7
LA VERITAT
I la veritat us farà lliures, va
dir Jesús. Jo
8,32.
Però, quina veritat és la que ens fa lliures?
Podríem començar la reflexió dient que quan parlem de la
veritat en el context d’aquests escrits hem de considerar i distingir la
veritat intel·lectual de la veritat espiritual.
Gandhi tenia com a lema de la seva vida “la veritat”. I
tornem a preguntar: Per a Gandhi la veritat que ell tenia com a norma i guia de
la seva vida ¿era la mateixa realitat que pensem nosaltres, els occidentals,
quan anomenem la paraula: veritat?
A Occident, dins del context filosòfic i també religiós, la
paraula veritat ha tingut, històricament parlant, un significat més de caire intel·lectual...
Ara bé, el sentit bíblic del concepte veritat no és solament
intel·lectual, sinó i sobretot, espiritual. I això vol dir que la veritat
bíblica no la podem entendre només com a fruit de l’estudi, sinó que deriva d’una
actitud, de “la puresa de cor” per citar la frase evangèlica, També podríem dir:
fruit de l’experiència, de la fidelitat a la vida que Déu ens ha donat, de la
maduresa personal i humana, de la sinceritat amb allò que és essencial...
Per tant, si volem saber quina cosa es necessita a l’hora
de cercar la veritat, diríem que es
requereix un acte: l’estudi, però
també i sobretot una actitud o una
disposició: la puresa de cor, la disponibilitat en el compliment del deure,
entès aquest deure com un valor espiritual... Escoltem en aquest sentit els
savis: Ni la saviesa ni la veritat no
són, exclusivament, valors intel·lectuals. I també: Per als antics la paraula saviesa indica experiència, habilitat i gust.
Més encara: Saviesa és pietat, és a
dir, la relació infantil, filial, amb la font de tot ésser. És compliment del
deure...
Hem esmentat el fet de “cercar” la veritat. Ara bé, això
de “cercar” la veritat quan es tracta de la veritat essencial o de la saviesa,
no és correcta, segons Panikkar. Ell ens diu taxativament: No és permès de cercar la saviesa. Només és possible preparar-li una
llar. I preparar-li una llar vol dir preparar-li un cor ben disposat.
Hi veurem més clar en aquestes qüestions si distingim el
contingut essencial de la forma d’expressió en totes les coses i també en la
veritat. Una cosa és la veritat i l’altra l’expressió de la veritat. En el
nivell de les formes, és a dir: el de les doctrines, sí que podem cercar la formulació
més correcta de la veritat en el conjunt de les doctrines... però quan es tracta
de la veritat essencial, llavors l’actitud adequada és la d’escoltar: La saviesa ens ve donada quan li deixem el
pas lliure.
El temperament analític propi d’occident esdevé sovint el
gran obstacle a l’hora d’introduir-nos adequadament en el món de l’esperit,
segons pensa el mateix Panikkar.
Posem una comparació per explicar el que es vol dir amb
això: És com si miréssim, per exemple, amb molta atenció cada una de les peces
d’un rellotge, però sense tenir en compte la seva ubicació en el conjunt de les
peces que fa que el rellotge funcioni. En el tema que ens ocupa diríem que no
actuem d’acord amb el caràcter holístic propi de la realitat espiritual i que
és aquella mirada que veu el tot en cada un dels elements de què es compon la
realitat. Dit d’una altra manera: el tot
és en cada un dels elements a través dels quals es manifesta.
En el món de l’esperit ens quedem en la bona formulació
dels dogmes, doctrines, ritus i activitats, però no parem esment en el fet d’haver-les
desvinculat del seu origen, que en el nostre cas és l’Evangeli o també podríem dir:
de la fe autèntica.
Hem absolutitzat cada peça de la nostra estructura
religiosa. No hem sabut connectar amb l’esperit que va donar sentit al moviment
cristià dels primers temps. No hem vist el tot en cada una de les peces, en
cada una de les nostres accions. Podríem dir que, sense adonar-nos-en, no hem
viscut de la fe, sinó de les creences que nosaltres mateixos ens hem imposat a
partir d’interessos aliens a l’Evangeli.
Hem entès la veritat des d’un punt de vista intel·lectual
i això és com el pecat d’occident. I d’aquí venen tots els mals en el món de
les religions en general...
La veritat és manifestació de la realitat; és expressió
verbal, però sobretot, epressió existencial que es manifesta a través de les
paraules.
L’autèntica teologia
jo l’anomenaria més aviat filosofia –és negoci de vida o mort. Panikkar
La resposta que cerquem quan ens preguntem pel perquè de
la vida i de les coses que ens envolten ens ve, diu Jaspers no a través de cap coneixement, sinó que, per més estrany que sembli,
prové d’una decisió.
No és la facultat de la raó, sinó tot l’ésser humà el que
és la llum de la veritat. Es tracta d’una llum, pròpia de la mateixa vida que
hem rebut: En ell (el Verb) hi havia la
vida, i la vida era la llum dels homes. Jo
1,4. I l’acceptació conscient i lliure de la vida que hem
rebut és la que ens porta a prendre una decisió a favor del bé i de l’amistat.
Podríem dir que el sentiment d’estimar és una necessitat
pròpia de l’instint primari. Però, al mateix temps també necessitem clarificar
aquest sentiment per a no confondre’l amb altres sentiments com l’egoisme,
l’enveja... i per això Pau ens recomana fer
la veritat en l’amor. Ef 4,15.
Es tracta de pensar i d’actuar des d’un nivell alt de
consciència. És l’única manera de posar ordre en la nostra escala de valors,
donant més importància a allò que és més important...
Això sembla que és el que vol dir Panikkar quan diu que les coses de l’Evangeli només es poden veure bé “amb el tercer ull”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada