, si ara, ja no rebutgem com abans les
altres cultures, continuem avaluant-les d'acord amb les nostres
mesures.
No
és necessari destruir totes els altres universos simbòlics per
instaurar els nostres pressupostos sobre els quals es recolza el
nostre kerigma cristià.
Cal,
però, veure les coses amb altres ulls. Es tracta
d'un nou nivell de consciència amb el qual s'accedeix a un món nou,
perquè s'adquireix un nou mode de ser i de mirar.
Mónica Cavallé.
També
diu Panikkar: La
distinció entre “essència i forma” és avui en dia vital per a
tota la consciència religiosa i especialment per a la cristiana.
La
fe del cristià hauria de desempallegar-se de la “creença
cristiana” tal com actualment existeix i quedar en llibertat per
tal de dur a terme una fecundació que afectés totes les religions,
tant antigues com modernes.
Això
ve a ser com entendre sense pal·liatius i amb tot el seu sentit
simbòlic la necessitat del
nou naixement, del
qual ens parla Jesús: ningú
no pot veure el Regne de Déu si no neix de dalt. Jo
3,3.
Hem
de tenir ben present que, el
que anomenem cristianisme és només una forma entre altres formes
possibles de viure i de realitzar la fe cristiana.
Sense
llibertat interior no serem capaços de portar a terme el
nou naixement en l'aigua i l'esperit.
Jo
3,5.
que fa possible una
nova vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada