15
EL LLENGUATGE
Contemplades les coses des de la dimensió espiritual: des
del “tercer ull”, les paraules no són expressió d’un “concepte” doctrinal o
d’un sistema de pensament, sinó que són expressió del propi “si mateix”, és a
dir: de la personalitat de qui les diu.
Parlem de “concepte”
quan el mot fa referència a la doctrina d’un sistema o a la forma doctrinal a través
de la qual una institució o una acadèmia, proposa els seus principis
doctrinals. Parlem de “paraula” quan el mot que s’empra és una expressió vital
de la persona que parla, ja que, segons la nostra cultura cristiana, l’Home és
definit com a Paraula. Així diu l’Escriptura: Al principi existia el qui és la Paraula.., i el qui és la Paraula s’ha
fet home. Jo
1,1-14.
En aquest mateix sentit
espiritual hem d’entendre també el terme “filosofia”. Panikkar encapçala un
capítol del seu llibre sobre “la saviesa” amb les següents paraules
autobiogràfiques: La filosofia com a
estil de vida. Així, doncs, entenem aquí la filosofia no com una disciplina
acadèmica, sinó com una actitud personal.
El llenguatge ens marca; incideix d’una manera sovint
inconscient en la nostra manera de pensar, d’actuar i de relacionar-nos amb els
altres. Sovint som esclaus del significat que donem al llenguatge que fem
servir, perquè la voluntat s’adhereix a allò que li presenta l’enteniment i, en
aquest sentit, pot succeir allò que deia Pau als seus deixebles. Els deia: la lletra mata, és l’esperit el qui dóna
vida. Sovint la interpretació que fem de la lectura espiritual és lluny de
la realitat objectiva i subjectiva del qui escriu, i això passa per incapacitat
o per interessos emmascarats. En definitiva, per falta de maduresa personal.
El significat dels
mots –d’un text- depèn en cada cas del context a partir del qual es
parla o s’escriu.
Nosaltres en el context
d’aquests escrits considerem la persona com a paraula, és a dir: com a imatge
de Déu. És des d’aquesta perspectiva que Panikkar ens diu d’ell mateix quan
adopta la filosofia com a estil de vida:
No escric sobre mi mateix, sinó que
m’escric jo mateix. No puc escriure sobre mi mateix... sóc massa conscient que,
si ho provava, el jo de què escriuria no fóra el que jo sóc, ja que sóc un
subjecte i no pas un objecte... i tanmateix escric. No escric sobre mi mateix,
sinó que m’escric jo mateix. Tot el que jo escric és, almenys, una part del meu
jo. Tot és de naturalesa autobiogràfica. Només poso per escrit pensaments que
jo mateix ja he pensat com a paraules. Jo mateix sóc allò de què escric i
escric com un que parla.
Estic particularment
atent a deixar parlar la “paraula”, a permetre a la llengua mateixa que es
desplegui. El jo, que “també” viu en la llengua (i que és diferent de l’ego),
parla i es revela a “ell mateix”, en tant que diu allò que “té” per dir. Per
això el jo no s’expressa completament, i el procés de l’esdevenir llenguatge
tampoc no és automàtic, sinó que el jo té necessitat de mi com d’un mitjancer
necessari.
Sóc un element actiu d’aquesta revelació, i moltes coses
depenen de la meva transparència, a més de la meva atenció i d’altres factors.
Aquestes últimes
paraules m’animen a recordar algunes de les reflexions suggeridores de sant
Agustí sobre la memòria. Són aquestes: Depassant
la força de la meva natura... arribo als dominis i als amplis palaus de la
memòria, on hi ha els tresors de les innombrables imatges aportades per les
percepcions polimorfes dels sentits. Allí són guardades igualment totes les
representacions que formen, augmentant, disminuint o modificant comsevulla allò
que els nostres sentits han captat...
És allí que es conserven, acondiciades per gèneres, totes
les impressions que s’hi introduïren, cadascuna per la seva pròpia entrada, com
la llum i tots els colors i les formes corporals pels ulls, per les orelles
totes les varietats des sons...
Tot això passa dins de mi mateix, en l’ingent palau de la
meva memòria. És allí, en efecte, que tinc a l’abast el cel i la terra i el mar
i totes les impressions que n’he pogut rebre... És allí que em trobo també a mi
mateix, que em torno a recordar de mi mateix, de les coses que he fet, del
temps i del lloc en què les he fetes i de la sensació que provava en fer-les.
Gran és aquesta puixança de la memòria, ben gran, Déu
meu, i ample i infinit el seu penetral. Qui ha pervingut mai al seu fons? I és,
així i tot, una puixança del meu esperit, i pertany a la meva natura, però jo
mateix no puc copsar íntegrament allò que sóc.
És que l’esperit, doncs, per a contenir-se ell mateix, és
massa estret? I, aleshores, on rau allò que no pot contenir d’ell mateix?
Potser és fora d’ell, i no en ell? Com és, doncs, que no ho conté? Aquesta
pregunta fa néixer en mi una gran admiració, i em sento agafat per
l’espaordiment.
Així i tot, quan sento dir que hi ha tres gèneres de
qüestions, és a dir, si una cosa existeix, quina n’és l’essència, quina n’és la
qualitat, retinc ben bé la imatge dels sons que integren aquests mots i sé que
aquests sons han travessat l’aire amb un brogit i que ja no existeixen. Però
les coses mateixes, significades per aquests sons, no les he ateses per cap
sentit corporal i no les he vistes enlloc més que dins el meu esperit, i he
tancat, nogensmenys, en la meva memòria, no pas llur imatges, sinó les coses
mateixes.
D’on han entrar en mi, que m’ho diguin elles, si poden.
Perquè jo recorro totes les portes de la meva carn i no trobo per quina d’elles
entraren...
D’on i per on penetraren, doncs, aquestes coses en la
meva memòria? No sé pas com; perquè, quan les vaig aprendre, no fou per haver
donat crèdit a l’esperit d’altri, sinó que les vaig reconèixer en el meu propi
esperit, i les vaig aprovar com a veres, i les hi vaig confiar com en dipòsit,
d’on les pogués treure quan volgués.
Hi eren, doncs, fins i tot abans que les aprengués, però
no eren encara en la meva memòria...
Aquest petit resum de
les reflexions de sant Agustí sobre la memòria ens mostra com és d’inabastable el
fons del fons de la nostra naturalesa humana. Només ens coneixem una mica i
hauríem de ser més humils a l’hora de fer judicis de tot allò que ens envolta i
de nosaltres mateixos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada