21
EL MÓN INTERIOR
En el fons el que
busquem (quan parlem de les coses de l’esperit) a més de créixer en el coneixement de Déu, és posar ordre en el
nostre món interior. Tal vegada no en som prou conscients o diem que no ens
interessa, però conscientment o inconscientment tots desitgem posar pau en el
nostre món interior: el món dels sentiments. Aquí emprem la paraula sentiment
en el sentit o com a sinònim d’intuïció, impuls, disposició...
com a moviment de l’esperit...
També som conscients que
seguim parlant de Déu i de la Trinitat. Es mantenen les paraules tradicionals,
però amb un significat diferent. Ara bé, aquest significat nou que es dóna a
cada paraula no l’hem d’entendre aïlladament, sinó dins d’un nou context, propi
d’un altre moment històric i d’un altre nivell de consciència.
Aquest nou context no
comporta trencar amb la tradició i començar de zero... dir això denotaria
superficialitat. Sense el passat no podem viure el present a fons.
El nivell superior de consciència és el que ens fa veure
les coses d’una altra manera i no es limita a unes noves formes d’expressar les
coses, sinó que les veu més a prop des del seu contingut essencial.
Una nova visió genuïna de les coses prové de
l’experiència, més que de l’estudi. Així diu Panikkar: El punt de partida per a l’exposició del que es vol dir –parlant de
les coses de l’esperit- és l’experiència
personal, cristal·litzada després en una certa formulació.
I continua dient: Ara
bé, tant l’experiència com, encara més, la formulació no es poden desentendre
de les fonts que les han alimentat. Aquestes
fonts són aquelles tradicions de la humanitat que ens han estat donades a
conèixer. Conèixer significa aquí no
salament estudiar i apreciar, sinó viure i compenetrar-se amb elles.
En un altre indret diu: Sempre la teoria autèntica ha nascut d’una praxi temàticament
confrontada. Per això, una mera repetició doctrinal desencarnada de la situació
real dels homes no és ni tan sols una “teoria”, no veu la realitat circumdant.
Des de dalt de la muntanya es veu el món d’una altra manera. Si ens col·loquem a mitja muntanya, només
veurem, del poble que està a baix, la meitat. Des de dalt de la muntanya veurem
tot el poble. I cadascú aprecia i valora les coses d’acord amb allò que veu. I
no solament les aprecia, sinó que ell esdevé més persona si coneix més... Hom esdevé allò que coneix i, alhora, només
coneix allò que hom està disposat a esdevenir.
També recordem que en les coses de l’esperit la categoria
quantitat s’ha de canviar per la de qualitat, tal com diu Bergson i altres pensadors.
Així, si vivim en un nivell més alt de consciència, tindrem més qualitat de vida
espiritual.
Seguim escoltant Panikkar: COM A SÍMBOL, la divinitat representa l’esforç més gran de l’home per
descobrir la pròpia identitat confrontant-la amb els límits de l’univers. Això
vol dir que la divinitat també forma
part de la nostra naturalesa humana. Segueix dient: La divinitat és el símbol del que transcendeix l’ésser humà i el símbol del que està amagat en la seva
essència més profunda. Aquest caràcter paradoxal de la vida és el que
sempre hem de tenir en compte a l’hora de formar el nostre coneixement i
alimentar la nostra decisió. Actuem la fe, que és una forma superior de
coneixement, mitjançant la decisió. Davant dels interrogants que ens presenta
la vida, quan pensem en aquests coses, obtenim la resposta, ens diu K. Jaspers,
no a través d’un coneixement, sinó d’una
decisió.
Vivim en la mesura que som acceptació i resposta des de
la llibertat. És a dir: vivim la vida d’acord amb la resposta que donem al do
que se’ns ha fet de la vida.
En el camí vers la
pròpia identitat, l’home troba la divinitat. Mirem,
doncs, d’apropar-nos a la intimitat del
més íntim de nosaltres mateixos, allà on, segons sant Agustí, trobem Déu.
És el lloc on subjecte
i objecte formen una sola cosa en la consciència dels humans. És el lloc on
es toca la realitat, perquè com diu Schopenhauer:
no hi ha cap objecte sense subjecte ni cap subjecte sense objecte. Per
posar un exemple del que vol dir subjecte i objecte diríem que nosaltres
mateixos som “subjecte” quan pensem i diem el que pensem i som “objecte” quan
ens analitzem i ens fem objecte d’estudi. I també, quan el que veiem de la
terra entenem que forma part del que som nosaltres. Diu Panikkar: Mentre jo no contempli cada tros de pura
terra com el meu cos, no menyspreo només la terra, sinó que menyspreo també el
meu cos.
La realitat és
trinitària. La
Trinitat permet una idea de Déu més humana i, paradoxalment, també més divina.
La Trinitat es troba en el mateix cor del
que és real. Es tracta, doncs, de tenir
el coratge de viure el misteri
trinitari de la realitat. Això és la fe.
Ens hem de deslliurar d’una idea de Déu que ens obligui a
menystenir la terra. El dilema o Déu o món
és un fals dilema perquè es mou en una abstracció que ha perdut contacte amb la
realitat. Ni aquest “Déu”, ni aquest “Món”.
La intuïció
cosmoteàndrica no s’acontenta amb detectar la “petjada” de la Trinitat en la
“creació” i la “imatge” en l’home, sinó que considera que la Realitat en la
seva totalitat és la Trinitat completa, que consta d’una dimensió divina, una
altra d’humana i una altra de còsmica. La Realitat mateixa és trinitària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada