18
FE I TRADICIÓ
Dèiem que hem de donar resposta als dons que hem rebut i
entre ells el do de la fe.
Aquesta resposta a la fe l’han donat homes i dones de
tots els temps. Respostes que s’han transmès a través de llibres, principalment
els anomenats sagrats, i d’institucions religioses que han anat creant accions,
celebracions, ritus, doctrines... d’acord amb cada lloc geogràfic, formant
d’aquesta manera sengles cultures a través de les quals els creients manifesten i celebren la seva fe.
La historia es va fent... i al cap d’un temps, ja no
partim de zero sinó que ens valem del que els ancestres nostres han creat.
Però, el fet d’acceptar les tradicions dels antics no ho hem de fer d’una
manera passiva. També nosaltres estem cridat a col·laborar en la continuïtat i
perfeccionament de la cultura que hem rebut d’una manera activa i personal.
Hem d’estimar les institucions religioses i hem de voler
ser-ne subjectes actius de renovació. Però, d’una renovació que no es quedi a
la meitat del camí. Cal anar a fons, superant l’actitud fàcil de canviar només
les formes externes. Ara bé, per això, ens cal apujar el nivell de consciència
i veure les coses des del “tercer ull”, des de la dimensió espiritual. I, des
d’aquest lloc, endinsar-nos en el contingut essencial que dóna sentit a les
formes culturals que s’han anat creant amb el temps. Només des d’un nivell alt
de consciència podrem veure allò que ens cal fer avui dia i com hem de seguir
expressant i celebrant la fe.
Per començar, l’actitud més adequada -com pensava Panikkar-
és la de tenir clar que si volem una bona renovació de les nostres
institucions, el primer que hem de fer és renovar-nos a nosaltres mateixos.
Altrament si no ho fem així caurem inevitablement en la hipocresia. Tampoc no és
una bona solució, en general, prendre l’actitud d’aquells que, pel fet de quedar
desenganyats d’unes institucions anacròniques, decideixen viure “una
espiritualitat sense religió”. Aquesta actitud demostra, sovint, i sense jutjar
ningú en particular, un nivell no gaire alt de consciència o una poca maduresa
humana.
A més d’aquesta disposició interior, si estem disposats a
valorar i estimar les institucions i volem participar activament de la seva
renovació, serà bo escoltar els grans mestres de l’esperit. Waldo Emerson n’és
un. Ell ens diu: La nostra època és
retrospectiva. “Construeix els sepulcres dels pares”. Escriu biografies,
històries i crítiques. Les generacions precedents contemplaven Déu cara a cara;
nosaltres veiem a través dels ulls dels qui ens han precedit. Però ¿per què no
podem fruir també nosaltres d’una relació original amb l’univers? ¿Per què no
podem tenir una poesia i una filosofia fruit de la nostra pròpia intuïció i no
rebuda per tradició, una religió revelada a nosaltres i no la història del que
els fou revelat a ells?
Protegits durant un
temps en el si de la naturalesa, els fluxos de la qual entren a dolls en
nosaltres i corren al voltant nostre, invitant-nos, per les capacitats que ens
transmet, a una acció proporcionada a ella, ¿per què buscar a les palpentes
entre “els ossos secs” del passat, o fer de la generació viva un seguici
disfressat amb “vestimentes descolorides”?
En el text d’Emerson –a més de fer-nos sentit la
necessitat que tenim de la naturalesa com a mestra de la vida- hi trobem
algunes reminiscències bíbliques. Per exemple la dels “ossos secs”, del profeta Ezequiel, la de “construir els sepulcres dels pares” de Mateu i la de les vestimentes descolorides” Cf. Lluc i Mateu.
Referent a aquestes últimes paraules escoltem el que ens
diu l’evangelista Lluc: Ningú no talla un
pedaç d’un vestit nou i el posa en un vestit vell: si ho fes així, hauria
esquinçat el vestit nou, i el pedaç tret del nou no s’adiria amb el vell. I
ningú no posa vi nou en bots vells: si ho fes així, el vi nou rebentaria els
bots i es vessaria, i els bots es farien malbé. El vi nou s’ha de posar en bots
nous. Lc 5,26-38.
Sovint ens passa que volem uns bots nous, i els
confeccionem, però no gaudim d’un vi de qualitat.
Emerson a més de ser un filòsof reconegut dels Estats
Units, va ser també, durant un temps, pastor de l’església unitarista. També va
participar en el moviment del “Nou pensament”.
Però, seguim escoltant-lo: El sol brilla també avui. Hi ha més llana i més lli en els nostres
camps. Hi ha terres noves, homes nous, pensaments nous. Demandem les nostres
pròpies obres, les nostres pròpies lleis, el nostre propi culte.
Confiem en la
perfecció de la creació, i pensem que qualsevol curiositat que l’ordre de les
coses susciti en la nostra ment, pot ser satisfeta per l’ordre de les coses.
Això em recorda la sentència de sant Agustí que diu: L’ordre és amb el que Déu ha fet tot el que
ha fet. Per tant, creiem que “l’ordre” és un dels elements de la nostra naturalesa
espiritual que cal tenir en compte per poder arribar a la plenitud de la vida. No
es tracta aquí d’un ordre exterior, que consisteix en posar les cadires al seu
lloc, per exemple, sinó d’un ordre interior en la nostra escala de valors. Un
exemple clar d’aquest ordre interior és la sentència pronunciada per Jesús que
diu: No és l’home per a la llei, sinó la
llei per a l’home.
Aquesta sentència de Jesús, pertany a la dimensió
essencial de la vida. No és una mera formulació secundària entre moltes altres
que puguem formular dins del món de l’axiologia. Pensem, per exemple, que la
tradició ens diu que els veritables enemics del Nou Testament, no eren els publicans o les prostitutes, sinó el
legalisme del fariseus. Han passat més de dos mil anys i els savis i entesos de tots els colors religiosos i polítics d’avui
dia, els mateixos que amb alta veu es proclamen democràtics, demostren que
estan al mateix nivell dels fariseus del temps de Jesús. Quan volen provar que
una cosa és bona o dolenta, diuen: això és legal o no és legal... No sentim dir
mai: això és just o no és just. La qual cosa demostra que estem lluny de la
veritable democràcia. Hauríem de tenir ben present que no és la justícia per a
la llei, sinó la llei per a la justícia, que no és la cultura al servei de la
llei, sinó la llei al servei de la cultura. La manera de fer del món d’avui em
recorda la sentència de Panikkar: El
pitjor enemic d’avui... és la superficialitat. Preferim viure semi
–conscientment enganyats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada