19
LA VIDA I LA VERITAT
La realitat la copsem com a vida abans de veure-la com a
veritat. Aquesta frase de grans pensadors dóna peu a unes
reflexions entorn del llenguatge i de la paraula. Ens ve a dir que la veritat
és fruit de la vida. L’experiència que tenim de la vida l’expressem a través de
pensaments i paraules.
Això vol dir que, si no hi ha vida, no hi ha veritat. En
aquest sentit, hem de reconèixer que moltes vegades vivim allò que se’n diu contents i enganyats, perquè vivim de
les nostres petites veritats. Però, sovint aquestes petites veritats esdevenen
mentides quan absolutitzem allò que és relatiu, és a dir: en relació a... i perquè
en la nostra superficialitat no capim la veritat total, la qual només podem percebre
o intuir amb l’esperit i expressar a través del llenguatge simbòlic. Això, només
ho poden fer aquells que, com Natanael, són homes
sense engany. Cf. Jo 1,47.
Degut a la superficialitat, el llenguatge, que és l’eina
que fem servir els humans per entendre’ns i comunicar-nos, ha esdevingut en la
història de la humanitat, allò que ens ha dividit i ha sigut la base d’incomprensions
i lluites fratricides i d’accions deshumanitzadores. Tot el contrari del que
correspon a la seva finalitat.
Quan parlem de superficialitat volem dir que vivim més de
la interpretació que fem de les
coses que de la seva realitat.
Situem-nos, i recordem que el context des del qual volem
parlar aquí és el del contingut essencial, no tant el de les formes d’expressió
i que, per tant, no és el cas de dir mil coses diferents, sinó el de dir sempre
el mateix, però de mil maneres diferents. La densitat de la vida espiritual és
tan gran que podem dir el mateix des de punts de vista quasi infinitament diversos.
El contingut essencial és el que dóna sentit a les
formes, no al revés. Això vol dir que la vida racional i la vida dels sentits,
si volen ser una expressió adequada de la veritat ha de tenir en compte la vida
de l’esperit.
Recordem una vegada més -ho hauríem de fer sempre- la
pregunta dels primers deixebles a Jesús: On
t’estàs? On us allotgeu? On vius? Cf. Jo 1,38.
Aquesta és la pregunta que ens hauríem de fer sempre: ¿Des de quin nivell de
consciència vivim: sentim, actuem, llegim, escoltem? Hem de cercar sempre la relació
de la vida amb la veritat si volem connectar amb la realitat.
No tenim prou consciència del que pensem i fem. No som
capaços de distingir el bé del mal, o la veritat de la mentida existencial. La
paràbola del blat i el jull ens ho vol recordar. Cf.
Mt 13, 24-30. Sovint, estem massa segurs del que pensem.
Degut a la pandèmia
de la superficialitat que patim, la realitat ens queda lluny del nostre
coneixement. Mirem però no veiem . Cf.
Mt 13, 13-15. perquè ens limitem a veure les coses amb
l’ull dels sentits i de la raó. Aquestes coses només es poden veure amb l’ull
de la fe, que és l’ull de l’esperit, que és aquella dimensió de la nostra
naturalesa que encara ens queda amagada en l’inconscient.
____________________
Les paraules són signes convencionals que els humans hem
inventat per donar a cada cosa un nom i així poder relacionar-nos i
entendre’ns...
Però, quan ens referim a la vida de l’esperit les coses
es compliquen perquè en aquesta dimensió de l’ésser humà les paraules ja no són
signes sinó símbols. I si per llegir i entendre l’argot d’una disciplina
concreta del món científic hem de tenir una preparació concreta i saber el
significat de les paraules, aquesta preparació també és necessària per entendre
el significat dels símbols que es refereixen a la vida de l’esperit.
Si rellegim la història del pensament humà, veiem que les
grafies: paraula, veritat, raó (entre altres) adquireixen diversos significats
segons els autors i el context literari. Diem això perquè passa sovint que hem
llegit o entès les paraules de textos antics i nous fora del context en el qual
foren escrites o dites i, per tant, els hem donat un sentit que no és
l’original.
____________________________
La veritat intel·lectual deriva de la lectura i de
l’estudi i es refereix a les formulacions doctrinals o científiques. La veritat
espiritual neix de la vida, o dit d’una altra manera: de la pràctica de les
virtuts i de la fidelitat a si mateix, a allò que som i estem destinats a ser.
El món religiós ha viscut sovint de la interpretació subjectiva d’uns textos humans que hem atribuït a
Déu i que han tingut una influència decisiva en el comportament dels pobles.
Viure és ésser. I som allò que estimem i coneixem: Agustí
i Panikkar. Dit d’una altra manera: On
tenim el tresor, hi tindrem també el cor. Mt
6,21
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada