11
– BRINS DE PARAULA
Textos
i comentaris
Les
paraules següents de Panikkar es podrien incloure en el tema del
llenguatge, mai esgotat del tot, per la seva importància i per la
seva incidència en la comprensió de la veritat... Escoltem:
Sabem
que tota interpretació depèn del context i els paràmetres
culturals de qui la realitza... Però, també sabem que en tota
“revelació” ens correspon a nosaltres, éssers limitats i
històrics, captar el llenguatge de les “paraules revelades”. “La
revelació divina” es rebuda en el “recipient” de les nostres
limitades ments humanes... La “revelació” divina, per tant, es
converteix també en revelació humana.
Unes
paraules de sant Efrem (s. IV) poden servir de comentari d'aquest
fragment: ¿Qui
podrà penetrar amb el pensament, Senyor, una de les vostres
sentències? És més el que deixem que el que capim, tal com els
assedegats que beuen en una font. Perquè la Paraula de Déu té
molts aspectes, tants com formes de percebre els qui l'aprenen. El
Senyor ha pintat de molts colors la seva Paraula perquè tothom que
l'aprengui vegi en ella el que més li plau. Va dipositar diversos
tresors en la seva Paraula perquè cadascú de nosaltres s'enriquís
amb el que aprenia...
A
través dels segles s'ha anat formant una opinió sobre els textos
escollits pels savis (teòlegs) dels temps antics i que se'ls coneix
per expressions i termes com Bíblia, Revelació i, fins i tot,
Paraula de Déu. Termes que volen significar la dignitat i la
importància d'uns textos d'una elevada qualitat espiritual. Ara bé,
absolutitzar aquestes expressions i treure-les del seu context, pot
portar a greus deformacions de la consciència i arribar a ser,
segons l'expressió del mateix Pau, lletra
que mata. 2
C 3,6.
Repetim unes paraules del
filòsof Emerson, ja que ens poden ajudar a matisar i a completar, al
mateix temps, el significat dels textos anteriors:
...les
generacions precedents contemplaven Déu i a la naturalesa cara a
cara; nosaltres veiem a través dels ulls dels qui ens han precedit.
Però ¿per què no podem gaudir també nosaltres d'una relació
original amb l'univers? ¿per què no podem tenir una poesia i una
filosofia fruit de la nostra pròpia intuïció i no rebuda per
tradició, una religió revelada a nosaltres i no la història del
que els fou revelat a ells?... El sol brilla també avui... hi ha
terres noves, homes nous, pensaments nous...
No
és bo menystenir el textos antics... però, de cap manera els textos
antics poden anul·lar els textos actuals i la seva importància i
necessitat. Déu
segueix parlant.
Segueixen havent-hi mestres que ens ajuden a descobrir el camí que
porta a
la font
d'aigua
viva...
Cf. Jo 7,37-38.
El
creient -també el que forma part d'una institució religiosa- ha de
tenir el coratge i la humilitat d'assumir plenament i amb llibertat
la seva pròpia responsabilitat en la interpretació de la paraula.
La seva aportació és important i necessària per a la comunitat de
fe. Allò
que és i representa un creient ningú no ho ha sigut mai abans, diu
Panikkar. Per Jesús és tan important la individualitat de cada
creient que per tenir-lo present, deixa, per un moment els altres 99,
aparcats, i es preocupa d'aquell com si només ell existís. Cf.
Lc 15,3-7.
Hem parlat de coratge i
d'humilitat. La humilitat no és una actitud passiva de submissió i
apocament... la veritable humilitat és la capacitat i valentia que
té el creient de ser fidel fins a les últimes conseqüències a la
veu que li ve des del fons del fons de la seva consciència. La
veritable humilitat, però, va unida a la prudència que assumeix el
risc d'equivocar-se, com una possibilitat que ha de tenir sempre
present... Aquell que és responsable de debò, sap escoltar els
altres...
Hem
de tenir present que la
cristologia (és
a dir, la doctrina sobre Crist)
és un producte occidental lligat a la història d'una cultura. Això
és un fet. I
per tant, no podem pretendre que els conceptes
propis de la “cristologia” tinguin una validesa universal. Cada
cultura té el dret i l'obligació d'expressar la fe a la seva manera
i d'acord amb la seva cultura. No hi ha veritable unitat, sense
diversitat.
Una
altra cosa és el significat espiritual
de les paraules, del qual en deriva una opinió universal. Escoltem,
en aquest sentit, unes paraules del Concili Vat II citat per
Panikkar: El
misteri de l'home es veu en la seva pròpia llum només en el misteri
del Verb encarnat... Això val no només per als cristians, sinó
també per a tots els homes de bona voluntat.
I
sant Justí no dubta en escriure que tots aquells que han viscut
segons el Verb són cristians, oferint amb aquestes paraules la prova
d'una “forma mentis” humana que veu el concret com la
manifestació de l'universal. Aquí
hem d'entendre la paraula “cristians” com a sinònim de plenament
humans.
Recordem, una vegada més, la frase de Panikkar: No
diem que Crist és la plenitud de la vida, sinó que aquesta
Plenitud, que té tants noms, en la tradició cristiana s'anomena
Jesús el Crist.
El Crist és la traducció
grega de l'hebreu: el Messies, que la nostra cultura ha traduït per
Ungit o Enviat. És a dir que: Messies, Crist, Ungit i Enviat volen
dir el mateix. De fet, tots som els enviats de Déu i, per tant, la
nostra vida és, per essència, una missió que hem de portar a
terme.
I
la frase de Panikkar: hi
ha una “forma mentis” humana que veu el concret com la
manifestació de l'universal, vol
dir que cada cultura amb les seves creences intenta ser una
manifestació, no l'única, de la veritat universal.
El
món està sofrint una crisi humana i una crisi ecològica de
proporcions planetàries i davant d'aquesta realitat la religió no
pot deixar-se absorbir exclusivament per les polèmiques internes...
com el sacerdoci femení, els sagraments protestants, els ritus
moderns...
Tampoc ens podem limitar a
solucions d'ordre sociològic i antropològic, per més importants
que siguin, i ho són, perquè, una veritable reforma de la societat
i de la religió, no pot prescindir de les aportacions de la
filosofia, si no volem quedar-nos satisfets amb renovacions
superficials que, en la praxi, deixen les coses igual com sempre,
encara que amb noms i expressions diferents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada