22
EXPERIÈNCIA I FORMULACIÓ
Quan es va a fons en el treball de reflexió es llimen
moltes diferències existents en les diverses opinions i pensaments del món
actual, es relativitzen moltes posicions dogmàtiques, perquè es troba en el fons una confluència astoradora
amb el món tradicional de les religions, i amb el secular de la modernitat.
Tancar-se dins de la pròpia ideologia és tancar-se a la
veritat. Hem de saber escoltar aquells que no pensem com nosaltres. Si es va a
fons en el pensament és possible un
diàleg fecund. No es tracta de conviure dins d’una amalgama eclèctica d’espiritualitats, però sí el d’estar
oberts a la petita espurna de veritat
que ens puguin oferir els altres. Hem
de ser humils: els homes podem ensenyar poc als altres, però podem aprendre molt dels
altres.
La paràbola del fariseu i el publicà és instructiva al
respecte: A uns que es refiaven de ser justos i
menyspreaven tots els altres, Jesús els proposà aquesta paràbola: Dos homes van
pujar al temple a pregar: l’un era fariseu i l’altre publicà (cobrador
d’impostos). El fariseu, dret, pregava així en el seu interior: “Déu meu, et
dono gràcies perquè no sóc com els altres homes, lladres, injustos, adúlters,
ni tampoc com aquest publicà. Dejuno dos dies cada setmana i dono la desena
part de tots els béns que adquireixo”.
Però, el publicà, de lluny estant, no gosava ni aixecar
els ulls al cel, sinó que es donava cops al pit, tot dient: “Déu meu, sigues-me
propici, que sóc un pecador”.
Jo us dic que aquest va baixar perdonat a casa seva, i no
l’altre; perquè tothom qui s’enalteix serà humiliat, però el qui s’humilia serà
enaltit. Lc 18,
9-14.
En la pràctica tots tenim, conscientment o inconscientment,
un “mite” que dirigeix la nostra “opció fonamental” i que podem anomenar “la nostra
veritat” i que fa que siguem el que som com a individus i com a persones en
aquests moments de la nostra vida.
En realitat, però, som incapaços de jutjar-nos a
nosaltres mateixos. Hauríem de ser humils i dir com sant Pau: La meva consciència no m’acusa de res, però
això no vol pas dir que jo sigui irreprensible. El qui m’ha de judicar és el
Senyor. 1C 4,4. Escoltem
també el que ens diu el profeta Jeremies: No
hi ha res més enganyós que el cor: no té remei. Qui és capaç de conèixer-lo?
Jo, el Senyor, penetro els cors i examino l’interior dels homes... Jer
17, 9-19.
Amb l’actitud de saber escoltar i sense passar-se de savis
o de sants, és bo de llegir els llibres que ens poden ajudar a ampliar la
nostra mirada I a discernir la llum de les tenebres. L’actitud adequada a
l’hora de llegir un autor és important de tenir-la en compte.
Aquesta és la recomanació de Panikkar amb referència als
seus escrits: Confio que el lector capti
el que l’escriptura suggereix més enllà de la lletra i se senti inspirat pel
que no es diu.
És bo recordar aquestes paraules del mestre perquè sovint
som esclaus de la lletra, i com ja notava sant Pau: la lletra mata, l’esperit en canvi dóna vida. 2C
3,6.
Els escrits són formes externes a nosaltres que no ens
han de dominar, sinó que han d’encendre la llum que tenim dins o, més ben dit,
la llum que som o podem ser, sabent que també pot esdevenir al revés: que apaguin la
poca llum que ara tenim.
Quan es tracta d’escrits espirituals només podem copsar el que diuen amb “el tercer ull”, és a dir, amb
un nivell alt de consciència. I recordem el que diu sant Pau: Aquest és el tema del nostre ensenyament,
que no es basa en cap pedagogia del saber, sinó en una pedagogia de l’Esperit, amb què expressem, així, les coses de
l’esperit amb categories d’esperit. 1C
2,13.
En la lectura hem de saber distingir entre els llibres de
divulgació, i els textos dels grans mestres. A part del contingut essencial,
propi dels grans mestres, els llibres ens poden influir d’una manera molt
diferent. Les paraules de Panikkar poden ser un comentari del que volem dir: Cada lector forma part de la lectura. I cada
lectura és una interacció entre l’autor, el text i el lector... hi ha un nexe
misteriós... La paraula, encara que sigui l’escrita, posseeix vibracions i
ressonàncies poc menys que infinites.
I segueix dient el nostre mestre: si aquest escrits meus tenen la pretensió d’apropar-se a les
“profunditats” de Déu, segons l’expressió paulina, ho fa perquè confia en “l’alçada”
de l’home. Amb aquestes paraules podem fer referència, de passada, a la
seva intuïció de la trinitat radical, ja que posa de relleu la naturalesa
humana com a “capaç de Déu” segons l’expressió dels antic teòlegs.
I per paradoxal que sembli, l’actitud pròpia enfront
d’aquest textos profunds és el silenci. El
silenci és la matriu de tota paraula autèntica. Del silenci primordial va
sorgir el logos, va escriure sant Ireneu.
El silenci de les nostres pròpies idees i reflexions dóna lloc a la paraula
que tenim amagada en el fons del cor des d’un principi de la nostra existència
i que hem d’intentar descobrir. En aquest context potser s’entenen millor les
paraules de Jesús: Si algú vol venir amb
mi, que es negui ell mateix... qui vulgui salvar la seva vida la perdrà, però
el qui la perdi per mi, la trobarà. Mt 16, 24-25. Aquestes
paraules es poden complementar amb les
de sant Pau: Ja no sóc jo qui visc; és
Crist qui viu en mi. Gal 2,20.
Viurem de veritat
quan deixant l’home vell siguem com
Jesús crists (enviats) de Déu, ja que, com diu el mateix Pau: En Déu vivim, ens movem i som. Ac
17,28. En definitiva: viurem plenament quan siguem conscients
que som part de la trinitat
cosmoteàndrica de la realitat.
Si el text que llegim toca de veritat allò essencial de
la vida, vol dir que també és actual, és a dir que té en compte el moment
històric que estem vivint. No és per tant, un anacronisme encara que se
serveixi de paraules pròpies de la tradició. I això és possible perquè el que diu
el mestre és a partir de la seva experiència personal: Sempre la teoria autèntica ha nascut d’una praxi temàticament
confrontada. La paraula viva és sempre una paraula encarnada. I a partir de la
seva encarnació en la praxi prorromp el “logos” el seu discurs
alliberador.
Tot això ens ajuda a reconsiderar l’existència com una possibilitat des de la llibertat. Jaspers
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada