4 – LA PLENITUD DE L’HOME
Allò que ens importa,
en definitiva, és ser humans fins al final. Si formulem les coses des de dins
de la cultura cristiana que hem rebut, podem expressar el següent, d’acord amb
el tema d’aquest escrit i tal com algú va dir: Primer siguem humans, després cristians i després catòlics. Ja que
ser cristià és una manera de ser humà i ser catòlic és una manera de ser
cristià. I el P. Llimona va concloure dient: Humans tanmateix.
Si ens preguntem què
vol dir ser humà, hem de respondre que això s’escapa a la nostra comprensió, L’home que nosaltres som sembla ser quelcom
natural i evident i és allò més enigmàtic. diu Jaspers. I també: Allò que és l’home
no ho podem exhaurir en un saber sobre ell, sinó només experimentar en l’origen
del nostre pensar i obrar. L’home és, per principi, més que allò que ell pot
saber de si mateix.
Malgrat tot, no podem
deixar de desitjar la plenitud de l’ésser que som i estem destinats a ser. I
d’això en tenim consciència. Una consciència que es va aclarint, es va fent més
imperativa a mesura de la nostra fidelitat a la seva veu. Aquesta consciència es
converteix en un coneixement superior que la Bíblia anomena coneixement de Déu.
També s’ha dit: Per conèixer l’home s’ha de conèixer Déu i
per conèixer Déu s’ha de conèixer l’home. En aquestes paraules, més que una
exactitud conceptual, hi hem de descobrir una intuïció sapiencial que ens
empeny a una recerca sense fi. El misteri forma part de la vida. És l’actitud
del nen que no sap donar raó del perquè desitja les coses, però les desitja
convençut del seu dret...
Aquest coneixement és
segons Isaïes el factor de la pau, és a dir, de l’acompliment de la bondat, de
la veritat i de la pietat en el racó més íntim del cor i, per tant, el principi
de la plenitud de l’home. Diu Isaïes:... Hi
haurà pau en tot el país perquè la terra estarà plena del coneixement de Déu
com les aigües cobreixen la conca del mar. Is 11,9
La pròpia consciència
és il·luminada amb la llum dels grans pensadors que han fet història: dones i
homes que ens han precedit i que han fet de la seva vida el compliment del
deure, la qual cosa ha estat la font de la seva saviesa: Si us manteniu ferms en la meva
paraula... coneixereu la veritat
i la veritat us farà lliures. Jo 8,32.
Tota la vida de Jesús
és una demostració d’aquelles paraules: Al final de la seva vida, ja penjat a la creu, va exclamar: Tot
s’ha complert. Aquesta expressió resumeix el sentit de tota la vida del
Fill de l’Home.
Aquesta actitud és el
principi de la saviesa autèntica: El
principi de la saviesa és el temor de Déu, diu el savi: Pro 1,7. Entenem temor de
Déu com a sinònim de fidelitat al deure i de pietat. Aquest temor no té res a
veure amb la por.
Insistim en el tema:
La
pregunta és si l’home pot ser concebut, en general, de manera exhaustiva per
allò que d’ell se sap. O bé si, per damunt d’això, ell és quelcom més, a saber,
una llibertat, que se sostreu a tot coneixement objectiu, però que no obstant
això li és present com a indefugible possibilitat. Jaspers Una possibilitat que és present a la consciència,
però que no es deixa limitar. És una possibilitat viscuda des de la llibertat. Una
llibertat, la naturalesa essencial de la qual no és una decisió personal, sinó un
do rebut. La decisió ve després com a resposta al do: és l’acceptació.
En
realitat, l’home té accés a si mateix d’una doble manera: com a objecte de
recerca i com a “existència” d’una llibertat inaccessible a tota recerca.
En
un cas parlem de l’home com a objecte, en l’altre cas, d’allò no objectiu que
és l’home i que ell interioritza quan esdevé veritablement conscient de si
mateix.
En
primer lloc, com a éssers vivents, formats a partir de la matèria (recordem les
paraules de la Bíblia: “Déu va modelar l’home amb pols de la terra”) pertanyem a la naturalesa... En segon lloc,
com a éssers que obren, que pensen i que creen, pertanyem a la història... i en
tercer lloc, som l’englobant (l’ésser) que
implica la naturalesa i la història. Després que, segons sembla, mitjançant la
naturalesa i mitjançant la història hem arribat a ser allò que ara som, al
mateix temps és com si vinguéssim de fora de la naturalesa i de la història i
solament allà tinguéssim el nostre origen i el nostre destí i fi. Jaspers
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada