8
– CONEIXEMENT
El sociòleg Francesco Alberoni en el seu llibre sobre
l’Amistat parla de tres “estats” que es donen en el transcurs de la vida humana
i social. I per explicar-ho proposa com exemple el món de les congregacions
religioses en general.
El primer “estat” ell
l’anomena: estat naixent; el segon institucional i el tercer quotidià. I des del seu punt de vista en fa un comentari de cada estat.
Aquest esquema, nosaltres el mirarem des de la nostra
perspectiva perquè ens ajudi a veure les fases i l’evolució del món
humà-religiós que estem comentant en aquesta escrits.
Observant el món
religiós veiem que en la primera fase: la de l’estat naixent, la figura clau és el fundador. Podríem posar en
primer lloc a Jesús de Natzaret, però també podem recordar alguns del fundadors
dels ordes religiosos més conegudes con sant Benet, sant Francesc, sant Josep
Calassanç... Aquests fundadors junt amb uns quants deixebles que els envolten,
són “l’estat naixent”. Aquest estat es distingeix per la vitalitat, la
il·lusió, l’entrega total a la voluntat divina, la dinàmica de la vida centrada
en el seu aspecte essencial i humà...
El segon estat és l’institucional. La història ens mostra
que la tendència general dels grups originals és la de perpetuar-se en el temps
i a tal efecte necessiten una estructura, unes lleis, unes doctrines, una
organització... Són els primers temps de
tota institució en els quals es destaca l’expansió numèrica, l’entrega generosa,
l’obediència temorosa a les lleis i normes de la institució, el servei total a
un ideal...
Però això no dura
sempre. Com recorda la dita popular: el temps tot ho fa malbé i ve la rutina,
el cansament, el costum de fer sempre el mateix... És el tercer estat “el
quotidià”. Aquest estat s’allarga i s’allarga... Però, arriba un moment en què
el poble reacciona i comença a
qüestionar-se allò de sempre i sorgeix l’imperatiu de renovació a fons de les
institucions... Es veu la necessita d’un canvi radical i es vol tornar a començar
i a ser com era al principi. Però això no és fàcil... Es necessita gaudir d’un
nivell alt de consciència per veure les coses amb claredat i poder tocar el
fons de la qüestió. També és necessari un sentiment fort de responsabilitat
personal i de vertadera llibertat. Si no és així, passa el que deia un bisbe de
Barcelona: sabem el que no volem, però no
sabem el que volem.
Hom percep que “l’estat
quotidià” fàcilment ens deixa contents i enganyats. El fet d’estar subjectes a
unes normes ens dóna un sentiment de seguretat i a alguns de superioritat...i el
fet de pertànyer a una institució ja ens deixa satisfets. I aquest sentiment
motiva la necessitat inconscient d’absolutitzar les lleis i les normes. Això és
el que va passar als Fariseus i Mestres de la Llei del temps de Jesús. És un
fenomen que es va repetint, abans i després del temps de Jesús. És el perill
del “conservadorisme”.
Per altra banda, el
progressisme, almenys una part, sovint no distingeix entre tradicions i
Tradició... Per ells el passat és passat i l’hem d’oblidar. El que cal, es diu,
és ser humà i per això és necessari petjar fort en la dimensió humana i per alguns
també en la dimensió intel·lectual... però
la dimensió espiritual esdevé la gran desconeguda o s’identifica amb alguns
grupets esotèrics... Ara bé, sense la dimensió espiritual, pròpia de tot ésser
humà, aquella que connota amb la realitat, no es pot arribar a ser humà de
veritat, ni tampoc s’aconsegueix la renovació que es pretén. Sense aquesta
dimensió espiritual, tota renovació es queda “en les formes” i no incideix en
el que “és essencial”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada