8
INTUÏCIÓ
PRIMORDIAL
En parlar del contingut essencial de l’ésser que es
manifesta a través d’infinitat de formes i maneres, fa que es puguin dir coses
diferents parlant sempre del mateix. És el caràcter holístic propi del
llenguatge espiritual.
L’última, i primera, motivació d’aquestes reflexions és
la llibertat. On hi ha llibertat hi ha persona humana; on no hi ha llibertat la
persona humana no existeix.
Aquesta és la intencionalitat de fons de l’obra de Jaspers.
Un dels seus llibres: La fe filosòfica és
un exponent clar del que diem. Jaspers
vol superar i eludir els abusos tant d’una teologia rància que absolutitza el
fet de l’anomenada Revelació com d’una ciència que no hi veu més enllà del que
li presenten, en aquell moment de la història, els seus descobriments i que Jaspers
titlla de ciència supersticiosa, per
voler substituir Déu pels seus descobriments científics. Jaspers s’expressa
així: Aquestes prematures alternatives de
fe en la revelació o nihilisme, ciència total o il·lusió, són només mitjans de
lluita per atemorir les ànimes, per privar-les de la seva auto-responsabilitat
que Déu els ha donat i fer-les submises. Descomponen les possibilitats humanes
en antítesis entre les quals cessa el veritable ésser humà.
La filosofia és el pensament fet paraula. I, d’acord amb
la dita de Descartes: “penso, per tant
existeixo” podríem dir que el fet de pensar ens identifica com a ésser
humans i és una demostració de la nostra llibertat al mateix temps que la fa
possible creant consciència de la
consciència. Les institucions estan al servei d’aquesta llibertat, no estan
per ofegar-la.
El respecte a la llibertat i responsabilitat de cada
individu del grup dóna peu a la comunitat.
Si no hi ha aquella llibertat de cada individu el grup es converteix en una massa de gent sense personalitat. Les
institucions han de vetllar perquè els seus membres siguin part de la comunitat
i no solament un grup de gent sense personalitat pròpia. Pere en una de les
seves cartes sembla que apunta en aquesta direcció quan diu referint-se als
jueus convertits: Vosaltres que en altre
temps no éreu cap poble, ara sou poble
de Déu. 1Pe 2,10.
Enfront d’un autoritarisme prepotent, fill d’interessos
emmascarats o de miopia intel·lectual, ens
hem d’atrevir a mantenir obert, filosofant, el nostre ésser humà. Filosofant
ens hem de preparar per a qualsevol esdeveniment que amenaci la nostra vida
plena i la nostra llibertat... hem de contribuir amb el pensament perquè
l’ésser humà preservi les seves més altes possibilitats. Només amb la seva
llibertat prendrà consciència del seu vincle amb l’origen de l’ésser humà. Jaspers
Menystenir les formes (les institucions) no és
intel·ligent; però tampoc ho és una subjecció (obediència) a les institucions
que destrueixi la llibertat i responsabilitat personal que és intransferible.
Podríem comparar la dimensió espiritual de la vida humana
amb un àtom que, tot i semblar ser l’últim dels elements de la física, resulta
que, com diu el diccionari, és un sistema
format per un determinat nombre de partícules elementals.
Posem l’accent en aquesta diversitat dins de la unitat perquè
el problema no resolt de la unitat entre diferents cultures i religions rau en
el fet de cercar la unitat on hi ha d’haver diversitat: la diversitat de formes
i expressions i, al mateix temps, oblidar la veritable unitat de fons que ens
uneix tots en un mateix propòsit i destí.
Cal conèixer la nostra realitat última per apreciar-la i
poder viure a partir de l’essència de la vida i no limitar-se a donar salts i
voltes per les branques...
Cada autor descriu la realitat última -el que nosaltres anomenem “contingut
essencial”- de diverses maneres, però en
el fons hi ha una gran coincidència. Resumim aquí la visió que R. Panikkar té sobre aquest tema.
En l’escrit anterior vam recordar les paraules d’aquest
pensador sobre la llar de la saviesa: Hem
de preparar una llar per a la saviesa, ens va dir Panikkar. I continua analitzant de quina manera es
constitueix la llar humana de la saviesa.
I veiem que no situa la llar en les aparences externes, sinó en el
contingut essencial. Escoltem-lo: No es
tracta d’una imatge humana determinada, tal com l’han produïda, diversament,
les cultures de la humanitat. Es tracta d’una cosa que existeix prèviament a
aquests desplegaments i configuracions i... que s’expressa en cada persona a
través de la seva tradició corresponent.
Ens hem de deslliurar d’idees fixes sobre la pròpia
manera de pensar i de veure les coses que pertanyen a la fe com si fos l’única
forma vàlida de veure i de celebrar la vida.
I també hem de
guardar-nos d’una simplificació artificial de les tradicions que, en nom de la
unitat, intenti reduir-les a un denominador comú, sense vida... Això
seria practicar un sincretisme groller, sense cap ni peus.
Se sent a dir: “no tinc fe, només crec en allò que veig”.
Però, no existeix només el món de la física. Algú ha vist mai l’amor? I l’amor
existeix. Veiem actes que ens suggereixen que l’amor existeix... Veiem els
actes però no veiem la motivació i aquesta motivació és tan real o més que els
actes, ja que la motivació és el motor i la força dels actes que fem. La
qualitat de l’amor, de la veritat, de la justícia... ens queden amagades,
potser per tota la vida. La intenció
existeix. És una realitat, tant o més que els objectes físics. Aquest és el món
espiritual.
Per altra banda, les idees van acompanyades d’un
llenguatge característic propi d’una època determinada. Això fa difícil llegir
amb imparcialitat els autors d’èpoques passades... sovint la lectura que en fem
no fa justícia al pensament de l’autor... No solament perquè el context
històric és diferent, sinó també perquè el seu nivell de consciència des del
qual ens parla sovint no és el mateix que el nostre.
Un judici superficial de les tradicions pot derivar en un menyspreu del passat només perquè és passat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada