9
EL
LLENGUATGE
La reacció fonamentalista d’alguns per fer front a extravagàncies
i superficialitats d’altres moviments avantguardistes tampoc no és la solució a
l’hora de buscar un llenguatge apropiat per expressar i celebrar la fe i la
vida.
I no podrem trobar un llenguatge adequat si no és des
d’un nivell alt de consciència. De la mateixa manera que no podem veure el
poble sencer que està al peu de la muntanya si no és des del cim, perquè des de
la meitat de la muntanya només en veiem una part... així no podrem valorar i
parlar d’una manera correcta les diferents formes d’expressar la fe i la vida
que tenen les diverses cultures si no és des de l’alçada ( o profunditat) del
contingut essencial de la realitat.
Ens interessa tenir una unitat de pensament que sigui com la columna vertebral d’un cos viu, tant
si se l’anomena humanitat, “cos de Crist”, com d’una altra manera. Panikkar
La unitat en la
diversitat és l’ordre, va dir sant Francesc de
Sales.
La pregunta que ens hem de fer i que fa Panikkar és
aquesta: Com podem crear un llenguatge
que no sigui restrictiu, però que sigui, tanmateix, concret, entenedor i alhora
profund? Ha de considerar les diferents tradicions com a tals i fer-ne ús, però
alhora ha d’evitar de caure en els perills de l’absolutisme.. El llenguatge ha de trobar-se en el terreny
de la condició humana fonamental.. en allò que ens caracteritza com a éssers humans,
que ens fa éssers humans.
Per abordar aquesta qüestió, diu
Panikkar, he desenvolupat la concepció
d’una “quaternitat perfecte”. D’una quàdruple imatge de l’home... I
remarca: de fet, aquest símbol de la
quaternitat es troba en diverses tradicions occidentals, orientals i
meridionals.
A partir d’aquests
símbols volem parlar de quatre centres i situar al bell mig cada un dels trets
fonamentals referents a la humanitat.
Atribuirem a cada un
d’aquests centres símbols determinats, a cadascun un element de la natura, una
paraula de l’antropologia grega i índia, una possibilitat humana, una
manifestació filosòfica, una situació de l’activitat humana i un camp
antropològic.
És com si digués: volem fer més visible la realitat per
mitjà de diverses expressions simbòliques que són com els raigs de llum que
dimanen del sol etern de la Veritat. No és fàcil. Ja Emerson va fer aquesta
constatació: La major part de les persones no veu el sol, almenys, la seva visió, no passa de ser completament superficial.
El que importa és la
dignitat essencial de l’ésser humà, ja que l’ésser humà és un microcosmos, una
imatge del tot, una guspira del foc infinit.
I afegeix: Aquesta
imatge intercultural de l’ésser humà ens permetria potser de superar l’escissió
de la realitat actual... Podria transformar en polaritats creatives les
diferents ruptures sorgides d’una lluita destructora entre l’Home i la Terra,
subjecte i objecte coneixement i amor, art i ciència, masculí i femení...
Segueix dient: Això
és vàlid també per al darrer esquinçament de la realitat, a saber, entre Home i
Déu, temps i eternitat, creador i criatura.
La “quaternitat
perfecta” ens ha d’oferir la possibilitat de practicar una espiritualitat
autènticament humana i apropiada, la base d’una nova actitud espiritual de la
persona en relació amb ella mateixa, amb l’altre, amb el món que l’envolta i
també amb tota la realitat que tot ho abraça, que en moltes tradicions
s’anomena Déu.
L’ésser humà no pot despendre’s de les tradicions, però
les ha de valorar amb llibertat: No hi ha
només el que és natural en l’home. La natura humana és també cultura, l’home té
una natura cultural...
I des d’aquest capteniment hauríem d’abraçar el tot integralment o bé, dit d’una altra manera,
experimentar la nuesa de la vida: descobrir el centre que tan sovint és ocultat
per activitats d’ordre divers.
El que intento de
presentar amb aquesta descripció és una certa síntesi, una destil·lació o
essència de diverses tradicions humanes.
La quaternitat aplega
en noms i aspectes diferents el tot que es vol posar de relleu.
Els símbols a través dels qual Panikkar ens presenta els
diversos valors culturals i humans que tenen i han tingut lloc en la història
de la humanitat, són quatre; i els analitza a partir d’aquests quatre elements: Terra, aigua, foc i aire, i que
relaciona amb l’ésser humà d’aquesta manera: Terra i cos, l’aigua i el jo, foc i ésser, aire i esperit.
Exposat més explícitament, anotem que relaciona la Terra amb el cos, la individualitat, amb fer
el bé, amb el desvetllament i l’àmbit moral. L’aigua amb l’ànima, el jo, el saber,
el coneixement, la raó, la veritat, el somiar, la psicologia. El foc amb la
polis, la ciutat, amb un mateix, amb la devoció, l’ens, el dormir i l’òntic.
L’aire amb el cosmos, el no res, l’alè, l’esperit, l’èter, l’espai buit, el
silenci, la mística.
Amb altres escrits anirem analitzant cada un d’aquests
símbols dels quals ens parla Panikkar.
Ara acabem avui aquí recordant la inquietud del mateix
Panikkar en parlar d’aquestes coses a causa de la dificultat derivada del
llenguatge sempre limitat quan es tracta del que és fonamental a la vida... i
que, necessàriament, a l’hora d’exposar aquest tema, sempre serà parcial, és a
dir, no total, però que no pot deixar de parlar-ne, perquè en el fons, tots
tenim set i necessitat de veritat i d’infinit...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada